نویسندگان و هنرمندان در تبعید: جامعه جهانی «مماشات» با حکومت ایران را تمام کند

«دیکتاتوری مستبد، عمر و جان ایرانیان و آب و خاک ایران را قربانی ایدئولوژی خود کرده است»

بیش از یکصد تن از نویسندگان و هنرمندان ایرانی در تبعید، در بیانیه‌ای مشترک مهسا (ژینا) امینی را یکی از قربانیان «خشونت سیستماتیک جمهوری اسلامی علیه زنان» دانستند و از جامعه جهانی خواستند به «مماشات» با حکومت ایران پایان دهد.

هنرمندان و نویسندگان در تبعید در بیانیه خود تاکید کردند که قتل مهسا امینی «ادامه تبعیض و ظلمی است که بیش از چهار دهه زنان را در چنبره خود گرفتار کرده است».

نویسندگان بیانیه با اشاره به کشتار معترضان در اعتراض‌های سال‌های ۷۸، ۸۸، ۹۶، ۹۸ و شلیک به هواپیمای اوکراینی اعلام کردند که اگر همراهی خانواده مهسا و شرافت پزشکان نبود، او نیز به خیل زنانی می‌پیوست که قربانی خشونت سیستماتیک جمهوری اسلامی شدند و نام روایتشان مسکوت ماند.

هنرمندان و نویسندگان خارج از کشور با بیان اینکه سراسر ایران در سه سال اخیر صحنه اعتراض مردم به «بی‌کفایتی و ستم بی‌حد و حصر» جمهوری اسلامی بود، افزودند: «دیکتاتوری مستبد، عمر و جان ایرانیان و آب و خاک ایران را قربانی ایدئولوژی خود کرده است.»

امضاکنندگان این بیانیه در ادامه با تاکید بر اینکه حضور رئیس‌جمهور ایران در آمریکا، «سبب تاسف و خشم ایرانیان» شده است، اعلام کردند: «ابراهیم رئیسی از اعضای هیئت مرگ در اعدام‌های دهه ۶۰ که سال‌ها از مقامات عالی‌رتبه قوه قضاییه بود، مسئول مستقیم خون هزاران جوانی است که از سال‌های پایانی جنگ ایران و عراق تا امروز، در زندان‌ها و خیابان‌ها اعدام و کشته شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسندگان و هنرمندان در تبعید در بیانیه خود تاکید کردند که ابراهیم رئیسی در «انتخاباتی نمایشی» به قدرت رسید و اکنون به میزبانی دولت آمریکا و برخوردار از توجه رسانه‌های دنیای آزاد و «سازش‌کاری برخی سیاستمداران» در سازمان ملل حاضر می‌شود و به «دروغ‌پراکنی» و «پروپاگاندا» درباره حکومتی ادامه می‌دهد که «بنا بر آمار سازمان عفو بین‌الملل، مسئول بالغ‌بر نیمی از اعدام‌های جهان است و در قعر جدول آزادی بیان قرار دارد».

امضاکنندگان این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران را حکومتی توصیف کردند که اقلیت‌های دینی، جنسی و جنسیتی را سرکوب می‌کند و با اجرای قوانین حجاب اجباری و شکنجه هنرمندان، روزنامه‌نگاران، نویسندگان و دگراندیشان هر صدای مخالف ایدئولوژی خود را خاموش می‌سازد و «بذر تروریسم» را در خاورمیانه می‌پراکند.

به گفته آنان حکومت ایران «دامنه ترور» خود را از اروپا در سال‌‌های گذشته به خاک ایالات‌متحده در چند ماه اخیر گسترش داده است.

هنرمندان و نویسندگان با یادآوری اینکه «تاریخ سرکوب زنان در جمهوری اسلامی» از اعدام فرخ رو پارسا، وزیر آموزش‌وپرورش دوران پهلوی و خودسوزی هما دارایی پزشک ایرانی در اعتراض به قانون حجاب اجباری آغاز شد، تاکید کردند «از هر حرکت ملی علیه جمهوری اسلامی که ضامن یکپارچگی ایران و آزادی‌های جامعه متکثر و متنوع این سرزمین باشد»، حمایت خواهند کرد.

آنان ضمن حمایت از «اعتراض‌های شجاعانه مردم ایران علیه قتل مهسا امینی» از جامعه جهانی خواستند به «مماشات با این رژیم غیر مشروع و مرتجع» پایان دهد زیرا به گفته آنان بقای حکومت ایران «تهدیدی» برای ایران، منطقه و تمامی جهان خواهد بود.

ایرج جنتی عطایی، شیرین نشاط، محبوبه بیات، فاطمه اختصاری، داریوش آشوری، شهیار قنبری، مانا نیستانی، کامران ملک‌مطیعی، بهروز به‌نژاد و شقایق نوروزی از جمله امضاکنندگان این بیانیه‌اند.