موج تبریک رهبران منطقه و جهان به نتانیاهو، از امارات تا اروپا و ترکیه

نتانیاهو رئیس امارات را «دوست عزیز‌» خطاب کرد و ابراز تمایل کرد که «به زودی» برای توسعه روابط دو کشور به دیدار او برود

نتانیاهو به دیدگاه‌های سخت‌گیرانه در برابر جمهوری اسلامی ایران معروف است -Menahem KAHANA / AFP

شماری از رهبران جهان، روز پنجشنبه ۱۰ نوامبر، با بنیامین نتانیاهو، رهبر اپوزيسيون اسرائيل تماس گرفتند تا پیروزی‌اش را در انتخابات پارلمانی هفته گذشته تبریک بگویند.

شیخ محمد بن زاید، رئیس امارات متحده عربی و حاکم ابوظبی، پیروزی بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود را در انتخابات اخیر مجلس اسرائیل تبریک گفت.

به گزارش اورشلیم پست، نتانیاهو در پاسخ به شیخ محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان قول داد که روابط اسرائیل و امارات حتی بیش از این شکوفا شود.

او تصریح کرد: «ما به یک توافق تاریخی صلح رسیده‌ایم و چیزهای بسیار بیشتری برای رسیدن داریم که به نفع هر دو کشور و به نفع تمام جهان است.» 

نتانیاهو رئیس امارات را «دوست عزیز‌» خطاب کرد و ابراز تمایل کرد که «به زودی» برای توسعه روابط دو کشور به دیدار او برود. 

نتانیاهو پس از امضای توافق ابراهیم چند بار قصد داشت به ابوظبی سفر کند، اما این سفر انجام نشد. امارات و بحرین در سپتامبر ۲۰۲۰ و در چارچوب پیمان ابراهیم روابط خود با اسرائیل را عادی‌سازی کردند.

امارات متحده عربی، نخستین کشوری بود که پس از سال‌ها که تنها مصر و اردن با اسرائیل رابطه داشتند، با این کشور روابط دیپلماتیک برقرار کرد.

رجب طيب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکيه، هم روز پنجشنبه پیام تبريکی به بنيامين نتانياهو فرستاد و تنش‌های گذشته ميان ترکیه و اسرائیل در زمان نخست‌وزیری نتانیاهو را کنار گذاشت.

 به گفته سخنگوی نتانیاهو، اردوغان در این پیام نوشت: «معتقدم که دولت جدید به همکاری بین دو کشور در همه زمینه‌ها ادامه خواهد داد، به شکلی که صلح و ثبات را برای منطقه ما به ارمغان بیاورد.»

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نیز روز پنجشنبه در تماس با نتانیاهو پیروزی‌ او را تبریک گفت. نتانیاهو در این تماس به شولتس گفت که قصد دارد با کشورهای عربی بیشتری صلح کند و آلمان می‌تواند نقش مهمی در این روند داشته باشد.

او همچنین تاکید کرد که یک ایران هسته‌ای خطری جدی برای اسرائیل و صلح جهان است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، هم در مورد پيروزی بنیامین نتانیاهو و تقویت احتمال بازگشت او به قدرت، ابراز خشنودی کرد. دو رهبر درباره دیدار احتمالی اعضای کابینه خود و حمايت ايتاليا از اسرائيل در صحنه بین‌المللی صحبت کردند.

ولوديمير زلنسكی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز بعد از اعلام پيروزی نتانياهو در صفحه توییترش نوشت که اوکراین و اسرائیل دارای ارزش‌های مشترک‌اند و ابراز امیدواری کرد که «برگ نوینی» در روابط دو کشور به سود منافع متقابل گشوده شود. 

رئیس‌جمهوری فرانسه نيز در یک گفت‌وگوی تلفنی پیروزی بنیامین نتانیاهو را در انتخابات پارلمانی اسرائیل به او تبریک گفت و در توییتی بر تقویت روابط مستحکم دو کشور تاکید کرد. 

پیروزی نتانیاهو و بازگشت او به سمت قبلی‌اش می‌تواند بر سیاست خارجی آمریکا در مورد ایران، به‌ویژه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تاثیر بگذارد.

جو بايدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۷ اکتبر، در یک گفت‌وگوی هشت دقیقه‌ای به بنيامين نتانياهو تبریک گفت و تاکید کرد تعهدش به اسرائیل تزلزل‌ناپذیر است.

پس از آنکه نتانیاهو و حزب راست‌گرای تحت رهبری‌اش اکثریت ۶۴ کرسی را در کنست، پارلمان اسرائیل، به‌دست آورد، او در حال تشکیل یک ائتلاف برای در دست گرفتن دولت است.

نتانیاهو به دیدگاه‌های سخت‌گیرانه علیه جمهوری اسلامی ایران معروف است.

بیشتر از جهان