طالبان: هیچ کشوری حق مداخله در امور افغانستان را ندارد

این صحبت در واکنش به وضع محدودیت بر سفر مقام‌های طالبان به آمریکا مطرح شده است

طالبان در بیش از یک سال گذشته به دختران بالاتر از کلاس ششم اجازه تحصیل نداده‌اند- AFP/ AHMAD SAHEL ARMAN

پس از آن‌که ایالات متحده آمریکا اعلام کرد برای برخی اعضای گروه طالبان که در ایجاد محدودیت‌ها و اعمال خشونت‌ها بر زنان نقش داشته‌اند، محدودیت‌ صدور ویزا اعمال خواهد کرد، طالبان در واکنش به این موضوع گفتند هیچ کشوری حق مداخله در امور افغانستان را ندارد.

طالبان روز جمعه، ۲۲ مهرماه، در بیانیه‌ای اعلام کردند که به هیچ کشوری اجازه مداخله در کارهایشان را نمی‌دهند.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا بیستم مهرماه طی بیانیه‌ای اعلام کرد افرادی که در اعمال خشونت و محدودیت بر زنان و دختران افغان نقش داشته‌اند، با اعمال محدودیت بر سفرهایشان به آن کشور روبه‌رو خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه آمریکا به وضوح گفت این اعمال خشونت‌ها و محدودیت‌ها شامل منع دختران از تحصیل، منع زنان از کار کردن، بازداشت زنان و اعضای خانواده‌های آنان، گرفتن حق انتخاب از زنان، اعمال محدودیت‌ بر سفر زنان و نقض حق آزادی بیان آن‌ها است. طالبان نیز در واکنش به این خبر، اعلام کردند که افغانستان یک کشور مستقل است و آنان به مسائل دینی‌ پایبندند. این گروه اعلام کرد که در انجام امور سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و اقتصادی، اصول‌ی دارند و براساس این اصول دینی و فرهنگی‌، مکلف‌اند مشکلات مردم را حل کنند.

این گروه در این بیانیه‌ افزودند که آنان در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله نمی‌کنند و بنابراین از کشورهای دور و نزدیک می‌خواهند که در امور افغانستان مداخله نکنند. طالبان گفتند که ایالات متحده آمریکا این مسائل را از سر همدردی بیان نکرده است و هدف دیگری دارد.

طالبان در ۱۳ ماه گذشته که بر افغانستان تسلط دارند، دختران بالاتر از کلاس ششم را از تحصیل محروم و محدودیت‌های زیادی بر زنان وضع کرده‌اند؛ برای مثال زنانی که برخی از آن‌ها در دولت پیشین در وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی کار می‌کردند، کارشان را از دست داده‌اند و چهره زنان از رسانه‌ها حذف شده است. همچنین زنانی که برای عدالت‌خواهی در خیابان‌ها اعتراض کردند، بازداشت و شکنجه شدند.

بیشتر از جهان