شماری از افغان‌هایی که در انتظار انتقال به آلمان بودند جان خود را از دست داده‌اند 

دولت آلمان تاکنون بیش از ۲۰ هزار افغان را به این کشور انتقال داده است 

دولت فدرال آلمان می‌گوید ۳۲ شهروند افغانستان که در انتظار رفتن به آلمان بودند، در داخل افغانستان جان خود را از دست داده‌اند. این خبر نخستین بار در مجله اشپیگل به نشر رسید و سپس دیگر رسانه‌های آلمانی آن را بازتاب دادند.

خبر مرگ این ۳۲ تن، در پاسخ دولت آلمان به پرسش کلارا بانگر، نماینده حزب چپ آلمان، ارائه شده است. به گزارش دویچه وله، هیچ یک از این افراد به دلیل ارتباط و همکاری‌‌شان در سال‌های گذشته با دولت آلمان، کشته نشده‌اند. با این حال، خانم بانگر این وضعیت را فاجعه خواند و به اشپیگل گفت که دولت آلمان نتوانسته است افراد در معرض خطر را  به‌موقع از افغانستان خارج کند و در این باره کوتاهی کرده است. 

او همچنین دولت جدید آلمان را سرزنش کرد که آن دسته از افرادی را که به آن‌ها گفته شده بود می‌توانند به آلمان بیایند، دست‌کم به محل امنی انتقال نداده است. به گزارش دولت آلمان، ۱۵ تن از این افراد به مرگ طبیعی مرده‌اند و ۹ دیگر در اثر خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند، دست‌کم یک تن از آنان در انفجار مسجدی که به دست داعش صورت گرفت جان خود را از دست داده است، و یک تن دیگر نیز خودکشی کرده است. علت مرگ هفت تن دیگر نیز هنوز مشخص نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آلمان تاکید کرده است که ظاهرا هیچ یک از این مرگ‌ها ارتباط مستقیمی با همکاری آنان با نیروهای آلمان در گذشته، نداشته است. دولت آلمان می‌گوید که در ۱۵ ماه گذشته ترتیبی داده است که بیش از ۳۶ هزار تن از همکاران محلی سابق نیروهای آلمانی مستقر در افغانستان و سایر افغان‌های در معرض خطر را، از جمله روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر، همراه با اعضای خانواده‌های آنان،‌ بپذیرد. حدود دو سوم این افراد به آلمان رسیده‌اند و یک سوم دیگر در انتظار انتقال به این کشورند. 

پس از سقوط افغانستان، آلمان نیز مانند کشورهای دیگر عضو ناتو، متعهد شد که تعدادی از همکاران افغان خود را از این کشور خارج کند و در کنار آن، در صدد انتقال شماری از افغان‌های آسیب‌پذیر، مانند فعالان حقوق بشر، کنشگران جامعه مدنی  و روزنامه‌نگاران برآمد.

در حال حاضر، دولت آلمان از طریق ایران و پاکستان می‌کوشد این گونه افراد را به این کشور انتقال دهد. بر اساس آخرین آمار، در یک سال گذشته آلمان بیش از ۲۰ هزار تن از افغان‌های در معرض خطر را به این کشور انتقال داده است. تعداد زیادی از شهروندان افغان نیز در پاکستان، در انتظار انتقال به آلمان‌اند.

به تازگی بلاول بوتو، وزیر خارجه پاکستان، در یک نشست خبری در آلمان گفت که پاکستان اقدامات زیادی برای ایجاد تسهیلات برای افغان‌هایی که از مسیر این کشور می‌خواهند به آلمان انتقال یابند، در نظر گرفته است. با این حال، سازمان‌ها و احزاب منتقد دولت آلمان می‌گویند که کندی روند انتقال همکاران این کشور در افغانستان، باعث شرمساری است.

بیشتر از جهان