طالبان شماری از سرپرست‌های وزارتخانه‌ها، استانداران و فرماندهان پلیس را تغییر دادند

رهبر نامرئی طالبان یک بار دیگر در سطوح رهبری این رژیم تغییراتی اعمال کرد

بر اساس این حکم، برخی از مقام‌ها از یک پست به کرسی دیگر منتقل شده‌اند AFP/Wakil Kohsar

طالبان اعلام کردند که بر اساس حکم تازه ملا هبت‌الله، رهبر این گروه، در بخش‌هایی از سطوح رهبری این رژیم انتصاب‌های جدیدی انجام شده است.

بنا‌بر این حکم، مولوی نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف طالبان، برکنار و مولوی حبیب‌الله آغا، رئیس شورای ولایتی قندهار، به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی شده است. نورالله منیر از این به بعد رئیس دارالافتا مرکزی طالبان خواهد بود.

هبت‌الله آخوندزاده در رهبری نهادهای امنیتی و محلی قندهار نیز تغییرهایی داده؛ چنانکه مولوی نورالباقی احمد را که مسئول حوزه هفتم قندهار بود، کمیسر مرزی سپین بولدک کرده و مولوی ملوک شاه، رئیس دارالافتا مرکزی طالبان، نیز رئیس شورای علمای قندهار شده است.

بر اساس این حکم هبت‌الله آخوندزاده، در سطوح بالای مدیریتی وزارت امور داخله و نهادهای محلی طالبان نیز تحولاتی داده شده؛ چنانکه ملا شعیب آخوند، استاندار پنجشیر، استاندار لوگر و به جای او، محمد محسن هاشمی، معاون تامین وزارت امور داخله طالبان، استاندار پنجشیر شده است. مولوی فیض‌الله جمال، معاون خط‌مشی و استراتژی وزارت داخله طالبان هم به سمت معاون تامین این وزارتخانه منصوب شده است.

رهبر دیده‌نشده طالبان در رهبری بخش‌های شمال نیز تغییرهایی داده است؛ مولوی عنایت‌الله شجاع را که استاندار لوگر بود، به عنوان معاون ملا شعیب آخوند در این استان منصوب و مولوی ضیاءالرحمان مدنی، عضو دفتر سیاسی طالبان، را استاندار تخار در شمال افغانستان کرده است.

قاری اسماعیل راسخ که استاندار طالبان در تخار بود، حالا فرمانده پلیس طالبان در جوزجان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این حکم، مولوی فیصل مختار، فرمانده پلیس طالبان در استان لغمان، نیز به معاونت استاندار نورستان تغییر سمت داده شده است.

طالبان مخدوم صاحب عالم، از فرماندهان ازبک‌تبار طالبان، را که چند ماهی به اتهام آدم‌ربایی زندانی طالبان بود و بعد آزاد شد، فرمانده پلیس غزنی کرده‌اند. مولوی نجیب‌الله بدخشی نیز فرمانده پلیس لغمان شده است.

گفته می‌شود این حکم ملا هبت‌الله آخوندزاده در روز بیست‌وششم شهریور ۱۴۰۱ صادر شده است.

ملا هبت‌الله آخوندزاده جانشین ملا عمر، نخستین رهبر طالبان، است که تاکنون تنها یک عکس منسوب به او در رسانه‌ها پخش شده است و درباره هویت کامل و نیز زنده یا مرده بودنش تردیدهایی وجود دارد.

بیشتر از جهان