مهاجرت کاربران توییتر؛ «مستودون» چیست؟

در مستودون هیچ تبلیغی وجود ندارد

بر‌خلاف توییتر، مستودون افرادی را که ممکن است به آنها علاقه‌مند باشید، برای دنبال کردن پیشنهاد نمی‌کند- REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

در پی تسلط ایلان ماسک بر توییتر، برخی از کاربران توییتر می‌کوشند پلتفرم جایگزین‌ دیگری بیایند. در این میان، یکی از بزرگ‌ترین ذینفع‌ها، «مستودون» است که شماری از کاربران توییتر را جذب کرده است. وب‌سایت جهانی بی‌بی‌سی در گزارشی به معرفی این شبکه اجتماعی پرداخته است. 

مستودون چیست؟‌

«مستودون» یک شبکه اجتماعی شبیه توییتر است که در حال حاضر ۶۵۵ هزار کاربر دارد که بیش از ۲۳۰ هزار تن از آنان را همین هفته پیش جذب کرد.  

کاربران در مستودون نیز شبیه توییتر، حساب‌های کاربری دارند و یادداشت‌‌هایی می‌نویسند به نام «توت» که می‌توان به آن‌ها پاسخ داد، پسندید، یا بازنشر کرد. کاربران همچنین مانند توییتر می‌توانند یکدیگر را دنبال کنند. 

با این حال، مستودون در لایه‌های زیرین به روشی متفاوت کار می‌کند و این یکی از دلایلی است که کاربران جدید را جذب می‌کند، اما باعث سردرگمی افراد جدید در مرحله ثبت‌نام شده است.

این پلتفرم جدید عمری شش ساله دارد، اما اکنون با مشکلات ناشی از هجوم کاربران جدید دست و پنجه نرم می‌کند. 

تنوع سرورهای مستودون

نخستین کاری که کاربران برای ثبت‌نام باید انجام دهند، انتخاب «سرور» است. این پلتفرم سرورهای زیادی دارد که مضمون‌های گوناگونی دارند؛ مثلا بر اساس کشور، شهر یا علاقه، برفرض «بریتانیا، اجتماعی، فناوری، بازی‌های آنلاین»، و مانند آن. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زیاد مهم نیست که در کدام سرور ثبت‌نام کنید، زیرا در هر حال می‌توانید کاربران را در بقیه سرورها دنبال کنید. انتخاب سرور، یک «انجمن آغازین» به کاربر می‌دهد که احتمال مشاهده مطالبی که به آن‌ها علاقه دارد، در آن‌ بیشتر است. در حال حاضر برخی موضوعات محبوب مانند «اجتماعی» و «بریتانیا»، به دلیل تقاضای بسیار زیاد، کند کار می‌کند. 

رایان وایلد که سرور «بریتانیا» را از طریق شرکت خود راه‌اندازی کرده‌ است، می‌گوید بیش از شش هزار عضو جدید در ۲۴ ساعت به این سرور اضافه شده‌اند و او ناچار است ثبت‌نام را متوقف کند. 

بر‌خلاف توییتر، مستودون افرادی را که ممکن است به آنها علاقه‌مند باشید، برای دنبال کردن پیشنهاد نمی‌کند، اما مانند توییتر می‌توانید هشتگ‌ها را جست‌وجو کنید.

تعداد زیاد سرورها برای چیست؟‌

استفاده از تعداد زیاد سرورها موضوع پیچیده‌ای است، اما باید گفت که مستودون یک پلتفرم نیست؛ یعنی «چیزی» نیست که متعلق به یک شخص یا شرکت باشد. همه این سرورهای مختلف به یکدیگر وصل می‌شوند و یک شبکه اجتماعی تشکیل می‌دهند، اما به افراد و سازمان‌های مختلف تعلق د‌ارند. 

مستودون چگونه مدیریت می‌کند؟ 

در حال حاضر همه سرورها، قوانینی خاص خود دارند و برخی اصلا قانونی ندارند. برخی از سرورها ترجیح می‌دهند به سرورهای دیگری که از «ربات» سرشارند یا به نظر می‌رسد محتوای نفرت‌انگیز زیادی دارند، پیوند ندهند. همچنین، می‌توان مطالب را به صاحبان سرور‌ها گزارش کرد. صاحبان سرورها می‌توانند «پست»‌های حاوی مطالب تنفر‌آمیز یا محتوای غیر‌قانونی را حذف کنند، اما چنین مطالبی را لزوما در همه جا حذف نمی‌کنند.

اگر این پلتفرم به رشد خود ادامه دهد، مشکل بزرگی پیش خواهد آمد. در حال حاضر گزارش‌هایی درباره هدف گرفتن افراد با محتوای نفرت‌انگیز وجود دارد. 

در مستودون هیچ تبلیغی وجود ندارد، اگرچه هیچ چیزی مانع نوشتن یادداشتی برای تبلیغ شرکت یا محصول کاربران نیست. 

استفاده از مستودون تقریبا رایگان است، اما در واقع به سرورهایی بستگی دارد که در آن‌ها ثبت‌نام کرده‌اید. برخی از آن‌ها درخواست کمک‌مالی می‌کنند، زیرا پولی از جایی دریافت نمی‌کنند. 

بیشتر از تکنولوژی