حمایت اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران از طرح «قانون مهسا امینی»

نمایندگان جمهوری‌خواه طرحی را به نام قانون مهسا امینی ارایه کرده‌اند که طبق آن رهبران جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر تحریم می‌شوند

تظاهرات ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در روز پانزدهم اکتبر مقابل ساختمان کنگره آمریکا- Stefani Reynolds / AFP

اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران اعلام کرد که از طرح شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه که به اسم «قانون مهسا امینی» برای اعمال تحریم‌هایی علیه علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی و نزدیکان آنان ارائه شده، حمایت می‌کند.

پیشتر گزارش شده بود که جیم بنکس، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، طرحی را برای اعمال تحریم‌هایی گسترده علیه رهبران جمهوری اسلامی ارائه کرده است.

براساس این طرح که «قانون مهسا امینی» نام دارد، علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی و دفاتر و حلقه نزدیکان آنها به دلیل حمایت از تروریسم و نقض گسترده حقوق بشر تحریم خواهند شد.

بر اساس این طرح، دارایی و اموال همه مقامات جمهوری اسلامی که در نقض حقوق بشر در ایران دست داشته‌اند، مسدود خواهد شد.

به‌رغم حمایت جمهوری‌خواهان از این طرح، نمایندگان دموکرات که اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارند، هنوز از این طرح حمایت نکرده‌اند.

این در حالی است که دولت جو بایدن و نیز حزب دموکرات آمریکا به دلیل نشان ندادن واکنش‌های لازم به کشتار مردم معترض ایران در خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی مورد انتقادهای گسترده‌ای بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلودیا تنی، یک نماینده جمهوری‌خواه دیگر مجلس نمایندگان آمریکا از پیوستن خود به طرح جیم بنکس خبر داده است، اما هم‌زمان وبسایت «واشینگتن فری‌بیکن»، به‌نقل از مقام‌های ارشد کنگره آمریکا نوشت هیچ‌یک از نمایندگان دموکرات کنگره تا کنون از قانون «مهسا امینی» حمایت نکرده‌اند.

به نوشته وبسایت «واشینگتن فری‌بیکن»، این طرح بخشی از تلاش بزرگ‌تر رهبران حزب جمهوری‌خواه آمریکا به‌حساب می‌آید تا به واسطه آن بتوانند نظام جمهوری اسلامی را، به‌دلیل نقض حقوق بشر و حمایت و اشاعه تروریسم، تحت فشار بگذارند.

این وبسایت آمریکایی در عین‌حال تاکید کرد موضع دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در قبال وقایع جاری در ایران، موضعی نرم و آرام است و، با وجود اظهارنظرهای تندوتیز چهره‌های حزب دموکرات در حمایت از مردم معترض ایران، هیچ یک از آنها حاضر نشده‌اند از تلاش رهبران حزب جمهوری‌خواه به‌منظور تحت فشار گذاشتن نظام جمهوری اسلامی حمایت کنند.

جیم بنکس، یکی از نمایندگان ایالت ایندیانا در کنگره که طرح «قانون مهسا امینی» را تهیه کرده است، به «واشینگتن فری‌بیکن» گفت:«دموکرات‌ها همین چند سال قبل علیه توافق فاجعه‌بار هسته‌ای اوباما با حکومت ایران صحبت می‌کردند، اما در حال حاضر ایستادگی در مقابل حکومت ایران موضوعی کاملا حزبی و جناحی به‌حساب می‌آید.»

با این حال، او با اشاره به در پیش بودن انتخابات هشتم نوامبر گفت با پیروزی جمهوری‌خواهان، وضعیت کنگره آمریکا نیز تغییر خواهد کرد.