واکنش تند امامان جمعه سیستان و بلوچستان به کشتار مردم زاهدان

مولوی عبدالحمید: اکثر شهدا و مجروحان از قسمت سر و سینه مورد هدف قرار گرفته‌اند

مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت شهر زاهدان، کشتار مردم این شهر در نماز جمعه هفته گذشته را جنایت خواند و خواهان برخورد شدید با مسئولان این حادثه شد. مولوی عبدالحمید با شهید خواندن معترضان و نمازگزاران کشته‌شده به دست نیروهای امنیتی عنوان کرد که به اعلام عنوان «شهید» برای این افراد قانع نیست و مسئولان باید خطاکاران را به سزای اعمالشان برسانند.

آمار کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان تا به امروز به بیش از ۹۰ نفر رسیده است. دست‌کم ۹ کودک زیر ۱۸ سال در این اتفاق کشته شده‌اند که یکی از آن‌ها نوزادی دو ساله است.

در جریان حوادث جمعه خونین زاهدان، از یک‌سو حاکمیت، معترضان و کشته‌شدگان را عضو گروهک‌های تروریستی می‌داند و از سوی دیگر، شهروندان زاهدان به کشتار دسته‌جمعی نمازگزاران اعتراض کرده‌اند و در شب‌های گذشته نیز اعتراض‌های خیابانی در این شهر ادامه داشت.

مولوی عبدالحمید با محکوم کردن جنایت جمعه خونین، از رسانه‌ها و مردم در سرتاسر جهان تشکر کرد و خواستار اجرای عدالت شد و در مورد ستم‌های جمهوری اسلامی هشدار داد. او بار دیگر به تشریح حادثه پرداخت و گفت: «در این حادثه بسیاری از مردم شهید و زخمی شدند. موضوعی که سبب نگرانی شده، این است که بیشتر شهدا و مجروحان این حادثه از قسمت سر و سینه هدف قرار گرفته‌اند، درحالی‌که این برخلاف عرف و قوانین دنیا است و معمولا در ایران و سایر نقاط دنیا در اعتراض‌ها از گاز اشک‌آور و دیگر شیوه‌ها استفاده می‌کنند و اگر در حالت اضطراری نیاز به تیراندازی باشد، به قسمت‌های پایین بدن و پاها تیراندازی می‌شود.»

مولوی عبدالحمید با انتقاد از عملکرد صداوسیما در جریان حوادث زاهدان گفت: «بسیاری تلاش کردند این حادثه را به «گروهک‌ها» و «تجزیه‌طلبان» ربط دهند، اما بدانید که هیچ‌گاه حق مخفی نمی‌شود و خورشید برای همیشه پشت ابر نمی‌ماند. بنده به جرات می‌توانم بگویم که در این حادثه هم واقعیت ماجرا و هم مظلومیت مردم ما برای مسئولان و سایر اقشار مشخص شد. این اتفاق در واقع مردم ما را بیدار کرد که بدون هیچ ملاحظاتی باید حق‌وحقوقشان را بیان و مطالبه کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این دکتر اشکان پویان، متخصص و جراح اعصاب و ستون فقرات، در صفحه اینستاگرامش گفته بود که معترضان بلوچ از پشت سر مورد هدف تیراندازی نیروهای نظامی و امنیتی قرار گرفته‌اند.

دکتر پویان با رد حمله معترضان بلوچ به نیروهای نظامی در صفحه اینستاگرامی خود گفت: «معترضان بلوچ توسط نیروهای نظامی از پشت سر هدف قرار گرفتند و بیشتر گلوله‌ها مربوط به این ناحیه‌ها است. اگر شخصی حمله کند از جلو مورد هدف قرار می‌گیرد نه از پشت سر.»

پایگاه خبری حال‌وش اعلام کرد که اشکان پویان پس از این واکنش در صفحه اینستاگرامش، به‌طرز مشکوکی ناپدید شده‌ است و از وضعیتش تا لحظه تنظیم گزارش خبری در دست نیست.

از سویی دیگر در گزارش‌هایی اعلام شد که سیستان و بلوچستان به دلیل شمار بالای مجروحان، نیاز فوری به خون دارد. در همین راستا پنجشنبه گذشته معلمان شهرستان سقز کردستان برای همدردی با مردم زاهدان به اهدای خون برای مجروحان این شهر اقدام کردند. این معلمان در حرکتی انسان‌دوستانه با حضور در سازمان انتقال خون سقز و نوشتن شعارنوشته‌هایی در حمایت از اعتراض‌های مردمی، خون خود را اهدا کردند.

مولوی عبدالغفار نقشبندی، امام‌جمعه موقت شهرستان راسک، نیز با دفاع از اعتراض‌های مردم زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «بنده هیچ هدف و غرضی جز دفاع از عفت خواهر مظلوم خود نداشته‌ام و در این راه تمامی خطرها را به‌جان می‌خرم و این جان ناقابل را فدای یک قطره خون از خون‌های پاک شهدای زاهدانی خواهم کرد.»

نقشبندی با اشاره به خیزش سراسری مردم ایران گفت: «٨ مهرماه ١۴٠١ یکی از روزهای تاریک بود که در تاریخ بلوچستان به ثبت رسید. قریب به یک ماه است که از جای ‌جای مملکت صدای التهاب‌ها و اعتراض‌ها به گوش می‌رسد. مردم از سوء‌مدیریت‌ها، گرانی‌ها، فشار و تبعیض‌ها، فساد و اختلاس‌ها و برخورد مسئولان ناراضی‌اند و به شیوه‌های گوناگون درد خود را فریاد می‌زنند.»

نقشبندی بار دیگر با محکوم کردن عملکرد نیروهای امنیتی، به این موضوع اشاره کرد که بر اثر تیراندازی‌های نیروهای امنیتی و نظامی در کمتر از یک ساعت، صدها کشته و زخمی در مصلای زاهدان به‌جا مانده است.