راهپیمایی انگلستانی‌ها در حمایت از زنان و دختران افغان

مردم انگلستان از دولت خود می‌خواهند به زنان و دختران افغان‌ پناهندگی دهد

حقوق انسانی بدیهی افغان‌ها در افغانستان تحت سلطه طالبان کاملا نقض شده و آنان از حقوق اولیه خود نیز محروم مانده‌اند - AFP

قرار است روز یکشنبه ۶ آذر تظاهرات بزرگی در شهر لندن برگزار شود. هدف از این تظاهرات درخواست برای ایجاد یک مسیر امن پناهندگی برای دختران و زنان افغان است. به گزارش گاردین، این راهپیمایی را کارزار «اقدام برای افغانستان» برنامه‌ریزی کرده و چند هفته پس از آن‌ برگزار می‌شود که تعدادی از نمایندگان مجلس بریتانیا از جیمز کلورلی، وزیر خارجه این کشور، خواستند مجددا بر وضعیت دختران و زنان افغان تمرکز و زمینه اعطای پناهندگی به آنان را فراهم کند.

وندی چمبرلن، نماینده حزب لیبرال دموکرات در مجلس بریتانیا، می‌گوید که طرح سیاست انتقال و کمک به مردم افغانستان برای گرفتن پناهندگی در بریتانیا درست کار نمی‌کند و برای زنان و دختران مسیری اختصاصی وجود ندارد و این برنامه در سایه رخدادهای اوکراین گم شده است؛ همان‌طور توجه‌ به قایق‌های کوچک گذرکننده از کانال مانش نیز در این میان، کم‌رنگ شده است.

چمبرلن می‌افزاید: «ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که وضعیت افغانستان در سبد بسیار دشواری قرار دارد و کسانی که طی دو دهه گذشته با بریتانیا و سربازان ما همکاری و از آن‌ها حمایت کردند، عقب مانده‌اند.» او که به منظور حمایت از دختران و زنان افغان یک گروه پارلمانی را سازماندهی کرده، ادامه کمک به افغان‌ها برای دسترسی به یک مسیر امن پناهندگی به انگلستان را خواستار شده است.

به گفته برگزارکنندگان تظاهرات یکشنبه، انتظار می‌رود در راهپیمایی لندن، بیش از ۴۰  نهاد مدنی در کنار سیاستمداران و فعالان افغان شرکت کنند. راهپیمایی‌هایی هماهنگ نیز در واشنگتن دی‌سی و چهار شهر کانادا برگزار شود. برگزارکنندگان امیدوارند که در کشورهای دیگر نیز چنین راهپیمایی‌هایی به راه بیفتد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه راهپیمایی بزرگ برای زنان و دختران افغان در حالی برگزار می‌شود که طالبان همچنان محدودیت‌ها برای زنان و دختران در افغانستان را بیشتر می‌کنند. به‌تازگی، حمام‌های عمومی زنانه در افغانستان بسته شده و دختران و زنان از حضور در باشگاه‌های ورزشی منع شده‌اند. گزارش‌های تایید‌نشده‌ای هم وجود دارد که در میان رهبران طالبان، بحث‌ بر سر محرومیت دختران از حضور در دانشگاه‌ها نیز در جریان است و برخی از رهبران طالبان می‌خواهند به تلافی به رسمیت شناخته نشدن نزد جامعه جهانی، در دانشگاه‌ها را نیز به روی دختران ببندند.

دولت بریتانیا در سال ۲۰۲۱، دو طرح اسکان مجدد را برای پناهندگان افغان معرفی کرد؛  سیاست انتقال و کمک به افغان‌ها که حدود هفت هزار افغان واجد شرایط را به بریتانیا آورد و طرح اسکان مجدد شهروندان افغان که طی آن به ۲۰ هزار نفر مجوز اسکان مجدد در انگلستان را می‌دهد.

در گزارش کمیته مجلس عوام بریتانیا، طرح‌ اسکان مجدد به دلیل اینکه در زمینه در اولویت قرار دادن آسیب‌پذیرترین افراد در افغانستان‌ شکست خورد، با عنوان «خیانت به متحدان ما» توصیف شد و تحت نظارت شدید قرار گرفت؛ زیرا پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان، بسیاری از افغان‌های آسیب‌پذیر به حال خود رها شدند و ناچار در جست‌وجوی امنیت در بریتانیا، به مسیرهای خطرناک و غیررسمی روی آوردند. هم‌زمان، هزاران شهروندان افغان که بر اساس طرح اسکان مجدد به انگلستان رسیدند، در یک سرگردانی عجیب گرفتار شده و یک سالی است که در هتل‌ها باقی مانده‌اند. در گزارشی از تازه‌ آسوشتدپرس، اعلام شد چهار هزار کودک همراه با خانواده‌های خود در هتل‌ها بلاتکلیف مانده‌اند و مشخص نیست چه زمان بتوانند در خانه مستقر شوند.

هم‌زمان با آن، روند درخواست پناهندگی به بریتانیا نیز افزایش قابل‌توجهی داشته است. مهاجران غیرقانونی که با مشکلات زیاد خود را به انگلستان می‌رسانند، به یک نگرانی عمده دولت بریتانیا تبدیل شده‌اند. بر اساس آمارهایی که دولت ارائه داده، تنها تعداد مهاجران افغان که به‌وسیله قایق‌های کوچک از مانش عبور می‌کنند، پنج برابر شده است.

حقوق انسانی بدیهی افغان‌ها در افغانستان تحت سلطه طالبان کاملا نقض شده و آنان از حقوق اولیه خود نیز محروم مانده‌اند. سازمان ملل متحد هم می‌گوید زنان در هیچ جای جهان،  به این سرعت از عرصه اجتماع محو نشده‌اند؛ با این حال طالبان ادعا می‌کنند حقوق زنان و دختران را به‌درستی رعایت کرده‌اند.