گروه ۲۰ قطعنامه محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین را بررسی می‌کند

زلنسکی از گروه ۲۰ می‌خواهد که بر اساس طرح او، به پایان جنگ کمک کنند

این اولین نشست سران گروه ۲۰ از زمان حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه است - AFP

دیپلمات‌ها می‌گویند رهبران کشورهای گروه ۲۰ روز سه‌شنبه در حال بررسی پیش‌نویس قطعنامه‌ای بودند که در آن، بیشتر اعضا جنگ در اوکراین را به‌شدت محکوم و تاکید می‌کنند که این تهاجم به تشدید شکنندگی در اقتصاد جهانی منجر می‌شود.

نشستی که در جزیره بالی اندونزی در حال برگزاری است، اولین نشست سران گروه ۲۰ از زمان حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه است. با وجود درخواست‌های اندونزی به عنوان میزبان، برای اتحاد اعضا و تمرکز بر حل مشکلات اقتصاد جهانی مانند تورم، امنیت غذایی و انرژی، سایه جنگ روسیه در اوکراین بر این نشست سنگینی می‌کند.

بر اساس نسخه‌ای که رویترز مشاهده کرده، در پیش‌نویس بیانیه ۱۶صفحه‌ای گروه ۲۰ آمده است: «بیشتر اعضا جنگ در اوکراین را به‌شدت محکوم و تاکید کردند که این جنگ به رنج انسانی عظیم و تشدید شکنندگی موجود در اقتصاد جهانی منجر می‌شود.»

به نظر می‌رسد این پیش‌نویس را همه رهبران حاضر در نشست امضا نکرده‌اند و به احتمال زیاد با مخالفت روسیه روبرو خواهد شد. برخی از دیپلمات‌ها گفته‌اند که تصمیم‌گیری در مورد این قطعنامه تا قبل از روز چهارشنبه بعید است.

یک مقام آمریکایی پیش‌تر گفته بود که ایالات متحده انتظار دارد گروه ۲۰ جنگ روسیه در اوکراین و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی را محکوم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز در یک سخنرانی مجازی در این نشست گفت که اکنون زمان توقف جنگ روسیه در کشورش بر اساس طرحی «عادلانه و بر اساس منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی»، است. او در عین حال درخواست کرد ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا تامین و برای منابع انرژی روسیه محدودیت‌های قیمتی اعمال شود و طرح صادرات غلات گسترش یابد.

زلنسکی خطاب به رهبران حاضر در نشست گروه ۲۰ گفت: «لطفا راه خودتان را انتخاب کنید. ما با هم مطمئنا فرمول صلح را اجرا خواهیم کرد.»

جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی، با وجود اختلاف‌های عمیق بر سر جنگ، این اجلاس را با درخواست اتحاد و اقدام مشخص به منظور بهبود اقتصاد جهانی آغاز کرد. او گفت: «برای نجات جهان به همکاری نیاز است. ما هیچ گزینه دیگری نداریم. گروه ۲۰ باید وضعیت اقتصادی را بهبود دهد. ما نباید جهان را به قطعات مختلف تقسیم کنیم. نباید اجازه دهیم که جهان به جنگ سرد دیگری وارد شود.»

گروه ۲۰ شامل کشورهایی از جمله ایالات متحده، روسیه، برزیل، هند، عربستان سعودی و آلمان، بیش از ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان، ۷۵ درصد تجارت بین‌المللی و ۶۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

حمله روسیه به اوکراین باعث شد برخی از رهبران غربی درخواست کنند دعوت از رئیس‌جمهوری روسیه پس گرفته شود، اما اندونزی از این امر امتناع کرد؛ با این حال، مسکو اعلام کرد که پوتین فرصت ندارد در این نشست شرکت کند و به جای او، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه، عازم اندونزی شد.

در آستانه این اجلاس، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، با هم دیدار کردند که در آن‌، با وجود اختلاف‌های زیاد، متعهد شدند با یکدیگر ارتباطات بیشتری داشته باشند. این اولین دیدار رهبران دو کشور از زمان ریاست‌جمهوری بایدن بود و به نظر می‌رسد که نشان‌دهنده بهبود روابط بین این ابرقدرت‌ها پس از تنش‌ها در ماه‌های اخیر، باشد.

 از سوی دیگر، شی و پوتین هم در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای به هم نزدیک شده‌اند و تنها چند روز قبل از حمله روسیه به اوکراین، مجددا بر شراکت خود تاکید کردند. با وجود این، چین مراقب است هیچ‌گونه حمایت مادی مستقیمی که تحریم‌های غرب علیه پکن را به همراه داشته باشد، به روسیه ارائه نکند.

رسانه‌های دولتی چین گزارش دادند که شی روز سه‌شنبه در دیدار با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، اعلام کرد که پکن از آتش‌بس در اوکراین و مذاکرات صلح حمایت می‌کند.

بیشتر از جهان