«پیازدرمانی» فراگیرشده در تیک‌تاک پایه علمی ندارد

سرچشمه استفاده از پیاز برای درمان بیماری‌ها یا تصفیه هوا به دوران شیوع طاعون می‌رسد

ویدیو زنی که ادعا می‌کند با پیاز می‌توان خانه را از ویروس‌ها و باکتری‌ها «پاکسازی» کرد، بیش از دو میلیون بار دیده شد-canva

برخی تولیدکنندگان محتوا در تیک‌تاک (تیک‌تاکر) ادعا می‌کنند که از پیاز به عنوان تصفیه‌کننده هوا و درمانی برای آنفلوانزا استفاده می‌کنند.

یکی از محتواسازان تیک‌تاک با نام کاربری پوش‌ماما (Poshmamma@) به‌تازگی ویدیویی منتشر کرد که در آن دارد پیازهایی را تکه‌تکه می‌کند و در جای جای خانه قرار می‌دهد.

در این ویدیو که ۲۳ اکتبر منتشر شد، این زن از بینندگان می‌پرسد: «با پیاز چکار می‌توانیم بکنیم؟ تکه‌تکه کنیم و در گوشه‌وکنار خانه قرار دهیم. تکه‌های پیاز هوا را تصفیه می‌کند و مواد سمی، باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها را از هوا می‌زداید.»

او ادعا می‌کند: «پیاز خیلی قوی است و خانه را از بیماری مصون نگه می‌دارد.»

«اگر اهالی خانه دارند مریض می‌شوند، به بقالی بروید و پیاز قرمز بخرید تا بیماری و سموم را جذب کند.»

این ویدیو بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار بازدید داشت و تعداد زیادی از محتواسازان تیک‌تاک هم از این به اصطلاح «پیازدرمانی» حمایت کردند.

اما کارشناسان پزشکی و علمی هشدار می‌دهند برای این ادعا که پیاز می‌تواند هوا را از ویروس‌ها پاک کند، هیچ مدرکی وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانا الیس هونس، کارشناس ارشد تغذیه بالینی و صاحب کرسی استادی در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس، به اینسایدر گفت: «هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد با گذاشتن تکه‌‌های پیاز در گوشه‌وکنار خانه می‌توان هوا را از سموم، باکتری‌ها، قارچ‌ها یا ویروس‌ها پاک کرد.»

هونس در مورد اینکه آیا پیاز می‌تواند میزان ابتلا به آنفلوانزا را کاهش دهد یا خیر، هم گفت: «خوردن پیاز شاید اندکی شدت ابتلا به این بیماری ویروسی را کاهش دهد اما احتمالا نمی‌تواند جلو آن را بگیرد.»

«خوردن پیاز در هنگام بیماری به هیچ وجه اشکالی ندارد؛ مگر آنکه حساسیت داشته باشیم.»

مدی لویس، متخصص همه‌گیری‌شناسی، هم افزود سرچشمه استفاده از پیاز برای درمان بیماری‌ها یا تصفیه هوا به دوران شیوع طاعون خیارکی می‌رسد که پزشکان از داروهای گیاهی برای درمان استفاده کردند.

© The Independent

بیشتر از زندگی