مجری برنامه تلویزیونی «فوتبال یک» به دلیل حمایت از مردم از صدا و سیما اخراج شد

مجتبی پوربخش در روزهای اخیر به وزارت اطلاعات احضار و برای مدت طولانی بازجویی شده است

بر اساس اطلاعات رسیده به ایندیپندنت فارسی، مجتبی پوربخش، مجری و تهیه کننده برنامه «فوتبال یک» در شبکه ورزش، طی روزهای گذشته به یکی از ساختمان‌های وزارت اطلاعات در تهران احضار شده و برای مدت طولانی بازجویی شده است.

دلیل این بازجویی و تهدید امنیتی، حمایت‌های او از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و همچنین اعلام حمایت از علی کریمی، ستاره پیشین تیم ملی فوتبال ایران، در اعتراضات اخیر بوده است.

یک منبع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفت: «پس از این بازجویی طولانی که همراه با تهدید به صدور حکم زندان برای مجتبی پوربخش بود، اجرای برنامه فوتبال یک از او گرفته شد و با تغییر ساعت پخش این برنامه، پوریا خسروی از ظهر روز پنج شنبه اجرای آن را بر عهده گرفت. پوریا خسروی از کارمندان حراست سازمان صداوسیما است و همان نقشی را حالا ایفا می کند که پیش از این، محمدحسی میثاقی پس از اخراج عادل فردوسی پور بر عهده گرفته بود.»

مجتبی پوربخش قبل از آغاز خیزش سراسری اخیر در ایران، در موارد متعدد تلاش کرده بود تا مدافع حقوق شهروندان و زنان ایرانی باشد. از جمله در جریان دیدار تیم‌های نمادین «ستاره های البرز» و «هنرمندان» که به میزبانی شهر کرج برگزار شد و قرار بود با حضور زنان تماشاگر برگزار شود، اما مدیران تربیت بدنی استان البرز جلوی ورود زنان را گرفتند. به همین دلیل مجتبی پوربخش در اعتراض به این تصمیم و عدم حضور زنان در ورزشگاه، زمین مسابقه را ترک کرد.

حالا بازجوهای وزارت اطلاعات به مجتبی پوربخش گفته‌اند در صورت ادامه انتقادات او از نظام جمهوری اسلامی و حمایت از معترضان، باید خود را آماده بازداشت و دریافت حکم زندان کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین در خبری دیگر، ایندیپندنت فارسی مطلع شده است که برخی از مجریان سازمان صداوسیما که طی روزهای اخیر در اینستاگرام به قتل «مهسا امینی» و«سرکوب معترضان ایرانی» اعتراض کرده بودند، از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی احضار و به پرونده سازی و تعلیق از کار تهدید شده‌اند.

به نظر می‌رسد خبر فشار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی به مجریان و گزارشگران صداوسیما و همچنین اعمال فشار باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال روی بازیکنان تیم‌های فوتبال، به گوش علی کریمی هم رسیده باشد.

او هفته گذشته در استوری اینستاگرام خود نوشت: «دوست من، اگر فکر می‌کنی برات مشکل‌ساز می‌شم، ناراحت نمی‌شم و آنفالو کن. ولی من اینجا تا زنده‌ام هم اینجا هم توی قلبم با افتخار دنبالتون می‌کنم.»

روز چهارشنبه، ۱۳ مهر، خبرگزاری مهر خبر داد که علی کریمی به دلیل «هم صدایی با دشمن و تشویق به اغتشاش» تحت تعقیب قضائی قرار گرفته و حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان، نیز در شماره روز پنج شنبه، ۱۴ مهر، کریمی را با «هیتلر» مقایسه کرد.

این فشارها تا این لحظه منجر به سکوت علی کریمی نشده است و بهترین هافبک تاریخ فوتبال آسیا از نگاه کاربران وبسایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، در آخرین واکنش خود به اعتراضات مردم ایران، درباره قتل نیکا شاکرمی به دست ماموران جمهوری اسلامی نوشت: «نیکای عزیزم، همه مردم ایران از طرز کشته شدنت خجالت زده هستند. روحت شاد دخترم.»

در روزهای اخیر حسین ماهینی، بازیکن سابق تیم پرسپولیس و تیم ملی ایران نیز به دلیل هم صدایی با علی کریمی، به مدت یک هفته در سلول انفرادی زندان اوین محبوس بود.