فعالان زن از ۲۸ کشور جهان، خواهان لغو ممنوعیت آموزش دختران در افعانستان شدند

ادامه محرومیت دختران از آموزش، آنان را با تهدید ازدواج‌های اجباری روبرو می‌کند

دختران بالاتر از کلاس ششم بیش از یک سال است حق آموزش ندارند - AFP/JAVED TANWEER

زنان ۲۸ کشور جهان در بیانیه‌ای از افزایش نقض حقوق زنان در حکومت طالبان ابراز نگرانی کردند.

این زنان گفتند ادامه محرومیت دختران از آموزش، آنان را با تهدید ازدواج‌های اجباری روبرو می‌کند.

شماری از زنان ۲۸ کشور جهان نگرانی‌های عمیقشان را از کاهش روزافزون احترام به حقوق بشر و آزادی‌های زنان و دختران در افغانستان ابراز کردند. این گروه با نام «گروه دوستان زنان افغانستان» بیانیه‌ای را ‌روز چهارشنبه ۲۷ مهرماه منتشر کردند و گفتند از افزایش محدودیت‌ها علیه زنان و منع آموزش دختران شدیدا نگران‌اند.

این زنان از طالبان خواستند که هرچه زودتر ممنوعیت آموزش دختران را که از یک‌سال پیش ادامه دارد لغو کنند.

این گروه از زنان جهان گفتند ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از کلاس ششم خواست اکثر مردم این کشور نیست و افغانستان تنها کشور در جهان است که دختران در آن حق آموزش‌ در مقطع متوسطه را ندارند.

گروه دوستان زنان افغانستان بر باز شدن مدرسه‌های دخترانه در این کشور تاکید کردند و گفتند محرومیت از تحصیل مانع مشارکت زنان و دختران در پیشرفت اقتصادی افغانستان می‌شود.

زنان جهان ممنوعیت کار کردن زنان را در افغانستان نگران‌کننده خواندند و گفتند که یافته‌های مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که ممنوعیت کار زنان در بخش‌های رسمی و دولتی باعث کاهش تولید ناخالص داخلی افغانستان به مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار شده است.

زنان ۲۸ کشور جهان در این بیانیه اعلام کردند که با ادامه ممنوعیت تحصیل دختران، کودک‌همسری و ازدواج‌های اجباری آنان را تهدید می‌کند و فرصت‌ مشارکت اقتصادی را از آنان می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این زنان از دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل (یوناما) خواستند که بر چگونگی اجرای حقوق بشر با دقت نظارت کنند و همچنین از دبیر کل سازمان ملل درخواست کردند که به تعامل با تمامی مقام‌های سیاسی ذینفع در افغانستان ادامه دهد.

«گروه دوستان زنان افغانستان» شامل شهروندان کشورهای بریتانیا، قطر، استرالیا، بنگلادش، بلژیک، کانادا، چاد، فرانسه، آلمان‌، یونان، مجارستان، اندونزی، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، لبنان، لیتوانی، نروژ، لهستان، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، اسلوونی، سریلانکا، سوئد، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا است.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان در بیش از یک‌سال گذشته، محدودیت‌های روزافزون علیه زنان وضع کرده‌اند و با وجود فشارهای جهانی، از اعمال محدودیت‌ها بر زنان و نقض حقوق بشر نکاسته‌اند.

بیشتر از جهان