سایت ریاست‌جمهوری و خبرگزاری ایسنا از دسترس خارج شد

گروه هکری انانیموس به کاربران ایرانی توصیه کرد برای دور زدن فیلترها از «مرورگر تور» استفاده کنند

در ادامه قطع دسترسی به وب‌سایت‌های داخلی ایران، صبح پنجشنبه، ۳۱ شهریور، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نیز از دسترس خارج شد. پیش از آن در بامداد پنجشنبه، وب‌سایت نهاد ریاست‌‌جمهوری ایران و شماری دیگر از سایت‌های وابسته به حکومت هک شده بودند.

گروه هکری انانیموس با انتشار تصویری از هک شدن وب‌سایت نهاد ریاست‌جمهوری ایران، در توییتی نوشت: «ما در مبارزه عدالت‌طلبانه مردم ایران، کنار آن‌ها می‌ایستیم.»

این گروه هکری در توییت دیگری، به قطع دسترسی خارجی سایت صداوسیما واکنش نشان داد و با «خودفروخته» نامیدن مسئولان این سازمان نوشت: «آن‌قدر از ناشناس (انانیموس) می‌ترسید که قبل از حمله ما به وب‌سایت صداوسیما، خود آن را تعطیل کردید.»

این گروه در ادامه هشدار داد هرکس را که مخالف مردم ایران باشد، از اینترنت حذف خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه هکری انانیموس در روزهای گذشته هم برخی از وب‌سایت‌های نهادهای دولتی ایران از جمله بانک مرکزی، سازمان پزشکی قانونی، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت و خبرگزاری فارس را از دسترس خارج کرد و در پیامی ویدیویی، به مردم ایران اطمینان داد که کنار آنان خواهد ایستاد و اجازه نمی‌دهد حکومت ایران در اینترنت زنده بماند.

انانیموس به معنای «گمنام»، نام یکی از معروف‌ترین گروه‌های هکری در جهان است و بیشتر عملیات‌ سایبری خود را علیه قدرت‌هایی انجام می‌دهد که مردم را سرکوب می‌کنند. مجموع حساب‌های کاربری این گروه در توییتر بیش از ۱۵ میلیون دنبال‌کننده دارد. حساب YourAnonSpider@ هم که در روزهای اخیر درباره هک وب‌سایت‌های دولتی ایران اطلاع‌رسانی می‌کند، در توییتر نزدیک به ۱۱۰ هزار دنبال‌کننده دارد.

شامگاه چهارشنبه، ۳۰ شهریور، هم‌زمان با کند شدن سرعت اینترنت و قطع دسترسی ایرانیان به واتساپ و اینستاگرام، گروه هکری انانیموس از طریق یکی دیگر از حساب‌های کاربری خود (AnonOpsSE@) به زنان و مردان ایرانی توصیه کرد برای دور زدن فیلترها از مرورگر تور (torproject@) استفاده کنند.

بر اساس اعلام تیم پروژه تور، نسخه جدید این مرورگر به نام «تور ۱۱.۵» (Tor 11.5) ویژگی‌هایی جدیدی دارد و بر دور زدن فیلتر و سانسور تمرکز می‌کند؛ فرایندی که یک سال پیش در نسخه ۱۰.۵ آغاز شده بود. در نسخه جدید، کاربران دیگر مجبور نیستند تنظیمات را به‌صورت دستی برای رفع انسداد تور امتحان کنند.

مرورگر تور از طریق شبکه The Onion Router Tor به‌طور خاص برای دسترسی به سایت‌ها ایجاد شد تا به کاربران در خصوص ناشناس ماندن و حفظ حریم خصوصی هنگام دسترسی به اطلاعات در اینترنت، اطمینان دهد. این امر با مسیریابی ترافیک از طریق گره‌های شبکه و رمزگذاری آن در هر مرحله انجام خواهد شد. اتصال از طریق یک گره خروجی، به مقصد می‌رسد که برای انتقال اطلاعات به کاربر استفاده می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم جدید در نسخه ۱۱.۵ این است که اچ‌تی‌تی‌پی‌اس (HTTPS) را به حالت پیش‌فرض مرور می‌کند؛ به‌ طوری‌ که اتصال از طریق یک تونل امن است. این تضمین می‌کند که تمام تبادل داده‌ها بین کاربر و سرور میزبان وب‌سایت رمزگذاری ‌شود تا در برابر حملات از آنان محافظت کند.

در صورت تمایل می‌توانید آخرین مرورگر تور را از نشانی https://www.torproject.org/download دانلود کنید.