الیور استون: «به عربستان بیایید و تغییرات را ببینید»

مراسم افتتاحیه جشنواره همچنین با اهدای جوایزی به گای ریچی، هنرپیشه مشهور مصری، یسرا، و شاهرخ خان، ستاره بزرگ بالیوود، همراه بود

الیور استون، فیلمساز و ستاره سینمای آمریکایی، از مردم خواست به عربستان سعودی سفر کنند و تغییرات به‌وجودآمده در این کشور را از نزدیک ببینند. 

الیور استون در افتتاحیه دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ، که ریاست هیئت داوران بین‌المللی آن را برعهده دارد، از تغییرات به‌وجود آمده در عرصه فرهنگ و هنر در عربستان سعودی حمایت کرد.

این کارگردان برنده اسکار در مراسم افتتاحیه در میان تشویق حضار گفت: «شما تغییراتی را که در اینجا در راه است، اصلاحات را می‌بینید. من فکر می‌کنم افرادی که قضاوت سختی درباره اینجا دارند، باید بیایند و از این مکان دیدن کنند و خودشان ببینند.» 

پنج سال پس از زمانی که برای نخستین‌بار اخباری مبنی‌بر لغو ممنوعیت ۳۵ساله سینمای عربستان سعودی به‌عنوان بخشی از اصلاحات گسترده برای بازکردن فضای جامعه و اقتصاد این کشور منتشر شد، جشنواره سینمایی دریای سرخ از اول تا دهم دسامبر در شهر بندری جده درحال برگزاری است.

فیلم عاشقانه بینافرهنگی شکار کاپور با نام «چه ربطی به عشق دارد» جشنواره را افتتاح کرد. جمیما خان (گلداسمیت)، نویسنده و تهیه‌کننده فیلم، بازیگران آن، شبانه اعظمی، سجل علی و جف میرزا و و همچنین دی‌جی و تهیه‌کننده موسیقی، Naughty Boy، در این مراسم حضور داشتند.

ران هالپرن از تهیه‌کنندگان اجرایی استودیوکانال و لوکاس وب از ورک‌تایتل نیز برای نمایش فیلم به جده سفر کرده‌اند.

انتخاب این فیلم برای افتتاحیه جشنواره، مخصوصا باتوجه به جمعیت مسلمان معتقد درمیان تماشاچی‌ها، انتخابی جسورانه بود؛ چراکه این فیلم به کاوش در مسائلی در ارتباط با مذهب، سنت، ازدواج برنامه‌ریزی‌شده و پیوندهای خانوادگی می‌پردازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مراسم افتتاحیه جشنواره همچنین با اهدای جوایزی به گای ریچی، هنرپیشه مشهور مصری، یسرا، و شاهرخ خان، ستاره بزرگ بالیوود، همراه بود.

این جشنواره در هتل بزرگ ساحلی ریتز-کارلتون جده کار خود را آغاز کرد، هرچند مقر دائمی آن در محله معروف‌تر البلاد این شهر است که سال گذشته نیز میزبان جشنواره بود.

حاضران شاهد فرش قرمزی با حضور ستاره‌های بی‌شمار بودند، ازجمله حضور غافلگیرکننده شارون استون در کنار افرادی مانند میشل رودریگز، فریدا پینتو، روسی د پالما، اندی گارسیا و ای آر رحمان. 

این ستاره‌های بین‌المللی با ستارگانی از عربستان، مانند حیفا المنصور، صهیب قدس، فاطمه البناوی و هشام فقیه، و استعدادهای منطقه، ازجمله جورج خباز، تارا عماد و سوداده کادان، در کنار هم قرار گرفتند.

برونو مارس، ستاره پاپ آمریکایی، و گروهش در مهمانی پس از نمایش فیلم، یک مجموعه ترانه پرانرژی را اجرا کردند. 

دومین دوره این جشنواره با برنامه‌ریزی آنتوان خلیفه (سینمای عربی) و کلیم آفتاب (بین‌المللی)، شاهد نمایش ۱۳۱ فیلم بلند و کوتاه از ۶۱ کشور جهان خواهد بود.

در بخش رقابت اصلی جشنواره، ۱۵ فیلم از کارگردانان عرب، آفریقایی و آسیایی به نمایش گذاشته می‌شود، درحالی‌که برنامه، فرش قرمز مجموعه‌ای از فیلم‌های موفق جشنواره‌ای را نیز شامل می‌شود، ازجمله «The Banshees of Inisherin» اثر مارتین مک‌دونا، «Decision to Leave» اثر پارک چان ووک، «Empire of Light» اثر سم مندس و «Triangle of Sadness» ساخته روبن اوستلوند.

در کنار نمایش‌ فیلم‌ها، جشنواره همچنین برنامه‌ای پرستاره به‌شکل گفت‌وگوهای آزاد با حضور برندگان اسکار، اسپایک لی و جکی چان، اندی گارسیا و لوکا گوادانینو، نامزدهای اسکار، و همچنین بازیگرانی چون آکشای کومار، نلی کریم، رانبیر کاپور، هرتیک روشن و نادین لبکی، بازیگر و کارگردان، برگزار خواهد کرد.

بیشتر از فیلم