تأکید واشنگتن بر تداوم حمایت از ارتش لبنان

چیره شدن حزب الله بر دولت، لبنان را به انزوا کشانده است

گوشه ای از تظاهرات ضد دولتی در حومه شمالی بیروت. عکس از: AFP (اندیپندنت عربی) .

از هنگامی که حزب الله بر دولت لبنان چیره شده است و تمام مسایل داخلی و خارجی این کشور بر محور ایران می چرخد، لبنان از دید اکثر کشورهای عربی و غربی افتاده و در انزوا قرار گرفته است. اغلب کشورهای که در گذشته روابط تنگاتنگ و صمیمانه با لبنان داشتند، به صورت تدریجی، خود را از ناهنجاری های لبنان دور کردند تا سرانجام این کشور پر اهمیت، تمام امتیازات منطقه ای و بین المللی خود را از دست داد و در انزوای کلی قرار گرفت.

سیاست خارجی دولت، لبنان را در انزوا فرو برده است

یک منبع سیاسی لبنانی، دستگاه سیاسی کشور را مسئول این وضعیت بحرانی دانسته و افزود که سیاست خارجی لبنان در چند سال اخیر آن چنان در محور ایران قرار گرفته و به سود پروژه سیاسی ایران بوده است که پیوند آن با تمام کشورهای جهان در حال گسسته شدن است. وزارت امور خارجه لبنان در چند سال اخیر بدون این که رأی کابینه را در مورد موضع گیری های لبنان بگیرد، خودسرانه عمل کرده و سیاست خارجی کشور را در خدمت منافع استراتژیک منطقه ای ایران قرار داده است.

منبع یاد شده علاوه کرد: در ماه سپتامبر گذشته، هیئت لبنان که به منظور اشتراک در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده بود، تلاش کرد تا با برخی از مقامات آمریکایی دیدن کند. اما علی رغم همه ای تلاش ها، هیچ مقام رسمی حاضر به دیدار و ملاقات با هیئت لبنان نشد و این امر پیام مشخصی بود مبنی بر این که مقامات یاد شده، لبنان را در گروه سیاست های ایران می دیدند، بنابر این، از دیدار با هیئت لبنانی اجتناب می کردند.

آمریکا از ارتش لبنان پشتیبانی می کند

با آن که روابط سیاسی و اقتصادی لبنان با ایالات متحده به سردی گراییده است اما واشنگتن از حمایت ارتش لبنان دست بردار نیست و تلاش دارد همکاری های خود را با نیروهای مسلح این کشور ادامه دهد. از چند سال بدین سو، ایالات متحده همه ساله کمک های نظامی به ارزش 105 میلیون دلار که شامل جنگ افزارهای پیشرفته، تانک های جنگی و هلیکوپترها می باشد، به ارتش لبنان می فرستاد. اما کمک های امسال بنا به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده متوقف شده است و این اقدام را بسیاری به عنوان پایان کمک های نظامی آمریکا به لبنان می دانستند. سپس، منابع دیپلماتیک خاطرنشان کردند که ایالات متحده، ارتش لبنان را به عنوان متحد خود در مبارزه علیه تروریسم می داند و هرگز از حمایت و پشتیبانی ارتش لبنان دست نمی کشد. البته تأخیر ارسال کمک های نظامی به معنای پایان همکاری واشنگتن نیست بلکه احتمال می رود ایالات متحده میزان این کمک ها را افزایش دهد و ارتش لبنان، مساعدت بیشتری را نسبت به گذشته دریافت کند. منابع مزبور یاد آور شدند که تعلیق ارسال کمک های نظامی به لبنان، مرتبط با مسئله ای بازنگری بودجه سال 2020، ایالات متحده است و هیچ ربطی با تحولات اخیر در منطقه ندارد.

