سوئیس تحریم‌های پهپادی اتحادیه اروپا علیه حکومت ایران را اعمال می‌کند

سوئیس تنها تحریم‌های پهپادی، نه حقوق بشری، اتحادیه اروپا را اعمال می‌کند

واکنش‌‌های بین‌المللی به همکاری‌های نظامی ایران و روسیه کماکان ادامه دارد. روز چهارشنبه دولت سوئیس اعلام کرد مجموعه تحریم‌های نظامی اتحادیه اروپا علیه حکومت ایران را اجرا خواهد کرد.

این تحریم‌ها مشخصا به‌واسطه انتقال پهپادهای تهاجمی ایران به روسیه و استفاده نیروهای روسی از هواپیماهای بدون‌سرنشین ساخت ایران علیه مراکز نظامی و غیرنظامی اوکراین وضع شده‌اند.

سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست. اما در روابط بین‌الملل و سیاست خارجی از بسیاری از سیاست‌های رسمی اتحادیه اروپا پیروی می‌کند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه دوم نوامبر (۱۱ آبان‌ماه) در گزارشی نوشت: تحریم‌های روز چهارشنبه دولت سوئيس، تنها ناظر به همکاری‌های نظامی ایران و روسیه است.

به این معنا که دولت سوئيس، هنوز از تحریم‌های مشخصا «حقوق بشری» اتحادیه اروپا، به‌‌‌سبب نقض فاحش حقوق بشر و سرکوب گسترده معترضان در ایران پیروی نمی‌کند.

در بیانیه روز چهارشنبه دولت سوئیس اشاره شده که اعمال این بخش از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه حکومت ایران، با در نظر گرفتن تمامی منافع این کشور در سیاست داخلی و خارجی اتخاذ شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان کشورهای اروپایی، سوئيس روابط نسبتا خوبی با حکومت ایران داشته است و در بسیاری از مواقع سعی کرده به‌عنوان میانجی و تسهیل‌گر روابط حکومت ایران با دولت‌های غربی عمل کند.

سفارت سوئیس در تهران، به عنوان دفتر حافظ منافع خارجی آمریکا در ایران فعالیت می‌کند. بعد از امضای توافق هسته‌ای برجام نیز قرار بود برخی از مبادلات بانکی از طریق بانک‌های سوئیسی انجام شود. 

در چارچوب «قرار تجاری بشردوستانه سوئیس» نیز یک کانال مالی مورد تایید ایالات متحده ایجاد شد تا دولت و شرکت‌های ایرانی بتواند به‌منظور خرید و تامین غذا، دارو و تجهیزات پزشکی از طریق این کانال مالی سوئیسی اقدام کنند.

ماه گذشته، ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا، اعلام کرد پس از سه روز مذاکره، مجموعه تحریم‌هایی را علیه سه فرد و یک نهاد که مسئول انتقال هواپیماهای بدون‌سرنشین ایران به روسیه‌اند وضع کرده است.

به گفته مقام‌های دولتی اوکراین، ناتو، آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا، نظامی‌های روسیه از پهپادهای ساخت حکومت ایران برای هدف قرار دادن مراکز انرژی و زیرساخت‌های شهری اوکراین استفاده کرده‌اند. حملاتی که به مرگ شماری از غیرنظامیان اوکراینی منجر شده است.

بیشتر از جهان