نور می‌تواند مواد شیمیایی ماندگار و سرطان‌زا در آب را نابود کند

پژوهشگران روشی را توسعه داده‌اند که پلی- فلوئورو آلکیل‌های مضر موجود در آب آشامیدنی را می‌شکند

نور واکنش‌های شیمیایی که آلاینده‌ها را از بین می‌برد، تحریک می‌کند- Canva

دانشمندان ادعا می‌کنند برای از بین بردن آلاینده‌های سرطان‌زا که به نام «مواد شیمیایی ماندگار» در آب شناخته می‌شوند، روشی ابداع کرده‌اند.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید می‌گویند برای شکستن پی‌اف‌ای‌ (PFA)های مضر- که در آب آشامیدنی یافت می‌شوند- به ترکیبات کوچک‌تر که اساسا بی‌ضررند، روشی را توسعه داده‌اند.

پی‌اف‌ای‌‌، مخفف مواد پلی-فلوئورو آلکیل، ترکیباتی صنعتی‌اند که در بسیاری از محصولات از جمله ظروف نچسب و لباس استفاده می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال آن‌ها می‌توانند به بروز سرطان، نقص رشد، کاهش تراکم استخوان و سایر مشکلات سلامتی منجر شوند.

فرایند شکستن آن‌ها که در انتظار ثبت اختراع است، آب آلوده را با هیدروژن غنی می‌کند، سپس آب را در معرض تابش نور فرابنفش پرانرژی با طول موج کوتاه قرار می‌دهد. هیدروژن مولکول‌های آب را قطبی می‌کند تا آن‌ها را واکنش‌پذیرتر کند و در عین حال، نور واکنش‌های شیمیایی را که آلاینده‌ها را از بین می‌برد، تحریک می‌کند.

هایژو لیو، دانشیار بخش مهندسی شیمی و محیط زیست دانشگاه و نویسنده مسئول این مقاله گفت: «پس از این واکنش، هیدروژن به آب تبدیل می‌شود.» مزیت این فناوری این است که بسیار پایدار است.

پلی-فلوئورو آلکیل‌ها خانواده‌ای متشکل از هزاران ترکیب شیمیایی با پیوندهای شیمیایی به‌شدت قوی‌اند که به مدت نامحدود در محیط باقی می‌مانند.

این ترکیب‌ها به دلیل توانایی‌ آن‌ها در مقاومت در برابر گرما، آب و چربی‌ها، از آغاز دهه ۱۹۴۰ در هزاران محصول مصرفی به میزان گسترده استفاده شدند.

نمونه‌هایی از محصولات حاوی پلی-فلوئورو آلکیل‌ها عبارت‌اند از بسته‌بندی‌های کاغذی مقاوم به چربی، کیسه‌های پاپ‌کورن مایکروویو، جعبه‌های پیتزا، بسته‌بندی‌های موادغذایی، ضدلکه و آب استفاده‌شده در فرش، اثاثیه و لوازم داخلی، لباس و سایر پارچه‌ها، محصولات تمیزکننده، ظروف نچسب، رنگ‌ها، لاک‌ها و درزگیرها.

سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده سال گذشته برای محدود کردن آلودگی ناشی از مواد شیمیایی که با مشکلات سلامتی از جمله سرطان و وزن کم هنگام تولد مرتبط‌ند، تلاشی را آغاز کرد.

© The Independent

بیشتر از علوم