اعمال تحریم های بیشتر

این منابع از تلاش های مکرر برخی از وزیران دفاع لبنان که وابسته به حزب الله می باشند، انتقاد کرده و افزودند که آن ها همواره در صدد برهم زدن توافقات نظامی میان لبنان و آمریکا بودند و سعی می کردند تعاملات نظامی لبنان با چین و روسیه صورت گیرد، در حالی که همه می دانند آن چه را که واشنگتن می تواند به لبنان بدهد، دیگران نمی توانند. افزون بر آن، ایالات متحده اقدامات زیادی را به منظور تقویت ارتش لبنان روی دست گرفته است و از جمله می توان به تصمیم کنگره مبنی بر رفع ممنوعیت تأمین سلاح های استراتژیک به ارتش لبنان اشاره کرد؛ مسئله ای که خشم اسرائیل را به شدت برانگیخته است.

منابع آمریکایی تأکید کردند که سردی روابط سیاسی با لبنان، هیچ تأثیری بر پیوند گسست ناپذیر واشنگتن و ارتش لبنان نداشته و تحریم های که بر سازمان حزب الله و نهادهای وابسته به آن وضع می شود، ربطی به کمک های نظامی ایالات متحده به ارتش لبنان ندارد.

در پاسخ به اظهارات حسن نصر الله، در مورد آینده ارتش لبنان که گفته بود: "روزی می رسد که دولت قادر به پرداخت حقوق کارمندان نبوده و در نتیجه، ارتش، نیروهای انتظامی و ادارات دولتی سقوط خواهند کرد، اما من به شما اطمینان می دهم که حزب الله همچنان قادر به پرداخت حقوق تمام افراد خود خواهد بود." این منبع گفت: فروپاشی ارتش لبنان یک خواب و خیال است، زیرا ارتش لبنان برای آمریکا و جامعه جهانی یک خط قرمز است و همواره مورد حمایت خواهد بود.

از سوی دیگر، منابع غربی خاطر نشان کردند که افزایش اعتراضات مردمی که منجر به سقوط دولت لبنان شد می تواند زمینه ای سقوط دولت عراق را نیز فراهم کند، به ویژه این که معترضان در عراق دولت را با چالش های دشواری رو به رو کرده اند. در پی همین تحولات و هنگامی که دولت ایران پروژه سیاسی خود را در خاورمیانه در معرض خطر و تهدید یافت، در تلاش برای جلوگیری از افزایش بحران شد و از آن زمان، ایران سعی می کند پیش از این که اوضاع از کنترل خارج شود، درهای گفت و گو را با ایالات متحده باز کند و راه سازش را پیش گیرد. البته دولت ایران به خوبی می داند که سقوط دولت های لبنان و عراق، نه تنها پروژه سیاسی این کشور را در خاورمیانه با شکست رو به رو می کند بلکه می تواند منجر به آغاز اعتراضات مردمی در داخل ایران شود.  

این منابع افزودند: ممکن است ایالات متحده پیشنهاد مذاکره از سوی ایران را بپذیرد، زیرا دونالد ترامپ همواره تأکید بر آمادگی برای گفت و گو با ایران دارد. البته اکنون که ایران تحت فشار قرار گرفته است، گزینه ای دیگری جز پذیرش شروط مذاکرات ندارد و ایالات متحده فرصت خوبی برای متقاعد کردن ایران به پذیرش تعهداتی دارد که در گذشته تهران حاضر به قبول آن ها نبود. اکنون که ایران پروژه سیاسی خود را در خاورمیانه به ویژه در لبنان و عراق در خطر می بیند، چاره ای جز فروتنی و چشم پوشی از امتیازات ندارد.

در اخیر، منابع یاد شده گفتند که پس از کناره گیری سعد حریری، جامعه جهانی در تلاش برای تشکیل دولتی است که متشکل از نخبگان و متخصصان باشد و به هیچ جهت داخلی و خارجی وابستگی نداشته باشد تا بتواند لبنان را از باتلاق بحران های سیاسی و اقتصادی کنونی نجات دهد. البته جامعه جهانی با بازگشت سعد حریری به عنوان نخست وزیر لبنان، مخالفت ندارد مشروط بر این که ائتلاف ها و عواملی که در گذشته لبنان را با این فاجعه رو به رو کرده بودند؛ دیگر هیچ نقشی در دولت آینده نداشته باشند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه