هشدار دوباره ناسا درباره خطر وقوع طوفان خورشیدی در هالووین امسال

طوفان‌های شدید خورشیدی می‌توانند سیستم‌های برق را از کار بیندازند، فضاپیماها و سامانه‌های ناوبری آن‌ها را مختل کنند، و ارتباطات رادیویی را از بین ببرند

کارشناسان پیش‌بینی کردند که فعالیت‌های پیش‌ رو در لکه‌های خورشیدی، فقط به یک طوفان خورشیدی جزئی منجر خواهد شد- NASA

ناسا پیش از هالووین، که ممکن است طوفان‌های خورشیدی در پی داشته باشد، تصویری [شبیه به] یک «لبخند» ترسناک در خورشید را به اشتراک گذاشته است.

این لبخند چندان هم که به نظر می‌رسد، دوستانه نیست: لکه‌های تیره‌ای که این شکل را تشکیل می‌دهند، عبارتند از حفره‌های تاجی که به باد خورشیدی امکان می‌دهند از [سطح] خورشید بگریزد. پیش‌بینی‌ها از این حکایت دارند که این باد می‌تواند موجب ایجاد طوفان خورشیدی در زمین شود؛ هرچند، پیش‌بینی می‌شود که [این طوفان]  نسبتا جزئی باشد.

این لکه‌های تاریک، درواقع مناطقی سردترند که به دلیل فناوری به‌کارگرفته شده برای ثبت تصویر سطح خورشید، به این شکل به نظر می‌رسند. اما زمانی که ناسا این تصویر را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت، کاربران شبکه‌های اجتماعی به سرعت متوجه شدند که با توجه به نزدیک شدن به هالووین، [تصویری] بهنگام و مناسب است.

«درست شد»

بر اساس اعلام اداره هواشناسی، دو حفره تاجی می‌توانند به تقویت باد خورشیدی کمک کنند. این نشان می‌دهد که «بادهای کمی بلند یا بلند» می‌تواند تا روز هالووین ادامه داشته باشند.

این [اداره] پیش‌بینی کرد که فعالیت بی‌ثبات و آشفته یا فعال در خورشید ممکن است به یک طوفان ژئومغناطیسی جزئی منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فعالیت اضافی همچنین باعث شد که اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، یک نهاد دیده‌بان طوفان ژئومغناطیسی راه‌اندازی کند. این دوره تا ۲ نوامبر (۱۱ آبان) ادامه خواهد داشت.

طوفان‌های خورشیدی یکی از دلایل اصلی نگرانی کارشناسانی است که بیم دارند فعالیت‌ در سطح خورشید بتواند مشکلات چشمگیری در زمین ایجاد کند. طوفان‌های شدید خورشیدی می‌توانند سیستم‌های برق را از کار بیندازند، فضاپیماها و سامانه‌های ناوبری آن‌ها را مختل کنند، و ارتباطات رادیویی را از بین ببرند.

اما کارشناسان پیش‌بینی کردند که فعالیت‌های پیش رو [در لکه‌های خورشیدی]، فقط به یک طوفان خورشیدی جزئی منجر خواهد شد. در چنین طوفانی، ممکن است نوسانات ضعیفی در شبکه برق پدید آید، [و] ممکن است اثرات کوچکی بر روی ماهواره‌ها و شفق‌های قطبی به چشم آید.

© The Independent

بیشتر از علوم