بایدن متوجه نژادپرستانه بودن قوانین ماری‌جوانا شد؛ گام بعدی چیست؟

نگرش بایدن در مورد ماری‌جوانا نشان‌دهنده سن و ناکامی او در زندگی‌ خود است، اما دست‌کم بی‌عدالتی نژادی او را واداشت خود را تا حدی با زمانه وفق دهد

برای جرم‌زدایی کامل- و قانونی کردن نهایی، می‌توان و باید کارهای بیشتری انجام داد-Drew Angerer  / Getty Images via AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز پنجشنبه، با اعلام اینکه همه افرادی را که طبق قوانین فدرال صرفا به دلیل داشتن ماری‌جوانا محکوم شده‌اند، عفو می‌کند، سرانجام از جنگ درازمدت خود علیه ماری‌جوانا دست برداشت- این جامع‌ترین اقدام کاخ سفید تا به امروز در حوزه سیاست فدرال در مورد مواد مخدر بود.

او در بیانیه‌ای گفت: «همان‌طور که اغلب در طول کارزار انتخاباتی‌ خود گفته‌ام، هیچ‌کس نباید صرفا به دلیل استفاده یا داشتن ماری‌جوانا در زندان باشد. این امر در بسیاری از ایالت‌ها قانونی است و سوابق کیفری برای مالکیت ماری‌جوانا به موانع بیهوده‌ای در سر راه اشتغال، مسکن و فرصت‌های تحصیلی منجر شده است و این قبل از پرداختن به نابرابری نژادی در مورد این موضوع است که چه کسی به پیامدهای آن دچار می‌شود.»

در واقع، بر اساس [اعلام] اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، احتمال دستگیری آمریکایی‌های سیاه‌پوست به دلیل داشتن ماری‌جوانا بیش از سه برابر بیشتر است.

بایدن افزود: «زندگی‌ بسیاری به دلیل رویکرد شکست‌خورده ما در برابر ماری‌جوانا از بین رفته است. زمان آن فرا رسیده است که این اشتباه‌ها را اصلاح کنیم.» رئیس‌جمهوری ما که مغز متفکر حامی لایحه جنایی ۱۹۹۴ بود که قصد داشت به «جنگ با مواد مخدر» برود، باید این را می‌دانست. مقام‌های مسئول کاخ سفید گفتند که اطلاعات کامل در دسترس نیست؛ اما خاطرنشان کردند که شش هزار و ۵۰۰ نفر، بدون احتساب ساکنان دائمی قانونی، بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۲۱، بر اساس قوانین فدرال، به دلیل در اختیار داشتن ماری‌‌جوانا مجرم شناخته شده‌اند.

علاوه بر این، آن‌ها می‌گویند که در حال حاضر هیچ کس صرفا به جرم داشتن ماری‌جوانا در زندان‌های فدرال نیست. با این حال، این حرکت به رفع موانع سر راه کسانی که سعی دارند شغلی بیابند، مسکن پیدا کنند و برای کالج یا دریافت مزایای فدرال اقدام کنند، کمک خواهد کرد.

اما کسانی که به فروش یا توزیع ماری‌جوانا محکوم شده‌اند، مشمول این عفو نخواهند شد. به نظر من این اشتباه است. من می‌دانم افراد زیادی به دلیل فروش ماری‌جوانا زندانی شده‌اند و در نتیجه زندگی‌ آنان از هم پاشیده است. اکنون، در حالی که کسی به فکر آن‌ها نیست، سفیدپوستان در این صنعت قانونی میلیاردها دلار درآمد دارند.

چنین واقعیتی با این حجم از بی‌عدالتی و نژادپرستی انسان را دیوانه می‌کند. با وجود این، درست مانند طرح وام دانشجویی اخیر بایدن، این حرکت او در مورد ماری‌جوانا هم ممکن است آن‌طور که من دوست دارم پیش نرود؛ اما گامی در جهت درست است.

