پدافند غیرعامل؛ از آتش زدن دلار تا عقیم‌سازی ابرها

موضوع پدافند غیرعامل در ایران با ادعاهای عجیب گره خورده است

دیدار علی خامنه‌ای با مسئولین سازمان پدافند غیرعامل. عکس از ایرنا 

روز سه‌شنبه ۱۴ آبان، مجتبی ذوالنور، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در همایش ملی پدافند غیرعامل، از برنامه‌ریزی دشمنان جمهوری اسلامی برای آلوده کردن پنبه‌هایی خبر داد که از آن‌ها برای تولید «پوشک بچه و مشابه آن» استفاده می‌شود. احتمالا منظور این نماینده مجلس از «مشابه» پوشک بچه، نواربهداشتی زنان است.

این سخنان ذوالنور بلافاصله مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. مجتبی ذوالنور عضو جبهه پایداری است و پیش از نمایندگی مجلس، جانشین نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران بوده است.

از زمان تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در سال ۱۳۸۲، که سازمانی زیرمجموعه ستادکل نیروهای مسلح است، تئوری‌های مختلفی درباره حملات مرموز و عجیب و غریب به جمهوری اسلامی از سوی مقامات این سازمان و یا در مراسم‌های مرتبط با آن مطرح شده است. دایره این اظهارات را طیف گسترده‌ای از موضوعات از وقوع سیل و زلزله تا خشکسالی، محصولات کشاورزی، حملات سایبری، تلگرام و پیام‌رسان‌های بومی، تاکسی‌های اینترنتی، مسیریاب‌ها، پوشک بچه و نوار بهداشتی شامل می‌شود. در هر دوره‌ای به فراخور وضعیت روز، سرفصل جدیدی به این لیست بلندبالای تهدیدات اضافه می‌شود.

غلامرضا جلالی ریاست سازمان پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی ایران 

بخش عمده این تهدیدات فرضی از زبان سردار جلالی بیان می‌شود. غلامرضا جلالی که منصوب آیت‌الله خامنه‌ای در سمت ریاست سازمان پدافند غیرعامل است چهره‌ای رسانه‌ای است و به سنت عموم سرداران ارشد سپاه، علاوه بر جنبه‌های مختلف فعالیت سازمان تحت امرش، در مورد اغلب مسائل روز هم اظهارنظر می‌کند.

آمریکا از آتش‌زدن دلار می‌ترسد

یکی از پیشنهادهای جنجالی سردار جلالی که در خردادماه ۹۸ منتشر شده است، پیشنهاد او برای آتش زدن دلار برای از دست رفتن «نقطه قوت آمریکا» بوده است: «اگر این اراده در کشور بوجود بیاید که دلار امریکایی توسط مردم در خیابان‌ها مثل ترکیه به آتش کشیده شود و تمرکز برای بالا بردن ارزش پول ملی کشور ایجاد شود می‌تواند یک حمله تمام عیار به نقطه ضعف دشمن باشد. آمریکایی‌ها می‌دانند که اگر اجماعی برای خارج کردن دلار از چرخه پولی جهان شکل بگیرد، بزرگترین نقطه قوت خود در عرصه اقتصاد را از دست می‌دهند، البته که این اتفاق رقم خواهد خورد.»

این پیشنهاد در حالی از سوی سردار جلالی مطرح می‌شود که دولت ایران پس از تحریم نفتی همه‌جانبه آمریکا با مشکلات فراوانی برای تامین ارز مواجه است. او توضیحی درباره چگونگی متضرر شدن آمریکا از آتش زدن دلار در تهران ارائه نکرده است. اشاره جلالی به آتش زدن دلار در ترکیه، به کلیپ کوتاهی در شبکه‌های خبری ترکیه باز می‌گردد که برخی از هوادارن اردوغان در واکنش به افت ارزش برابری لیر در مقابل دلار، مقداری از اسکناس‌های دلار را آتش می‌زنند. البته این اقدام تاثیری در بحران افت ارزش پول ملی ترکیه نداشت.

هشدار درباره محصولات تراریخته(ژنتیکی تغییر یافته) و «آگروتوریسم» موضوع دیگری است که رییس سازمان پدافند غیرعامل در چهار سال گذشته به‌طور مرتب بر آن تاکید کرده است. سردار جلالی موضوع ایجاد بیماری‌های ناشناخته با استفاده از بذر وارداتی و محصولات کشاورزی‌ اصلاح‌شده را به‌عنوان فوری‌ترین تهدید پیش‌روی ایران می‌داند. مناقشه بر سر سالم بودن و نبودن محصولات تراریخته محل مناقشه سازمان محیط‌زیست ایران و وزارت جهادکشاورزی با این سازمان است. در حالی که این دو بخش از دولت بر کنترل و رعایت استانداردهای بین‌المللی برای واردات و استفاده از این اقلام در داخل ایران تاکید می‌کنند، سردار جلالی معتقد است که این استانداردها توسط آمریکایی‌ها برای دیگر نقاط جهان ایجاد شده تا بقیه کشورها «موش آزمایشگاهی مصرف‌کننده آمریکایی» باشند.

پافشاری رییس سازمان پدافند غیرعامل بر این ادعا سبب شد تا محمدعلی جعفری، فرمانده پیشین سپاه از برنامه‌ریزی این نهاد برای ورود به موضوع کشاورزی در ایران خبر بدهد. مجتبی‌ذوالنور نیز در صحبت‌های روز گذشته‌اش موضوع تراریخته‌ها را مرتبط با مافیا دانسته و گفته بود: «مافیاهای خطرناکی پشت موضوع تراریخته‌ها هستند که سالوس‌وار نظر تصمیم‌گیرندگان کشور را دچار انحراف می‌کنند». هنوز مشخص نیست که ورود سپاه به حوزه کشاورزی، برای به دست گرفتن واردات محصولات کشاورزی، بذر، سموم و آفت‌کش‌ها است و یا این نهاد به حوزه تولید محصولات وارد شده است.

به جز محصولات تراریخته، سازمان پدافند غیرعامل در موضوع فیلترینگ شبکه تلگرام و ایجاد پیام رسان‌های بومی نیز نقش مشابهی ایفا کرد. رییس این سازمان بارها با ارائه آمارهایی پیام‌رسان‌های معروف بین‌المللی مانند تلگرام را به‌عنوان تهدید امنیتی بزرگ برای جمهوری اسلامی معرفی کرد.

او در دی‌ماه سال ۹۶، شبکه تلگرام را بستر محبوب «تروریست‌ها و عناصر داعش» برای نفوذ در ایران معرفی کرد. این سخنان با توجه به حمله داعش به مجلس ایران و آرامگاه آیت‌الله خمینی در خرداد همان سال، فضای مساعدی برای فیلترینگ این شبکه اجتماعی فراهم کرد. پیش از این سپاه پاسداران و قوه قضاییه ایران بارها از دولت خواسته بودند تا تلگرام در ایران فیلتر شود.

اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶ در شهرهای مختلف ایران، دیگر سوژه رییس این سازمان برای حمله به تلگرام بود. او درباره نقش پیام‌رسان تلگرام در این اعتراضات گفته بود: «در تلگرام و توییتر به آشوبگران تأکید شده بود که در ۲۰ روز نخست اعتراضات، موضوع براندازی نظام را مطرح نکنند و در ۲۰ روز دوم به سمت زندان‌ها، مراکز نظامی و... حرکت کنند».

نهایتا این فضا‌سازی‌های هماهنگ، سبب فیلتر شدن تلگرام در فروردین‌ماه سال ۹۷ شد. با تعطیلی تلگرام، پیام‌رسان‌های بومی که عمدتا وابسته به بخش‌های مختلف سپاه هستند به‌عنوان راهکار جانشین معرفی شدند. این پیام‌رسان‌ها به‌رغم دریافت بودجه‌های فراوان نتوانستند اعتماد مردم را به خود جلب کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

زلزله و خشکسالی نیز از دیگر موضوعات مورد علاقه رییس سازمان پدافند غیرعامل در چند سال گذشته بوده است. او در تیرماه ۱۳۹۷ به استناد «نتایج مطالعات یک مرکز علمی» گفت که خشکسالی‌های ایران مشکوک به دخالت عوامل خارجی است. جلالی بدون اشاره به نام این مرکز علمی گفت که تیم‌های مشترکی از اسرائیل و یکی از کشورهای همسایه، ابرهای در حال ورود به ایران را غیربارور و از ایران ابر دزدی و برف دزدی می‌کنند.

جلالی برای اثبات ادعای خود گفت که در سازمان متبوعش عکس‌های ماهواره‌ای یک روز مشخص در ۵ سال گذشته را نگاه کرده و این عکس‌ها نشان داده که ارتفاعات ایران بر خلاف ارتفاعات ترکیه در دو سال اخیر برف نداشته است.

موضوع بارورسازی ابرها، یکی دیگر از حوزه‌هایی است که سپاه در چند سال گذشته به آن وارد شده است.

گرچه ممکن است تقارن صحبت‌های رییس سازمان پدافند غیرعامل با اقدامات سپاه اتفاقی باشد ولی مرور مجموعه اظهارنظرهای گوناگون او نشان می‌دهد که مسئولیت پدافند غیرعامل کشور برای سردار جلالی بهانه‌ای است برای فوریت دادن به علاقه‌مندی‌های سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی فرماندهان ارشد سپاه. 

بیشتر از