حامد کرزی برای ملاقات با سران شورای عالی مقاومت به ترکیه رفت

حامد کرزی پس از ۱۶ ماه، اجازه پیدا کرد تا به خارج از افغانستان سفر کند

حامد کرزی در ۱۲ آذر از کابل به امارات متحده عربی رفت و پس از چند روز اقامت در امارات، وارد آلمان شد-SHAH MARAI / AFP

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان که اخیرا به آلمان سفر کرده است، روز شنبه ۲۶ آذر، برای ملاقات با سران شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان، وارد شهر استانبول شد. یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت حامد کرزی قصد دارد با حاجی محمد محقق و عبدالرب رسول سیاف، از رهبران شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان، و همچنین با کریم خلیلی، معاون سابق دولت افغانستان که فعلا در ترکیه است، ملاقات کند.

در همین حال، فضل احمد معنوی، وزیر عدلیه (دادگستری) در دولت اشرف غنی، روز شنبه، در تویتی نوشت که در شهر برلین با حامد کرزی ملاقات داشته است. در عکسی که فضل احمد معنوی منتشر کرد، شمار دیگری از سیاستمداران از جمله کریم خرم، رئیس دفتر حامد کرزی در زمان ریاست‌جمهوری‌اش، نیز دیده می‌شوند.

فضل احمد معنوی نوشت که موضع حامد کرزی در قبال آموزش دختران، حرمت گذاشتن به قهرمان‌های ملی افغانستان و سایر شخصیت‌ها، تلاش برای جلوگیری از ظلم و خشونت و دست‌یابی به نظام مردمی، ستودنی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون، دفتر حامد کرزی و همراهانش در سفر به آلمان، هیچ جزئیاتی از گفت‌وگوها و ملاقات‌های او منتشر نکرده‌اند. حامد کرزی پس از ۱۶ ماه زندگی تحت سلطه طالبان، سرانجام ۱۲ آذر، اجازه پیدا کرد تا از افغانستان خارج شود. او در ما‌ه‌های گذشته، بارها تلاش کرد به کشورهای مختلفی از جمله امارات، روسیه و آلمان سفر کند، اما طالبان مانع او شدند.

کرزی در چندین مصاحبه با رسانه‌ها، ضمن یادآوری این نکته که طالبان مانع سفر او به خارج از افغانستان شده‌اند، گفت با فروپاشی دولت اشرف غنی و بازگشت طالبان به قدرت، برای کمک به ثبات و صلح در افغانستان، در خانه‌اش در کابل ماند و تلاش نکرد از افغانستان خارج شود.

تاکنون مشخص نشده است که آیا کرزی دوباره به افغانستان برمی‌گردد یا در یکی از کشورها خواهد ماند. او در ۱۲ آذر از کابل به امارات متحده عربی رفت و پس از چند روز اقامت در امارات، وارد آلمان شد.

یک منبع آگاه گفت ممکن است حامد کرزی حامل پیامی از طرف طالبان به رهبران شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان باشد. به باور این منبع آگاه، کرزی تلاش می‌کند سیاستمداران مخالف طالبان را به بازگشت به افغانستان و گفت‌وگوهای صلح‌آمیز با این گروه وادار کند. حامد کرزی همواره در پیام‌ها و مصاحبه‌هایش، بر ایجاد زمینه‌ای برای گفت‌وگوی معنادار میان طالبان و احزاب سیاسی تاکید کرده است. سران طالبان بارها در پاسخ به درخواست‌ها برای آغاز گفت‌وگوی معنادار برای تشکیل دولت فراگیر گفته‌‌اند که با سلطه این گروه، صلح در افغانستان تامین شده است و همه سیاستمداران می‌توانند بدون هیچ هراسی در این کشور زندگی کنند.