سومین روز اعتصاب سراسری؛ شهرهای ایران به حالت نیمه‌تعطیل درآمدند

بازاریان و مغازه‌داران با تعطیلی کسب‌وکارهای خود به اعتصاب سراسری پیوستند

دانش‌آموزان مدارس نیز به اعتصاب سراسری پیوسته‌اند- اتحادیه آزاد کارگران

سومین روز اعتصاب سراسری در دوازدهمین هفته از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی با تعطیلی کامل کسب‌وکارها در بیشتر شهرهای ایران آغاز شد. بازاریان و کسبه اکثر شهرها با بستن مغازه‌های خود به صف معترضان پیوستند. دانش‌آموزان و دانشجویان نیز از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند و تجمع‌های اعتراضی از صبح چهارشنبه ۱۶ آذر، در برخی مناطق آغاز شدند.

ویدیو‌هایی که تا قبل از ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد دانش‌آموزان مدرسه‌ای در کرمانشاه کلاس‌های درس را تحریم کرده‌اند. مغازه‌‌داران میدان نقش‌جهان اصفهان که روزهای گذشته نیز به اعتصاب‌های فراگیر پیوسته‌ بودند، روز چهارشنبه نیز از باز کردن واحدهای صنفی‌ خود خودداری کرده‌اند.

ویدیوهایی که از بوشهر، قزوین، اراک، شیراز و ایلام منتشر شدند نیز از اعتصاب گسترده این شهرها خبر می‌دهند. در لاهیجان، مغازه‌ها در خیابان‌های مختلف این شهر در اعتصاب کامل‌اند و معترضان برای برگزاری تجمع‌های ضدحکومتی مسیرهایی را تعیین کرده‌اند.

در گرگان، گروهی از معترضان محل استقرار موتورهای یگان ویژه نیروی انتظامی را آتش زدند. تصاویری هم از به آتش کشیده شدن دفتر امام‌جمعه قزوین منتشر شده است. برخی گزارش‌ها نیز از برقراری جو شدید امنیتی در شهرستان‌های قروه و بندرانزلی حکایت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کسبه و بازاریان شهرهای کردنشین ایران از جمله مریوان، سقز، کرمانشاه، دیواندره، بوکان، کامیاران، دهگلان، اسلام‌آباد غرب، مهاباد و جوانرود نیز برای سومین روز متوالی در اعتصاب کامل به سر می‌برند.

در سومین روز اعتصاب‌های سراسری در ایران و هم‌زمان با روز دانشجو، ویدیوها و تصاویری هم از تحصن و اعتراض‌های دانشجویان دانشگاه‌های آمل، جندی‌شاپور اهواز، آزاد رشت، امیرکبیر، علامه طباطبایی، تهران و الزهرا منتشر شده است.

مقام‌های دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران تاکنون آمار دقیقی از تعداد بازداشتی‌های خیزش سراسری ارائه نداده‌اند اما بررسی‌های خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، حاکی از آن است که تاکنون بیش از ۱۸هزار تن دستگیر شده‌اند. مشخص نیست چه تعداد از این افراد را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند اما انسیه خزعلی، معاون رئیسی در امور زنان و خانواده، به خبرگزاری ایلنا گفت که ۱۰ درصد بازداشتی‌ها، زن‌اند.

او ادعای شرایط مناسب بازداشتی‌ها را مطرح کرد و گفت امکاناتی شبیه خوابگاه‌های دانشجویی برای آنان فراهم شده است. در حالی که برخی فعالان مدنی مانند آتنا دائمی، زندانی سیاسی سابق، برخلاف این ادعا، درباره شرایط ناگوار زندانیان در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین هشدار داده‌اند. مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان نیز به‌تازگی در توییتی، از تعرض به زندانیان زن پرده برداشته است.

گروه‌های فعال سیاسی برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی روز چهارشنبه نیز فراخوان‌های متعددی را منتشر کرده‌اند. جوانان محلات تهران در بیانیه‌ای، از مردم پایتخت دعوت کرد ۱۶ آذر را به «روز وحشت حکومت» تبدیل کنند و از دانشگاه صنعتی شریف به سمت شرق تهران و از دانشگاه امیرکبیر به سمت غرب تهران حرکت کنند تا گروه‌های معترضان در مرکز شهر به یکدیگر ملحق شوند.

بیشتر از