بایدن علاوه بر اقدام اجرایی برای عفو همه جرائم فدرال قبلی در مورد صرفا داشتن ماری جوانا، به وزارت دادگستری دستور داد تا نحوه طبقه‌بندی ماری‌جوانا در قوانین فدرال را بررسی کند. او همچنین از فرمانداران خواست تا از فرمان او در مورد افرادی که در پی اتهام‌های ایالتی به دلیل صرفا مالکیت، محکوم شده‌اند، پیروی کنند- رقمی که بسیار بیشتر از افرادی است که طبق قوانین فدرال متهم شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اعلامیه بایدن جرم‌زدایی کامل را تمام‌وکمال انجام نمی‌دهد اما این اولین قدم قابل‌توجه است. سی‌ان‌ان گزارش داد که رئیس‌جمهوری و حلقه کوچکی از دستیاران کاخ سفید «هفته‌ها بر سر این تغییرها با هم مشاجره داشتند که هم به دلیل تردید شخصی بایدن در مورد جرم‌زدایی و هم فقدان تمایل او به دیکته کردن تغییرات به وزارت دادگستری، پیچیده شده بود». سرانجام «بایدن عاقبت تحت تاثیر استدلال‌ها در مورد در کار نبودن تبعیض و بی‌عدالتی، به‌ویژه در راستای خط مشی نژادی قرار گرفت». این تعجب‌آور نیست- رئیس‌جمهوری تنها نامزد دموکرات انتخابات سال ۲۰۲۰ بود که از لغو برنامه فدرال حمایت نکرد.

نگرش بایدن در مورد ماری‌جوانا نشان‌دهنده سن و ناکامی او در زندگی‌ خود است، اما دست‌کم بی‌عدالتی نژادی او را واداشت خود را تا حدی با زمانه وفق دهد.

هم این موضوع و هم محاسبات سیاسی. اکثر آمریکایی‌ها در ایالتی زندگی می‌کنند که دارای نوعی قانون‌گذاری است- تقریبا در نیمی از آن‌ها استفاده تفریحی آن مجاز است. گالوپ دریافت که ۶۸ درصد از آمریکایی‌ها در سال ۲۰۲۱ موافق قانونی شدن آن بودند. پژوهش‌های پیو (Pew) نشان داد که از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر از استفاده تفریحی یا دست‌کم پزشکی ماری‌جوانا حمایت می‌کند.

سی‌ان‌ان اضافه کرد که دستیاران کاخ سفید امیدوارند این حرکت «در میان رای‌دهندگان سیاه‌پوست و رای‌دهندگان جوان‌تر و طیف وسیع‌تری از رای دهندگان اصلی دموکرات شور و نشاط ایجاد کند.» من از اینکه بایدن این کار را انجام داد، خوشحالم زیرا کار درستی بود. اما در مورد انگیزه دادن به رای‌دهندگان در مورد این موضوع، من پیشنهاد می‌کنم که کارهای بیشتری بکند تا واقعا چنین گروه‌هایی را جمع کند.

ببینید: بتو اورورک، نامزد فرمانداری تگزاس، بیانیه‌ای صادر کرد و قول داد: «وقتی فرماندار شوم، سرانجام ماری‌‌جوانا را در تگزاس قانونی خواهیم کرد و سوابق افرادی را که به دلیل در اختیار داشتن ماری‌‌جوانا دستگیر شده‌اند پاک خواهیم کرد.» اگر بایدن هم چیزی شبیه این را در یک ویدیو می‌گفت و در تبلیغات مختلف فیس‌بوک، یوتیوب و تیک‌تاک پست می‌کرد، شاید به مقصودش می‌رسید. (حتی از آن هم بهتر، می‌تواند نشان تجاری ساتیوای «Sativa» موردعلاقه خود را به اشتراک بگذارد)

در حال حاضر، این از نظر تغییر در سیاست مهم است، اما از نظر تعداد، تنها به هزاران نفر کمک می‌کند. برای جرم‌زدایی کامل- و قانونی کردن نهایی، می‌توان و باید کارهای بیشتری انجام داد.

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه