بریتانیا: روسیه ذخایر تسلیحات ساخت ایران را تقریبا تمام کرده‌ است

«از ۱۷ نوامبر تاکنون هیچ‌گونه حمله پهپادی به اوکراین گزارش نشده است»

پهپادهای انتحاری ایران در سه ماه گذشته نقش مهمی در کارزار جنگی روسیه در اوکراین داشته‌اند-IRANIAN DEFENCE MINISTRY/ AFP

وزارت دفاع بریتانیا روز چهارشنبه، ۲۳ نوامبر (۲ آذر)، اعلام کرد که روسیه احتمالا ذخایر کنونی تسلیحات ساخت ایران خود را تمام کرده و به دنبال تامین مجدد آن است.
این وزارتخانه با انتشار اطلاعات تازه‌ای در حساب توییتری خود، نوشت: «از ۱۷ نوامبر تاکنون هیچ‌گونه حمله پهپادی به اوکراین گزارش نشده است که نشان می‌دهد احتمالا روسیه تمام ذخایر این نوع تسلیحات را تمام کرده است.»

وزارت دفاع بریتانیا همچنین اعلام کرد که روسیه احتمالا از ماه سپتامبر از پهپاد ساخت ایران علیه اوکراین استفاده کرده است.
این وزارتخانه افزود که روسیه در حمله به اوکراین از ترکیبی از پهپادها و سیستم‌های مسلح سنتی با امکان استفاده مجدد، بهره می‌برد. این گزارش می‌گوید که روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به هدف‌های نظامی، و نیز زیرساخت‌های برق اوکراین استفاده کرده است.

روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال پیش‌تر در گزارشی به‌ نقل از فرماندهان ارشد اوکراین، نوشته بود که هواپیماهای بی‌سرنشین ایرانی مدل شاهد-۱۳۶ در ماه سپتامبر چندین عملیات تخریبی موفق در خارکوف انجام دادند.
به‌ گفته فرمانده توپخانه ۹۲ ارتش اوکراین، پهپادهای تهاجمی شاهد-۱۳۶ ساخت ایران پس از رنگ‌‌آمیزی مجدد در روسیه، با نام ژرانیوم-۲ در جبهه‌های شرقی استفاده می‌شوند.
با توجه به اینکه پهپادهای «شاهد ۱۳۶» ساخت حکومت ایران (مشهور به پهپادهای انتحاری) تقریبا در بیش از دو ماه گذشته هر روز در شهرهای اوکراین عملیات انجام می‌دادند، این واقعیت انکارناپذیر است که ایران موفق شده است تعداد بسیار زیادی از پهپادهای خود را به روسیه صادر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به ‌گزارش فوربس، این واقعیت‌ها نشان می‌دهد که روسیه برای جایگزینی و تکمیل ذخایر رو ‌به‌ کاهش موشک‌های خود، کشور دیگری جز ایران برای دریافت مقادیر زیادی پهپاد ارزان پیدا نکرده است. البته جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگری خارج از منطقه خاورمیانه، مانند اتیوپی و ونزوئلا، پهپاد مسلح «مهاجر۶» را به فروش رسانده است. تهران همچنین کارخانه مونتاژ پهپاد «ابابیل۲» را در تاجیکستان افتتاح کرده است که اولین نمونه از انواع پهپادهای ایرانی در خارج از کشور است. حتی ممکن است به زودی متوجه شویم که کارخانه مشابهی در روسیه برای تولید انبوه پهپادهای «شاهد» تاسیس شده است.

شبکه بریتانیایی «اسکای نیوز» نیز پیش از این به نقل از یک منبع امنیتی گزارش کرد که روسیه در ازای دریافت ده‌ها پهپاد انتحاری از ایران، ۱۴۰ میلیون یورو پول نقد و مجموعه‌ای از تسلیحات آمریکایی و بریتانیایی را که برای اوکراین ارسال شده بود، اما در جریان جنگ به دست روسیه افتاده بود، به ایران تحویل داده است.

پهپادهای انتحاری ایران در سه ماه گذشته نقش مهمی در کارزار جنگی روسیه در اوکراین داشته‌اند و اکنون باید دید ایران بار دیگر محموله‌های جدیدی از پهپادها و دیگر تسلیحات را برای روسیه ارسال خواهد کرد، یا چنانکه وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود، تهران «تنها شماری معدود» پهپاد، و آن هم «پیش از جنگ اوکراین»، به روسیه ارسال کرده بود و دیگر چنین نخواهد کرد.

بیشتر از جهان