سیزدهمین شب خیزش مردم علیه جمهوری اسلامی: تداوم اعتراض‌های خیابانی در هفت استان

شهر قم، پایتخت مذهبی جمهوری اسلامی، نیز در سیزدهمین شب خیزش سراسری ضدحکومتی بار دیگر صحنه برگزاری اعتراض‌های مردمی بود

در سیزدهمین شب خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، دست‌کم در هفت استان اعتراض‌های خیابانی ادامه یافت و مردم معترض در تهران، قم و گوهردشت و شهرهای رشت، مشهد، آمل و سنندج شعارهای ضدحکومتی سردادند. این اعتراض‌ها در حالی تداوم یافت که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی علاوه بر به کارگیری هزاران نیروی سرکوبگر در سطح شهرها، اینترنت تلفن همراه را از ساعت چهار عصر در  بسیاری از مناطق و شهرها قطع کردند.

خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی از سیزده روز پیش، به‌دنبال کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد، از شهر سقز و سنندج آغاز شد.

مردم شهر رشت که در دو روز گذشته با استقرار صدها نیروی امنیتی و یگان ویژه امکان برگزاری تجمع‌های اعتراضی را نیافته بودند، پنجشنبه شب بار دیگر به خیابان آمده و در چند منطقه این شهر اعتراض‌های را خود ادامه دادند.

میدان صابرین و میدان قلی‌پور رشت از جمله مناطقی است که پنجشنبه شب، تجمع اعتراضی مردم در آن شکل گرفت. خیابان‌های منطقه گلسار رشت نیز شامگاه پنجشنبه شاهد اعتراض‌های مردمی بود.

ایجاد راه‌بندان و به صدا درآوردن بوق خودروها از جمله دیگر روش‌های اعتراضی است که با وجود فضای به‌شدت امنیتی، مردم رشت از آن برای اعتراض خود استفاده کردند.

بنا بر گزارش‌ها، اعتراض‌های پنجشنبه شب در رشت درحالی شکل گرفت که صدها نیروی یگان ویژه و نیروهای ویژه سپاه پاسداران علاوه بر سطح میدان‌ها و خیابان‌های شهر، در مجموعه ورزشی یادگار مستقر شده بودند. با این حال، با تداوم اعتراض‌ها به‌ مدت ۱۳ روز، این نیروها فرسوده و در جلوگیری از اعتراض‌ها تا حدی ناتوان شده‌اند.

مردم شهر سنندج نیز پنجشنبه شب، برای سیزدهمین شب اعتراض‌های خیابانی خود را ادامه دادند. خیابان ششم بهمن از جمله مراکز اصلی اعتراض مردم سنندج بود.

سنندج از اولین شهرهایی است دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی از ۲۶ شهریور ماه و بلافاصله پس از آغاز اعتراض‌ها، اقدام به قطع اینترنت تلفن همراه در این شهر کردند.

با وجود ادامه بازداشت‌ها و استفاده از انواع نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی، این نیروها تاکنون از سرکوب اعتراض‌ها در سنندج و سایر شهرها ناتوان بوده‌اند.

شهر مشهد نیز عصر پنجشنبه در سیزدهمین روز خیزش مردم علیه جمهوری اسلامی، بار دیگر به صحنه اعتراض‌های مردمی تبدیل شد.

مردم معترض در چند منطقه از این شهر از جمله در خیابان راهنمایی مشهد، به برگزاری تجمع‌های اعتراضی پرداختند و شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «می‌کشم، می‌کشم هر آنکه خواهرم کشت» سردادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهر قم، پایتخت مذهبی جمهوری اسلامی، نیز در سیزدهمین شب خیزش سراسری ضدحکومتی بار دیگر صحنه برگزاری اعتراض‌های مردمی بود. محدوده میدان امینی بیات در قم از جمله مناطق این شهر است که مردم معترض در آن تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی علیه مقام‌های جمهوری اسلامی، به اعتراض‌های خود ادامه دادند.

تجمع‌های اعتراضی مردم قم در حالی پنجشنبه شب برگزار شد که ساعتی پیش از آن، سازمان اطلاعات سپاه قم ادعا کرد که ۵۰ نفر از معترضان در قم را به اتهام «فراخوان برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی» در فضای مجازی و «چاپ و توزیع تراکت‌های تبلیغاتی علیه نظام» بازداشت کرده است.

در شهر آمل نیز، پنجشنبه شب جمعی از مردم در ادامه اعتراض‌های خود به خیابان آمدند. آمل و بابل و نوشهر در جریان اعتراض‌ها دو هفته اخیر از جمله شهرهایی بوده‌اند که در مواردی، مردم نیروهای امنیتی و یگان ویژه را فراری دادند.

از طرف دیگر، دانشجویان دانشکده علوم پزشکی اصفهان نیز روز پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱، ضمن اعتصاب، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی در محوطه این دانشگاه کردند.

این دانشجویان در جریان این تجمع از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی حمایت کردند.

شعارهایی چون «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» و «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» از جمله شعارهای دانشجویان دانشکده علوم پزشکی اصفهان در تجمع روز پنجشنبه بود.

خیزش مردم علیه جمهوری اسلامی از هنگام کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد تاکنون، به مدت دو هفته تداوم یافته است و این در حالی است که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی با وجود به کارگیری همه نیروها و ابزارهایشان در سرکوب مردم معترض ناتوان بوده‌اند.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی همچنین پس از قطع کامل اینترنت برای چندین روز، طی چند روز اخیر نیز از ساعت چهار عصر تا صبح روز بعد اینترنت را به‌طور کامل قطع کرده‌اند.

در دو هفته اخیر، اینترنت تلفن همراه در بسیاری از مناطق ایران همچنان به‌کلی قطع بوده است، اما در برخی مناطق از جمله مناطقی از تهران که به‌شدت فعالیت‌های اداری و اقتصادی دچار اختلال می‌شود، دستگاه‌های امنیتی برای جلوگیری از شکل‌گیری اعتراض‌های شبانه، بدون اعلام رسمی از ساعت چهار عصر اقدام به قطع اینترنت تلفن همراه می‌کنند.

نیروهای امنیتی پنجشنبه نیز برای قطع کامل اینترنت تلفن همراه اقدام کردند و اینترنت اپراتورهای ایرانسل، همراه اول و رایتل بار دیگر از ساعت ۴ بعد از ظهر پنجشنبه در بیشتر مناطق و شهرهای ایران قطع شده است.