نشان بنیاد شجاعت به مسیح‌ علی‌نژاد و ولودیمیر زلنسکی اهدا شد

مسیح علی‌نژاد جایزه خود را به زنان ایرانی که در برابر گلوله به حکومت «نه» می‌گویند تقدیم کرد

دوازدهمین نشان «اکسی» (oxi) در واشینگتن، پایتخت ایالات‌متحده آمریکا، به مسیح علی‌نژاد روزنامه‌نگار و فعال مدنی ایرانی و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، اهدا شد.

برگزارکننده این مراسم، بنیاد شجاعت موسسه صلح آمریکا است که تحت‌ نظارت دولت فدرال این کشور در زمینه پیشگیری از جنگ و درگیری در سراسر جهان فعالیت می‌کند.

این موسسه هر سال طی مراسمی جایزه‌ای را با نام «شجاعت» به یک زن و یک مرد اهدا می‌کند که شجاعت نه گفتن و ایستادن در برابر ظلم و دیگر فجایع جهانی را دارند و برای تحقق آزادی تلاش می‌کنند.

سابقه جایزه اکسی که نامش را از واژه «نه» به زبان یونانی وام‌ گرفته است، به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد؛ زمانی که نخست‌وزیر یونان در مقابل نیروهای متفقین ایستاد و در پاسخ به درخواست آنان که خواهان تسلیم او بودند گفت: «اکسی»

ولودیمیر زلنسکی، از زمان حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه تاکنون، در کنار مردم خود ایستاد و موفق شد جامعه جهانی را درباره فجایعی که روسیه در اوکراین به وجود آورد آگاه کند. زلنسکی که به‌صورت مجازی در مراسم اهدای جایزه اکسی حضور یافته بود درباره اوکراین سخن گفت و در ادامه نیز اهدای این جایزه به مسیح علی‌نژاد را مهم توصیف کرد و گفت که او «برای احقاق حقوق ایرانیان می‌جنگد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری اوکراین در ادامه افزود که اوکراین و مسیح‌ علی‌نژاد، هدف خشونت حکومت ایران‌ هستند، اوکراین با پهپادهای ایرانی مبارزه می‌کند و علی‌نژاد با نفرت‌پراکنی‌های حکومت در نبرد است.

مسیح علی‌نژاد نیز در مراسم جایزه اکسی که شامگاه پنجشنبه ۲۷ اکتبر (۵ آبان) برگزار شد، گفت که جایزه‌اش را به زنان ایران تقدیم می‌کند.

او همچنین گفت که در این مراسم شرکت کرد تا مردم ایران را که ستاره‌های واقعی مبارزه با حکومت ایران‌اند به دنیا معرفی کند.

این فعال مدنی در ادامه افزود که شجاعت واقعی را زنان و جوانان ایرانی دارند که در مقابل گلوله می‌ایستند و به جمهوری اسلامی نه می‌گویند. علی‌نژاد از کشورهای غربی نیز به دلیل مماشات با جمهوری اسلامی انتقاد کرد و گفت: «حتما باید مهسا، نیکا، سارینا و سیاوش کشته می‌شدند تا کشورهای غربی بیدار شوند و مبارزه مردم ایران را ببینند؟»

موسسه صلح ایالات‌متحده آمریکا در سال ۱۹۸۴ میلادی و در دوران ریاست‌جمهوری رونالد ریگان تاسیس شد. نادیا مراد، از قربانیان داعش، جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عرب و ولادیمیر کارا مورزا، فعال مدنی منتقد روسیه از کسانی‌اند که در سال‌های پیشین جایزه شجاعت موسسه صلح آمریکا را دریافت کرده‌اند.