سخنگوی قوه قضاییه: در حادثه اوین دشمن‌شاد شدیم

ستایشی: با متهمان اعتراض‌های اخیر برخورد «بازدارنده و عبرت‌آموز» می‌شود

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، از آغاز محاکمه بازداشت‌شدگان خیزش سراسری مردم علیه حکومت در سراسر ایران خبر داد و گفت که چهار استان تهران، البرز، اصفهان و کردستان در محاکمه متهمان پیشتاز‌ند و ضابطان در این چهار استان، پرونده‌ها را از دادسرا به دادگاه فرستاده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز سه‌شنبه، ۳ آبان، بار دیگر سوال خبرنگاران درباره تعداد بازداشتی‌های اعتراض‌های اخیر را بی‌پاسخ گذاشت و تنها گفت که «غربالگری و تفکیک کسانی که در اغتشاش‌ها مرتکب جرم شده‌اند، ادامه دارد».

ستایشی ادعا کرد بازداشتی‌های «کم‌گناه‌» و آن‌ها که «آشوب» ایجاد نکرده‌اند و جرم «قتل و جرح عمد» ندارند، مشمول «رافت اسلامی» می‌شوند. او در ادامه افزود با کسانی که «قتل و تعرض» مرتکب شده باشند، برخورد «عبرت‌آموز» و «بازدارنده» می‌شود و به «اشد مجازات» خواهند رسید.

جمهوری اسلامی در طول سال‌های گذشته، همواره با پرونده‌سازی‌های امنیتی و وارد کردن اتهام ارتباط با خارج از کشور، برای معترضان بازداشت‌شده، احکام سنگین صادر کرده و در اعتراض‌های اخیر هم، با چراغ سبز علی خامنه‌ای و دستور رئیس قوه قضاییه، پرونده‌سازی برای متهمان در دستور کار قرار گرفته است. با این حال سخنان ستایشی حاکی از آن است که جمهوری اسلامی قصد دارد با هدف پیشگیری از اعتراض‌های بعدی، حتی برای آن دسته از بازداشتی‌ها که «جرائم خفیف» مرتکب شده‌اند، هم قرار تامین صادر کند و از آزادی آنان خبری نیست.

ستایشی درباره بازداشتی‌های زیر ۱۸ سال توضیح زیادی نداد و تنها گفت که آن‌ها هم تعیین تکلیف شده‌اند.

بازداشت دانشجویان و چهره‌های مشهور

مسعود ستایشی در نشست خبری روز سه‌شنبه، ادعای «انگشت‌شمار» بودن تعداد دانشجویان بازداشتی را مطرح کرد و مدعی شد که آن‌ها در «میدان اغتشاش» بودند و با «شبکه‌های تابلودار جنایت‌پیشه» ارتباط داشتند. به گفته او، موضوع دانشجویان بازداشتی به دادستانی کل ارجاع شده و دادستان کل کشور در نشست با وزیر علوم، درباره این موضوع صحبت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه، تشکیل پرونده قضایی برای هنرمندان، ورزشکاران و دیگر و چهره‌های مشهور را تایید کرد و گفت که عده‌ای از این افراد احضار و بازداشت شده‌اند. او مدعی شد که دستگاه قضایی در این زمینه، به وظایفش عمل کرد و گفت که آمار این احضارها و بازداشت‌ها را فعلا اعلام نمی‌کند.

حقوق عامه

مسعود ستایشی با طرح این ادعا که قوه قضاییه «محل تظلم‌خواهی عموم مردم» است و عدالت را «متجلی» می‌کند، تلویحا گفت که خسارت‌ اعتراض‌های اخیر از معترضان اخذ خواهد شد. او از شهروندان خواست در صورتی که خسارت دیده‌اند، به مراجع قضایی مراجعه کنند.

او در عین حال که درباره اهمیت دخالت دادستان در مسئله «حقوق عامه» سخن می‌گفت، در پاسخ به سوالی درباره توهین‌های حسن عباسی به ورزشکاران و هنرمندان، گفت که تاکنون شکایتی از او در قوه قضاییه ثبت نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران را به «دروغ‌پراکنی» متهم کرد و گفت که دادستان کل علیه «شبکه‌ها و رسانه‌های معاند و استکباری» اعلام جرم خواهد کرد. او در ادامه ادعاهای خود، رسانه‌های خارج از ایران را به «تخریب، ناامن‌سازی و فعالیت‌ تروریستی» متهم کرد و گفت که برای پیگیری قضایی اقدام‌های آنان «سازوکار بین‌المللی» فراهم شده است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت رئیسی، نیز روز دوشنبه، ۲ آبان، گفته بود که شکایت از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور به مراجع بین‌المللی در دستور کار دولت قرار دارد.

ادعای اطلاع‌رسانی صادقانه درباره زندان اوین

مسعود ستایشی درباره ممانعت قوه قضاییه از انتشار فیلم‌ دوربین‌های مداربسته زندان اوین گفت که این موضوع به بررسی نیاز دارد. او مدعی شد مستند زندان اوین به ابهام‌هایی که «خصم» ایجاد کرده بود، جواب می‌دهد.

ستایشی درباره شناسایی عوامل حادثه اوین نیز گفت: «در این زمینه، پرونده‌هایی در دادسرای ناحیه عمومی انقلاب تهران ویژه امور جنایی تشکیل شد و کسانی که در مورد ایجاد حریق عمدی نقش داشتند و مرتکب جرم شدند، شناسایی و تفهیم اتهام شدند و پرونده در حال تحقیق است.»

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، در واقعه زندان اوین هشت نفر فوت شدند و برای ۲۵ نفر نیز پرونده تشکیل شد؛ اما ممکن است این تعداد اضافه یا کم شود.

او با نسبت دادن این حادثه به «دشمنان»، افزود: «این برنامه‌ریزی می‌توانست تبعات بیشتری داشته باشد که با مدیریت میدانی همکاران ختم‌به‌خیر و کنترل و در نطفه خفه شد و اهداف موردنظر دشمن تحقق نیافت.»

او با این ادعا که حضور «به‌موقع» نیروهای فراجا موجب شد «دامنه آشوب» جمع شود، افزود: «در این حادثه متاسفانه دشمن را شاد و با روان مردم بازی کردند و ما را گرفتار رسانه‌های بیگانه کردند.»

ستایشی مدعی شد که قوه‌ قضاییه در ماجرای اوین، «صادقانه» به مردم اطلاع‌رسانی کرد.

اتهام «جاسوسی» شهروندان فرانسوی

سخنگوی قوه قضاییه دو شهروند فرانسوی محبوس در ایران را به «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ایران» متهم کرد و گفت که پرونده آنان «مهم» است و به تحقیقات فشرده نیاز دارد. او مدعی شد که «اطلاعات ذی‌قیمت و راهبری» از متهمان به دست آمده و پرونده در دستور کار ضابطان خاص قوه قضاییه است.

ستایشی ادعا کرد که «دشمنان قسم‌خورده» نظام جمهوری اسلامی با «هجمه‎ رسانه‌ای، خشونت، شایعه و مدیریت احساسات و عواطف» علیه جمهوری اسلامی اقدام می‌کنند.

جمهوری اسلامی به تازگی فیلمی از اعتراف‌های اجباری دو شهروند فرانسوی در تلویزیون پخش کرد. کاترین کلونا، وزیر خارجه فرانسه، در گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌ خود، به این اقدام اعتراض کرد و ضمن «ساختگی» خواندن اعتراف‌ها، خواستار آزادی فوری شهروندان زندانی این کشور شد.