رزمایش «بازدارندگی اتمی» ناتو از دوشنبه شروع می‌شود

قرار است بمب‌افکن‌های دوربرد بی‌-۵۲ نیروی هوایی ایالات متحده نیز در این رزمایش دو هفته‌ای شرکت کنند

به‌گفته معاون وزیر خارجه روسیه، مسکو تمامی تمرین‌ها و رزمایش‌های نظامی ائتلاف نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه را زیر نظر دارد- RADOSLAW JOZWIAK / AFP

سازمان پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد از روز دوشنبه هفته آینده رزمایش سالانه بازدارندگی هسته‌ای کشورهای عضو این سازمان، با حضور ده‌ها جنگنده نیروهای هوایی کشورهای عضو، در مناطق وسیعی از شمال غربی اروپا برگزار می‌شود. این رزمایش نظامی تا روز ۳۰ اکتبر (هشتم آبان‌ماه) ادامه خواهد داشت.

در اعلامیه روز جمعه ۱۴ اکتبر ناتو تاکید شده که «رزمایش بازدارندگی هسته‌ای» این سازمان، یک رزمایش سالانه معمولی است و هیچ ارتباط مستقیمی به تحولات نظامی در منطقه ندارد.

با این حال، عصر روز جمعه خبرگزاری دولتی تاس روسیه به‌نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه این کشور، نوشت: «مسکو با دقت همه‌ جزئیات را از نزدیک دنبال می‌کند تا مطمئن شود چه اتفاقی در طرف ناتو می‌افتد.»

به‌گفته معاون وزیر خارجه روسیه، مسکو تمامی تمرین‌ها و رزمایش‌های نظامی ائتلاف نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه را زیر نظر دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، اوایل این هفته اعلام کرد این ائتلاف نظامی قصد دارد یک رزمایش بازدارندگی هسته‌ای، که از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده است، را برگزار کند.

به‌گفته دبیرکل ناتو، ارزیابی‌ مقام‌های ناتو این است که این رزمایش نظامی نباید به‌دلیل ادامه درگیری‌ها در اوکراین یا واکنش کرملین لغو شود.

رزمایش سالانه بازدارندگی هسته‌ای ناتو با حضور ۶۰ هواپیمای جنگی اعضا ناتو، از جمله جنگنده‌های نسل چهار و پنج، و نیز هواپیما‌های سوخت‌رسان انجام می‌شود.

قرار است به مانند سال قبل، بمب‌افکن‌های دوربرد بی‌-۵۲ نیروی هوایی ایالات متحده نیز در این رزمایش دو هفته‌ای شرکت کنند.

رزمایش نظامی «ظهر استوار» با میزبانی بلژیک و در آسمان بریتانیا و بر فراز دریای شمال انجام می‌‌شود.

به‌گفته اوآنا لانگسکو، سخنگوی ناتو، «انجام این رزمایش نظامی برای این است که مطمئن شویم توان بازدارندگی اتمی اعضا ائتلاف، ایمن و موثر باقی مانده است.»

روز گذشته الکساندر وندیکتوف، معاون دبیر شورای امنیت روسیه، تهدید کرد اگر ناتو با درخواست عضویت اوکراین به این ائتلاف نظامی موافقت کند، این امر به‌مثابه جرقه جنگ جهانی سوم خواهد بود. جنگی که به‌باور بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناسان نظامی می‌تواند به یک درگیری اتمی تبدیل شود.

بیشتر از جهان