رینا امیری: شلاق زدن مردم نشانه سرکشی بیشتر طالبان در برابر جهان است

 «طالبان با سیاست‌های ضدحقوق بشری در دور نخست نیز با پایان خوبی روبرو نشدند»

رینا امیری شلاق زدن ۱۴ تن در استان لوگر را نشانه بازگشت طالبان  به سیاست‌های گذشته دانست- @TOLOnews/twitter

یک روز پس از آنکه طالبان در استان لوگر، حکم شلاق ۱۴ نفر را در ملاعام اجرا کردند، رینا امیری، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان، در توییتی، به این عملکرد طالبان واکنش نشان داد و از بازگشت طالبان به نسخه اولیه این گروه ابراز نگرانی کرد.

رینا امیری سوم آذر توییت کرد: «این کار [شلاق زدن مردم] هم وحشتناک و هم نشانه خطرناکی از سرکشی بیشتر طالبان در برابر جهان است و نشان می‌دهد آن‌ها [برخلاف وعده‌ها] به سمت سیاست‌های گذشته خود حرکت می‌کنند.»

امیری تاکید کرد طالبان با سیاست‌هایی چنین تندرو و ضدحقوق بشری، «در دور نخست نیز با پایان خوبی روبرو نشدند و این بار نیز کشورشان در مسیر خطرناکی قرار گرفته است».

دادگاه طالبان در استان لوگر سه‌شنبه اول آذر، پیامی منتشر کرد و از مردم خواست روز چهارشنبه برای تماشای اجرای حکم شلاق ۱۴ تن، به استادیوم ورزشی شهر پل‌علم، مرکز این استان، بیایند. این پیام در رسانه‌های اجتماعی بارها بازنشر شد.

دادگاه لوگر روز چهارشنبه هم بدون هیچ پرده‌پوشی، رسما اعلام کرد که ۱۴ نفر از جمله سه زن را بین ۲۱ تا ۳۹ ضربه شلاق زده‌ است. در اطلاعیه‌ دادگاه طالبان در لوگر، به نقل از مولوی فضل‌الرحیم عابد، مسئول این دادگاه، آمده است: «آرزوی ملت و جهاد ۲۰ ساله اجرای احکام شرعی و حکم الله بود. امروز بر اساس احکام شرعی، در مرکز و شماری از شهرستان‌های لوگر، ۱۴ تن به دلیل ارتکاب سرقت، زنا و فسادهای دیگر، در حضور مردم به سزای خود رسیدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان پیش از این هم- اگرچه غیر رسمی و اغلب بدون حضور مقام‌های بلندپایه محلی- زنان و مردان را به اتهام‌های مختلف شلاق می‌زدند؛ اما پس از صدور فرمان ۲۱ آبان ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در مورد اجرای حکم حد و قصاص، دادگاه‌های طالبان در یک هفته گذشته در شهرهای مختلف از جمله، لغمان، بامیان، لوگر و تخار، مراسم اجرای حکم شلاق را در ملاعام برگزار کرده‌اند.

دستورهای سختیگرانه اخیر طالبان در مورد ممنوعیت زنان از حضور در پارک‌ها و دیگر اماکن عمومی، اجرای حکم حد و قصاص و ناامیدی کامل از بازگشایی مدارس متوسطه و دبیرستان به روی دختران، محافل سیاسی غرب را شوکه کرده است.

پارلمان اروپا روز چهارشنبه با صدور قطعنامه‌ای مفصل، ضمن برشمردن جرائم حقوق بشری در افغانستان و ارائه توصیفی کامل از وخامت اوضاع در این کشور، از کشورهای اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد خواست در زمینه بهبود وضعیت در افغانستان اقدام‌های عملی انجام دهند.

در همین حال، مقام‌های آمریکایی در ماه‌های اخیر با افزایش دیدارهایشان با مقام‌های طالبان، اعلام کرده‌اند که در پی ایجاد یک حکومت فراگیر و تغییر در سیاست فعلی طالبان‌اند.