گرسنگی و بیماری؛ افزایش ۹۰ درصدی سوء تغذیه کودکان در افغانستان

در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱.۸ میلیون مورد بیماری ذات‌الریه درمیان کودکان افغانستان ثبت شده است

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد در افغانستان موارد سوء تغذیه کودکان ۹۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ به ثبت رسیده است؛ در سال گذشته ۳۳هزار کودک دچار سوء تغذیه ثبت شده بود که این رقم امسال به بیش‌از ۶۳هزار مورد رسیده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز پنج‌شنبه، سوم آذر (۲۴ نوامبر) اعلام کرد موارد سوء تغذیه کودکان در سال جاری میلادی نسبت‌به سال قبل، ۹۰درصد افزایش یافته و از ۳۳هزار مورد به بیش از ۶۳هزار مورد رسیده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در گزارش خود البته اشاره کرد که این آمار از ۳۳ بیمارستانی که در سراسر افغانستان تحت پوشش این کمیته قرار دارند، گردآوری شده است.

این کمیته افزود که آمار بیماری سینه‌پهلو در کودکان زیر سن پنج سال نیز در یکی از بیمارستان‌ها در سال‌جاری، نسبت‌به سال گذشته، ۵۵درصد افزایش یافته است.

مارتین شوئپ، مدیر عملیاتی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، در بازدید از یکی‌از بیمارستان‌های کابل، از نهادهای پشتیبان خواست که جهت کمک به افغانستان برگردند.

او گفت: «خانواده‌های افغان با یک انتخاب غیرممکن روبه‌رویند: خوردن یا خرید برای گرما. آن‌ها [خانواده‌ها] واقعا قادر به پرداخت هزینه‌ها نیستند که این موضوع، منجربه افزایش وحشتناک موارد سوء تغذیه و سینه‌پهلو می‌شود. سازمان‌های امدادرسان قادر نیستند به همه فریادهای درخواست کمک پاسخ دهند و به همین دلیل، ما از نهادهای پشتیبان می‌خواهیم که به افغانستان بازگردند تا به حمایت از میلیون‌ها نفر ادامه دهند.»

درحال حاضر، گرسنگی و بیماری زندگی بسیاری از کودکان را در افغانستان تهدید می‌کند.

مه‌جبین که مادر پنج فرزند است، با سرد شدن هوا در کابل، پایتخت افغانستان، روزهای دشواری را در پیش خواهند داشت. در شرایطی که با سلطه طالبان، بیکاری و گرسنگی تشدید شده است، کمبود موادغذایی و سوختی این خانواده را زجر می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مه‌جبین گفت:«شرایط زندگی ما بدتر شده است. امروز نه منبع درآمدی وجود دارد و نه پولی برای بردن فرزندانم به درمانگاه. زمستان فرارسیده است و ما چیزی برای سوزندان و گرم‌کردن فرزندانم نداریم. فرزندان من حتی لباسی برای پوشیدن ندارند و از دیدن آن‌ها در این شرایط، بسیار ناراحت می‌شوم.»

با افزایش فقر در افغانستان زیر سلطه‌ طالبان، شمار کمی از خانواده‌ها برای خریداری مواد سوختی لازم برای فصل سرما می‌روند.

عباس، یکی از فروشندگان مواد سوختی، گفت که بسیاری از خانواده‌ها قادر به خریداری مواد سوختی نیستند.

او که بیش‌از ۱۰ سال به کار چوب‌فروشی مشغول بوده است، می‌گوید: «خریداری وجود ندارد. مردم پول ندارند؛ حتی نمی‌توانند شغلی پیدا کنند که امکان پرداخت هزینه یک وعده غذایی را به آن‌ها بدهد. مردم چاره‌ای ندارند جز اینکه فرزندانشان در زمستان یخ بزنند یا زباله‌ها را بسوزانند تا خودشان را زنده نگه دارند.»

