وزارت خارجه ایتالیا سفیر جدید جمهوری اسلامی را احضار می‌کند

به‌گفته وزیر خارجه ایتالیا، سفیر جمهوری اسلامی ایران به‌محض ارائه استوارنامه‌اش احضار خواهد شد

در پی صدور و اجرای احکام اعدام شماری از معترضان در ایران، نمایندگان جمهوری اسلامی در برخی از کشورها جهان احضار شده‌اند - Ludovic MARIN / AFP

وزیر امور خارجه ایتالیا اعلام کرد که سفیر جدید ایران را  احضار خواهد کرد تا نقض مستمر حقوق و آزادی‌های اساسی در ایران را به‌شدت محکوم کند. 

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا، روز چهارشنبه، ۲۳ آذر، به پارلمان این کشور گفت: «می‌خواهم سفیر ایران را به‌محض تقدیم استوارنامه‌اش به رئیس دولت، احضار کنم.»

پیش از این، برخی از کشورهای اروپایی سفرای ایران را احضار و اعدام‌ معترضان را محکوم کرده‌اند. وزارت خارجه بریتانیا روز جمعه گذشته و درپی اجرای حکم اعدام محسن شکاری، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر، سفیر ایران را فراخواند و خواستار توقف فوری اعدام‌ها و خشونت‌ها علیه مردم ایران شد. 

آلمان نیز پس از اعدام محسن شکاری، سفیر ایران را فراخواند و رویه جمهوری اسلامی در اعدام معترضان را «رویه‌ای نابکارانه» توصیف و محکوم کرد. 

جمهوری اسلامی روز دوشنبه، مجیدرضا رهنورد، یکی دیگر از معترضان بازداشت‌شده در خیزش سراسری مردم ایران را در ملاء عام به دار آویخت. اتهام او بنابر اعلام رسانه‌های دولتی، کشتن دو تن از نیروهای امنیتی بوده است. این درحالی است که او اجازه داشتن وکیل تعیینی نداشته و مشخص نیست در چه شرایطی دادگاه او را به اعدام محکوم کرده است. این دومین اعدام در کمتر از یک هفته برای افرادی است که در تظاهرات سراسری علیه حکومت مذهبی حاکم در ایران شرکت می‌کنند. 

پیش از او، جمهوری اسلامی محسن شکاری، یکی از معترضان در خیابان ستارخان تهران، را اعدام کرده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی این دو اعدام، اعتراضات علیه اعدام‌های جمهوری اسلامی در سراسر جهان گسترش یافت و بسیاری از نمایندگان پارلمان‌های اروپایی و به‌ویژه نمایندگان ایرانی‌تبار در اقدامی ابتکاری کفالت سیاسی تعدادی از بازداشت‌شدگان را که به اعدام محکوم شده‌اند، برعهده گرفتند. این اقدام نمایندگان پارلمان‌های اروپایی برای ابراز حمایت سیاسی از معترضان محکوم به اعدام و اعمال فشار به رژیم جمهوری اسلامی است تا اعدام معترضان را متوقف کند. 

خیزش سراسری مردم ایران حدود سه ماه پیش و پس از کشته‌شدن مهسا امینی، زن ۲۲ ساله کرد، در بازداشت پلیس گشت ارشاد، آغاز شد و همچنان ادامه دارد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، تهران سرویس‌های اطلاعاتی غربی را به دامن‌زدن به اعتراضات و ایجاد جنگ داخلی در ایران متهم کرده است. 

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از آغاز اعتراضات سراسری به مرگ مهسا امینی، تاکنون دست‌کم ۴۹۳ نفر از معترضان به‌دست نیروهای سرکوبگر رژیم جمهوری اسلامی به قتل رسیده‌اند که ۶۸ نفر آن‌ها کودک بوده‌اند. همچنین بیش از ۱۸هزار نفر از معترضان در سراسر ایران دستگیر شده‌اند و ده‌ها نفر نیز تاکنون با اتهام «محاربه» مواجه‌ شده‌اند که می‌تواند برای آن‌ها حکم اعدام درپی داشته باشد.