حمایت رابرت مالی از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای رسیدگی به سرکوب‌ها در ایران

نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران قطعنامه سازمان ملل را در حمایت از ایرانی‌ها توصیف کرد

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، در توییتی از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل برای رسیدگی به سرکوب‌ها در ایران حمایت کرد.

او روز جمعه در توییتی نوشت: «قطعنامه‌ سازمان ملل که با حمایت بیش از ۲۴ کشور جهان صادر شد، برخلاف ادعای دولت ایران، اقدامی غربی نبود. این قطعنامه ضد ایرانی نیست، بلکه در حمایت از مردم ایران صادر شده و تلاشی برای پاسخگو کردن کسانی است که مردم را از حقوق اولیه خود محروم می‌کنند.»

مالی پیش‌تر نیز در پیامی نوشته بود: «مقام‌های ایرانی نمی‌توانند سرکوب خشونت‌آمیز را ادامه دهند، جامعه بین‌المللی در حال نظارت است.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل، روز پنجشنبه ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه)‌، در یک نشست ويژه و اضطراری در ژنو، با رای قاطع به قطعنامه پیشنهادی آلمان و ایسلند برای ایجاد یک کمیته بین‌المللی حقیقت‌یاب به منظور بررسی و مستند‌سازی موارد گسترده سرکوب‌های سیاسی در ایران رای مثبت داد. در این نشست ویژه، نمایندگان ۲۵ کشور، ازجمله تمامی متحدان آلمان و ایسلند در اروپا و دولت‌های آمریکا، بریتانیا و اوکراین، به قطعنامه پیشنهادی رای مثبت دادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدور این قطعنامه با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بود. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد جمعه، با چندین ساعت تاخیر، به تصویب قطعنامه روز پنجشنبه شورای حقوق بشر سازمان ملل واکنش نشان داد و این قطعنامه را «ضد ایرانی» توصیف کرد. به ‌نوشته وزارت خارجه جمهوری اسلامی، «اقدام رژیم آلمان و سایر بانیان نشست ویژه شورای حقوق بشر، یک خطای تاریخی و منبعث از اهداف سیاسی چند بعدی است.»

این گفته‌ها پس از آن بود که آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان که روز پنجشنبه در نشست شورا شرکت و برای تصویب این قطعنامه تلاش کرد، با انتشار پیامی در توییتر، تصویب این قطعنامه را به‌ منزله اعلام «اتحاد برای عدالت برای مردم ایران» توصیف کرد.

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نشست ويژه روز پنجشنبه در ژنو شکی باقی نمی‌گذارد که اعضای شورای حقوق بشر به وخامت شرایط حقوق بشر در ایران پی برده‌اند.» این وزارتخانه در بخش دیگری از بیانیه‌اش ایجاد یک نهاد ويژه به ‌منظور حقیقت‌یابی را گامی مهم در راستای مستند کردن خشونت‌ها و شناسایی عوامل سرکوب‌های سیاسی معرفی کرد و نوشت: «ایالات متحده به حمایت از مردم ایران در برابر سرکوب‌های وحشیانه حاکم ادامه می‌دهد.»