وزیران امور زنان جی۷ به جمهوری اسلامی:‌ به خشونت علیه زنان خاتمه دهید

«سرکوب اعتراض‌های مردمی، نقض تعهدات ایران در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است»

در حال حاضر آلمان رییس گروه هفت است-Tobias SCHWARZ / AFP

وزیران امور زنان و برابری جنسیتی در کشورهای هفت گروه صنعتی جهان (جی۷) در بیانیه‌ای مشترک در روز ۱۴ اکتبر، خواستار توقف خشونت و «تعقیب زنان و دختران» در جریان اعتراضات سراسری در ایران شدند.

ليزا پائوس، وزیر امور زنان آلمان، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را به پایان اقدامات سرکوبگرانه علیه مردم ترغیب کرد و تاکید کرد که «حقوق زنان همان حقوق بشر است.»

ليزا پائوس، گفت: «مقام‌های جمهوری اسلامی ایران باید در چارچوب قوانین بین‌الملل از برقراری حقوق برابر برای تمامی افراد اطمینان یابند.»

وزیران برابری جنسیتی در کشورهای جی۷ در این بیانیه با مردم ایران  که «علیه خشونت و نقض حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین خود، از جمله آزادی بیان و عقیده و به دنبال مرگ ژینا-مهسا امینی در بازداشت، اعتراض می‌کنند» ابراز همبستگی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنان از حکومت جمهوری اسلامی خواستند که صدای مردم را بشنوند و با احترام به حقوق آنان «به سرکوب خشونت آمیز اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم پایان دهند.»

این بیانیه می‌گوید که سرکوب اعتراض‌های مردمی، نقض تعهدات ایران در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

وزیران امور زنان در کشورهای جی‌۷ شجاعت زنان و دختران ایرانی را ستودند و نوشتند که آنان «همراه هم‌وطنان دیگرشان در اعتراضات مسالمت‌آمیز شرکت می‌کنند.»

آنان در خاتمه بیانیه مشترک خود گفت: «ما، وزیران برابری جنسیتی گروه هفت، با زنان ایرانی در این پیام واضح خطاب به حاکمیت ایران همصدا می‌شویم: باید به همه اشکال تعقیب و خشونت علیه همه ایرانیان، و به‌ویژه زنان و دختران ایرانی خاتمه دهید.»

جی۷، یا گروه هفت کشور صنعتی جهان شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا است. در حال حاضر آلمان ریاست دوره‌ای این گروه را بر عهده دارد.

در اعتراضات سراسری مردم ایران علیه حاکمیت در چهار هفته اخیر، چنان که سازمان‌های حقوق بشری و رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، بیش از ۲۰۰ نفر کشته‌ شده‌اند.