با فرار رسیدن زمستان و بدترشدن وضعیت اقتصادی، ۲۴میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

خانواده‌ها در تغذیه کودکان خردسالشان با مشکل مواجه شده‌اند و کارشان به بیمارستان‌ها می‌کشد. حاجی ولی‌ کودکش را به‌دلیل بیماری سینه‌پهلو به یکی از بیمارستان‌های تحت پوشش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در کابل آورده است.

او می‌گوید: «اگر کودک من اینجا درمان شود و او را دوباره به خانه ببرم، باز بیمار می‌شود، زیرا نمی‌توانیم خانه خود را گرم و تغذیه مناسب فرزندم را تامین کنم. به همین قسم یک کودک من فوت کرد و من فریاد خود را به کجا بلند کنم؟»

افزایش بی رویه ذات‌الریه درمیان کودکان

در گزارش صلیب سرخ همچنین آمده است که در کنار سوءتغذیه، بیماری ذات‌الریه نیز در میان کودکان در افغانستان افزایش یافته است.

دکتر دستگیر نظری، رئیس سابق معافیت/ مصونیت جمعی وزارت صحت/ بهداشت افغانستان و کارشناس ارشد فعلی بخش واکسن در سازمان جهانی بهداشت، به ایندپندنت فارسی گفت که تعداد موارد ابتلا به ذات‌الریه به‌صورت نگران‌کننده‌ای درمیان کودکان، به‌خصوص کودکان بین ۴ماه تا دوسال، افزایش یافته است. او گفت که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ مجموع موارد ابتلا به ذات‌الریه که در افغانستان ثبت شده بود، چیزی میان ۹۰۰ تا ۹۴۰هزار مورد بود؛ اما تنها در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ این رقم به ۱.۸میلیون مورد رسیده است. همچنین به گفته دکتر نظری، در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۲ نسبت‌به همین زمان در سال ۲۰۲۱، افزایش ۹۰درصدی ابتلا به ذات‌الریه درمیان کودکان دیده می‌شود. او افزود که در حدود ۴۴درصد کودکان در افغانستان با سوء تغذیه شدید روبه‌رویند و تنها ۱۲درصد از کودکان بین ۶ماهه تا ۲ساله می‌تواند به‌صورت مطلوب موادغذایی دریافت کنند؛ یعنی بقیه ۸۸درصد کودکان افغان به غذای کافی دسترسی ندارند.

دکتر نظری گفت: «متاسفانه گراف تلفات ناشی از ذات‌الریه درمیان کودکان نیز افزایش یافته است.» او می‌گوید به‌طور کلی، ۵درصد از کودکانی که مبتلا به ذات‌الریه می‌شوند، جان خود را ازدست می‌دهند. او دلایل اصلی افزایش ابتلا به ذات‌الریه را سوتغذیه، سرمای شدید زمستان و نبود امکانات گرم‌کننده برای کودکان می‌داند. این پزشک افغان اشاره کرد که نبود غذای کافی باعث سوء تغذیه می‌شود و سوء تغذیه ذات‌الریه را با خود به‌همراه می‌آورد.

حکومت پیشین افغانستان که مورد حمایت کشورهای غربی بود، در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ میلادی به دست طالبان سرنگون شد. با بازگشت طالبان به قدرت، فقر و بیکاری افزایش یافته است و میلیون‌ها افغان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند.

به‌تازگی سفارت آلمان برای افغانستان در توییتر اعلام کرد که ۹۰ میلیون یورو به افغانستان کمک می‌کند  و این پول از طریق برنامه جهانی غذا و برنامه توسعه‌ سازمان ملل متحد در افغانستان هزینه خواهد شد.

این سفارت نوشت: «با توجه به وضعیت وخیم انسانی در افغانستان، آلمان ۹۰میلیون یورو به کمک‌های بشردوستانه‌اش برای افغانستان افزوده است.»