شادی‌ خیابانی پس از شکست تیم فوتبال جمهوری اسلامی ایران

حکومت تلاش کرد با اعزام صدها تماشاگرنما به قطر، تصویری از تیم ملی با هواداران زیاد به نمایش بگذارد

در پی شکست و حذف تیم فوتبال جمهوری اسلامی ایران از رقابت‌های جام جهانی قطر، شماری از مردم سه‌شنبه شب با حضور و تجمع در خیابان‌ها، در ده‌ها شهر کوچک و بزرگ ایران، شادی و پایکوبی کردند.

حکومت تلاش کرده بود با صرف هزینه کلان و اعزام صدها تماشاگرنما به قطر، تصویری از یک تیم ملی دارای هواداران زیاد به‌نمایش بگذارد. اما تصاویری که از کف خیابان‌های شهرهای ایران به جهان مخابره می‌شود، یک پروژه حکومتی دیگر را نیز در جریان خیزش سراسری مردم ایران با شکست مواجه کرده است.

بر اساس ویدئوها و تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، بلافاصله پس از شکست یک بر صفر تیم فوتبال جمهوری اسلامی ایران در برابر تیم ملی فوتبال آمریکا، مردم به‌ويژه در استان‌های کردستان، خوزستان، سیستان‌وبلوچستان با حضور در خیابان‌ها، یا با به‌صدار در آوردن بوق خودرو یا پخش موسیقی‌های شاد، از حذف و شکست تیم فوتبال جمهوری اسلامی ایران استقبال کردند.

بسیاری از ایرانیان فوتبال‌دوست، باتوجه به همراه نشدن این تیم با خيزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، از آن انتقاد کردند.

ویدئوهای پرشماری از شهرهای مختلف استان کردستان، از جمله در مریوان، سقز و سنندج، منتشر شده است که نشان می‌هد شمار زیادی از جوانان ضمن تجمع در خیابان‌ها به‌طور دسته‌جمعی در حال رقص و پایکوبی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سایر شهرهای ایران هم از جمله در تهران، کرج، رشت، زنجان، مشهد، اصفهان، گرگان، اراک هم ویدئوهایی از تجمع و ابراز شادی مردم منتشر شده است.

به‌باور بسیاری از کارشناسان اجتماعی-سیاسی، شادی و پایکوبی بخش قابل ملاحظه‌ای مردم ایران از شکست تیم فوتبال جمهوری اسلامی ایران، را باید واکنش معناداری به بهره‌برداری‌های سیاسی-تبلیغاتی حکومت ایران از ورزش قهرمانی، به‌ویژه در میانه سرکوب گسترده معترضان، دانست.

پس از پیروزی هفته گذشته تیم فوتبال جمهوری اسلامی ایران در برابر ولز، انتشار ویدئوهای از شادی و حتی رقص نیروهای سرکوب‌ حکومت ایران روی خودروهای نیروهای یگان ويژه نیروی انتظامی، واکنش‌های داخلی و بین‌المللی گسترده‌ای به‌همراه داشت.