سفر وزیر دفاع اسرائیل به ترکیه؛ روابط دفاعی دو کشور تقویت می‌شود

روابط دیپلماتیک دو کشور پس از خنثی شدن عملیات تروریستی جمهوری اسلامی در استانبول احیا شد

ترکیه سال ۲۰۱۸ در اعتراض به «کشتار فلسطینی‌ها» در «تظاهرات بازگشت»، دیپلمات‌هایش را از اسرائیل خارج کرد. AFP

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنجشنبه ۲۷ اکتبر (۵ آبان) به آنکارا، پایتخت ترکیه، سفر کرد. منابع خبری تل‌آویو می‌گویند گانتز، علاوه بر دیدار با خلوصی آکار، همتای ترکیه‌ای خود، با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور نیز دیدار می‌کند. این سفر با هدف تجدید روابط دفاعی دو کشور انجام می‌شود.

هواپیمای حامل وزیر دفاع اسرائیل در حالی در پایتخت ترکیه فرود آمد که از آخرین سفر مقام دفاعی اسرائیل به ترکیه بیش از یک دهه می‌گذرد.

روزنامه تایمز اسرائیل، سفر وزیر دفاع را «نشانه شکوفایی مجدد روابط دو کشور» توصیف کرد و نوشت که گانتز عصر پنجشنبه با اردوغان دیدار می‌کند. دفتر وزیر دفاع اسرائیل نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در بخشی از دیدار گانتز با اردوغان و همتای ترکیه‌ای او، درباره روابط دفاعی دو کشور مذاکره خواهد شد.

وزیر دفاع ملی ترکیه نیز روز سه‌شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که در دیدار با وزیر دفاع اسرائیل، وضعیت عمومی دو کشور ارزیابی می‌شود.

این سفر دو ماه پس از آن انجام می‌شود که درور شالوم، رئیس دفتر سیاسی-نظامی وزارت دفاع اسرائیل، پس از یک دهه، با مقام‌های ترکیه برای «تجدید خطوط روابط امنیتی بین کشورها» ملاقات کرد. وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد که در جریان سفر شالوم به ترکیه، درباره موضوع‌هایی که در دیدار بنی گانتز و خلوصی آکار، مطرح می‌شوند، توافق شد. مقام‌های دفاعی اسرائیل می‌گویند در این سفر هیچ قرارداد تسلیحاتی بین طرفین امضا نمی‌شود.

روابط دفاعی زمانی، ستون اصلی روابط اسرائیل با ترکیه بود، اما با تیره شدن روابط دیپلماتیک دو کشور، از بین رفت؛ اکنون سفر وزیر دفاع اسرائیل به ترکیه گام دیگری در راستای عادی‌سازی و تنش‌زدایی روابط دیپلماتیک دو کشور است که پس از حدود یک دهه تزلزل، از یک سال پیش آغاز شد.

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، در مارس ۲۰۲۲، به ترکیه سفر کرد. پس از آن نیز وزیر خارجه اسرائیل به ترکیه و وزیر خارجه ترکیه به اسرائیل سفر کردند.

گفته می‌شود تجدید روابط دفاعی بین تل‌آویو و آنکارا پس از آن امکان‌پذیر شد که مقام‌های ترکیه یک سری حملات عناصر ایرانی را که اواخر ژوییه قصد داشتند گردشگران اسرائیلی را بربایند یا ترور کنند، خنثی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه سپتامبر، برای اولین بار در یک دهه گذشته، یک کشتی جنگی ترکیه در یکی از بندرهای اسرائیل لنگر انداخت. همچنین یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با رجب طیب اردوغان دیدار کرد. این نخستین دیدار سران دو کشور پس از دیدار سال ۲۰۰۸ ایهود اولمرت، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، با اردوغان بود.

این ملاقات یک ماه پس از آن انجام شد که رهبران دو کشور در تماس تلفنی، توافق کردند با احیای کامل روابط دیپلماتیک و بازگرداندن سفرا به پایتخت‌های یکدیگر، پس از چهار سال روابطشان را به عالی‌ترین سطح ارتقا دهند.

ترکیه سال ۲۰۱۸ در اعتراض به «کشتار فلسطینی‌ها» در «تظاهرات بازگشت»، دیپلمات‌هایش را از اسرائیل خارج کرد.

تل‌آویو مدت‌ها است با این استدلال که سازمان‌دهی حملات گروه حماس مستقر در غزه در دفتر خارجی این گروه انجام می‌شود، آنکارا را برای سرکوب فعالیت‌های گروه شبه‌نظامی حماس در ترکیه تحت‌ فشار گذاشته است.

بیشتر از جهان