تقاضای تجدیدنظر ترامپ از دیوان عالی؛‌ اظهارنامه مالیاتی را به کمیته کنگره ندهید

دونالد ترامپ خواسته است تحویل اظهارنامه مالیاتی‌اش به کنگره دست‌کم به طور موقت متوقف شود

دونالد ترامپ پیشتر به دلیل تفتیش اقامتگاهش خواستار مداخله حقوقی شده بود- Brandon Bell / Getty Images via AFP

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا، روز دوشنبه ۳۱ اکتبر، در تلاش برای ممانعت از تحویل اظهارنامه‌های مالیاتی خود به کمیته کنگره، درخواست تجدیدنظر اضطراری خود را به دیوان عالی ایالات متحده ارائه داد.

او در این تقاضا از دادگاه می‌خواهد تا دست‌کم به طور موقت نگذارد که وزارت خزانه‌داری اظهارنامه‌های مالیاتی وی را به کمیته «امکانات مالی مجلس نمایندگان» در کنگره تحت کنترل حزب دمکرات تحویل دهد.

دادگاه‌های قبلی حکم داده‌اند که کمیته فوق دارای اختیارات گسترده‌ای برای دریافت اظهارنامه مالیاتی است و ادعای ترامپ مبنی بر تخطی کمیته از اختیاراتش را رد کردند.

ترامپ اخیرا به دنبال مداخله قضایی در مناقشه‌ای حقوقی بر سر تفتیش اقامتگاه و ملک شخصی خود، موسوم به مارالاگو در فلوریدا در ماه اوت بوده است. دادگاه این تقاضا را رد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر ترامپ بتواند دیوان عالی، که ممتازترین دادگاه ایالات متحده است را برای مداخله در این پرونده متقاعد کند، احتمالا می‌تواند تصمیم نهایی را تا آغاز کنگره بعدی در ماه ژانویه به تعویق بیاندازد. در صورتی که  جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای پیش رو پیروز شده و کنترل مجلس نمایندگان را بار دیگر به دست آورند، می‌توانند درخواست دریافت اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ را کنار بگذارند.

کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان، و رییس آن، ریچارد نیل نماینده دمکرات از ماساچوست، برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ در چارچوب تحقیقات در برنامه نظارت بر حسابرسی مالیاتی و رعایت قوانین مالیاتی کشور، خواستار دریافت اظهارنامه مالیاتی ترامپ شدند.

طبق قانون فدرال آمریکا، سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا (آی‌آراس) می‌تواند پرونده‌های مالیاتی هر شهروند مالیات‌دهنده را به شمار محدودی از قانونگذاران تحویل دهد.

وزارت دادگستری در دولت ترامپ، از تصمیم استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری وقت، مبنی بر ارائه ندادن اظهارنامه مالیاتی به کنگره دفاع کرده بود. استدلال منوچین این بود که دمکرات‌ها به دلایل حزبی به دنبال دست یافتن به مدارک مالیاتی‌اند و این اختیار را دارد که مانع آن شود.

پس از روی کار آمدن جو بایدن، کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان درخواست را تجدید کرد و کاخ سفید این درخواست را معتبر دانست و در این شرایط وزارت خزانه‌داری چاره‌ای جز تبعیت ندارد. ترامپ سپس در دادگاه تلاش کرد ارائه مدارک مالیاتی خود از وزارت خزانه‌داری به کمیته کنگره را متوقف کند.

بیشتر از جهان