رسوایی هک تلفن لیز تراس؛ دولت بریتانیا خواستار تحقیقات فوری شد

تلفن همراه لیز تراس هنگام حضور او در جایگاه وزارت امور خارجه بریتانیا هک شده است

گفته می‌شود که پیام‌های هک‌شده شامل انتقاد تراس و کوارتینگ از بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، نیز بوده است - JESSICA TAYLOR / UK PARLIAMENT / AFP

هک تلفن همراه لیز تراس، نخست‌‌وزیر مستعفی بریتانیا، در زمانی که او وزیر امور خارجه این کشور بود، جرقه‌ تحقیقات فوری را زده است.  

به گزارش ایندیپندنت، پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر هک شدن تلفن شخصی لیز تراس به دست عواملی که گمان می‌رود برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، کار می‌کنند، تحقیقات فوری درخواست شده است. 

احزاب مخالف دولت فعلی بریتانیا خواستار دانستن این امرند که آیا تلفن وزیر امور خارجه وقت این کشور در تابستان امسال به دست جاسوسان روس هک شده است یا خیر، و اگر چنین است، چرا این موضوع از افکار عمومی پنهان مانده است؟ این گروه از مخالفان می‌گویند اگر این اطلاعات به‌منظور محافظت از تراس پنهان شده باشد، اقدامی نابخشودنی است.

در همین حال، لیبرال‌دموکرات‌ها خواستار تحقیقات فوری شدند و گفتند این اتهامات «پرسش‌هایی جدی» برای جانسون ایجاد می‌کند. لیلا موران، سخنگوی روابط خارجی حزب، گفت: «نمی‌توان اجازه داد بازی‌های سیاسی حزب محافظه‌کار، سر راه منافع کشور و امنیت ملی قرار گیرد.»

بوریس جانسون که آن زمان نخست‌وزیر بریتانیا بود، گفته است فورا از هک تلفن همراه تراس مطلع شده و با سایمون کیس، وزیر کابینه‌اش، بر سر چگونگی بازتاب خبری آن به توافق رسیده است.

 ادعا می‌شود هکرها به اطلاعات حساسی، از جمله گفت‌وگوی او با مقام‌های خارجی در مورد جنگ در اوکراین و جزئیات مربوط به محموله‌های اسلحه، دسترسی یافته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لرد دانات، رئیس سابق ارتش بریتانیا، با بیان اینکه هک تلفن لیز تراس نشان‌دهنده نوعی «بی‌نظمی» است، به رادیو تایمز گفت: «رهبران ما باید به اندازه کافی منضبط باشند و فقط از طریق لوازم مجاز رمزگذاری‌شده و امن، ارتباط برقرار کنند. اتفاقی که رخ داده اصلا خوب نیست. اگر افراد می‌خواهند در مناصب ارشد و جایگاه رهبری باشند، باید منضبط باشند و قوانین را رعایت کنند.» 

او در پاسخ به این پرسش که آیا رهبران سیاسی باید از خدمات پیام‌رسانی خاصی استفاده کنند، افزود: «برای فعالیت در مشاغل دولتی لازم است از دستگاه‌های رمزگذاری‌شده، خط تلفن امن، و وسیله ارتباطی مطمئن استفاده شود. افراد در مقام‌های ارشد به این وسایل ارتباطی امن دسترسی دارند و باید از آن‌ها استفاده کنند. رعایت نکردن این نکته نشانه بی‌نظمی است و درباره آن‌ها نمی‌توان قضاوت خوبی داشت.»

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، پیش از این، روزنامه «دیلی ‌میل» به نقل از منابعی گزارش داده بود که تلفن شخصی لیز تراس در زمانی که او تصدی وزارت امور خارجه بریتانیا را برعهده داشت، هک شده است. 

به‌گزارش این روزنامه، «جزئیات فوق‌محرمانه» مذاکرات تراس با متحدان بین‌المللی و نیز پیام‌های خصوصی رد و بدل شده با کواسی کوارتینگ، دوست نزدیک تراس که بعدا وزیر دارایی شد، افشا شده است. 

دیلی میل به نقل از منابعی که خواسته‌اند هویت‌شان فاش نشود، نوشت پیام‌های ارسالی در دوره زمانی بیش از یک سال هک شده است. این روزنامه همچنین نوشت این امر در جریان مبارزات انتخاباتی رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا کشف شد.

گفته می‌شود پیام‌های هک‌ شده شامل انتقاد تراس و کوارتینگ از بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، نیز بوده است. 

دولت بریتانیا هنوز این گزارش‌ها را تایید نکرده است. با این حال، اتوبیاس الوود، رئیس کمیته دفاعی آمریکا، در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز گفت از این حادثه بی‌اطلاع بوده، اما گزارش‌ها را دیده است. او ضمن اینکه خواستار پاسخگویی به ابهامات موجود در این زمینه شد، تاکید کرد: «این یک تهدید دائمی از سوی روسیه است، آن‌ها در حملات سایبری و هک ماهرانه عمل می‌کنند و همه ما باید بیشترین دقت را به خرج دهیم.»

بیشتر از جهان