تشدید برخورد با تورهای بوم‌گردی و گردشگری به بهانه هنجارشکنی

معاون گردشگری استان آذربایجان‌ شرقی گفت با ۱۸ تور گردشگری برخورد شده است

در حالی که معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر، از تذکر ابراهیم رئیسی به عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، درباره افزایش بی‌حجابی در اماکن گردشگری خبر داده است، مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چند استان از افزایش برخوردها با تورهای گردشگری گزارش دادند و قائم‌مقام این وزارتخانه نیز گفت که برنامه‌های گسترده‌ای برای «مقابله با بی‌حجابی در اماکن گردشگری» به اجرا گذاشته شده است.

در استان آذربایجان شرقی، علیرضا بایرام‌زاده، معاون گردشگری این استان، روز یکشنبه، ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ (۱۱ سپتامبر)، از برخورد با ۱۸ تور گردشگری خبر داد و گفت که این تورهای گردشگری پس از برخورد انتظامی، به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

معاون گردشگری استان آذربایجان‌ شرقی گفت که پس از برگزاری جلسه‌ای مشترک با نیروی انتظامی برای مقابله و برخورد با تورهای غیرمجاز، با ۱۸ تور گردشگری برخورد شده است.

از سوی دیگر، محمدباقر محمدی، رئیس حراست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مازندران، نیز از طرح برخورد با تورهای گردشگری غیرمجاز به دلیل «هنجارشکنی و عدم رعایت حجاب اسلامی» خبر داد و گفت: «هدف از برخورد با این تورها جلوگیری از وقوع هرگونه حادثه احتمالی و هنجارشکنی است.»

محمدی افزود که پس از شناسایی و رصد تور‌های گردشگری غیر‌مجاز در فضای مجازی، متولیان آن‌ها برای برخورد جدی، به پلیس فتا معرفی می‌شوند.

فریدون محمدی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز، روز پنجشنبه، ۱۷شهریور ۱۴۰۱، از برخورد با تورهای غیرمجاز در این استان خبر داد و گفت که مسئولیت حضور در این تورها با خود مسافران است.

در دو هفته گذشته، مسئولان ستادهای امر به معروف و نهی از منکر، نهاد‌هایی چون دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را دستگاه‌هایی معرفی کردند که طرح حجاب و عفاف را مطابق نظر این ستاد اجرا نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضوع تذکر رئیسی به ضرغامی درباره حجاب را حیدرضا صادق‌زاده، معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، اعلام کرد و گفت: «بعد از تذکر رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت به عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ظاهرا در این وزارتخانه جلسه‌ای به‌ عنوان امر به معروف بدون معرفی دبیر جدید برگزار شده است که بیشتر جنبه تشریفاتی داشته و هیچ خبر و گزارشی به ستاد داده نشده است.»

علی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، نیز گفت: «وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در موضوع قانون عفاف و حجاب اقدام چندانی نداشته و همکاری مطلوبی هم با ستاد امر به معروف صورت نگرفته است.»

او افزود: «اگر گشتی در اماکن گردشگری بزنید، درمی‌یابید که وضع اماکن گردشگری وخیم است و بدحجابی و بی‌حجابی در این اماکن بسیار مشاهده می‌شود و کاملا مشخص است که هیچ برنامه‌ای برای مقابله با آن وجود ندارد.»

همزمان، خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، درباره دلایل تذکر ستاد امر به معروف و نهی از منکر به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نوشت: «شرایط حجاب در اماکن گردشگری کشور نامطلوب است، چه اماکن تحت نظر وزارتخانه و چه بوستان‌ها و مراکز تفریحی، شرایط مطلوبی ندارند و بدحجابی و بی‌حجابی در این اماکن زیاد مشاهده می‌شود.»

مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تذکر رئیسی به ضرغامی را رد کردند، اما علی دارابی، قائم‌مقام این وزارتخانه، از برنامه‌های گسترده‌ای برای برخورد با «بدحجابی و بی‌حجابی» خبر داد و گفت: «ما در اماکن زیر نظر وزارت گردشگری، کنترل‌های لازم را داریم و ماموران ما به افراد بی‌حجاب تذکر می‌دهند. حتی در این زمینه ماموران را هم افزایش داده‌ایم.»

دارابی تاکید کرد که عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در دستور بر «برخورد با بدحجابی و بی‌حجابی» تاکید کرده است.

قائم‌مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: «وزیر گردشگری اعلام کرده‌ است که اگر جایی پس از چند بار تذکر موضوع حجاب و عفاف را جدی نگرفت، به صورت قانونی با آن‌ها برخورد کنید.»

دارابی افزود که اقدامات این وزارتخانه درباره برخورد با رعایت نکردن حجاب اسلامی گسترده‌تر از موارد اعلام شده است، و «هتل‌ها، بوم‌گردی‌ها و اماکنی که از ما مجوز می‌گیرند، ملزم هستند که به موضوع حجاب توجه کنند».

او گفت که گاهی زنان برای چند لحظه روسری را برمی‌دارند تا عکس بگیرند و این اتفاقات ممکن است از چشم ماموران دور بماند، و همان عکس در فضای مجازی پخش شود و جنجال ایجاد کند.

قائم‌مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین تاکید کرد که در این وزارتخانه، «شورای امر به معروف» برای اجرای مصوبه عفاف و حجاب تشکیل شده است، اما مسئولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بدون اطلاع از آن، درباره این وزارتخانه صحبت کرده‌اند.

از سوی دیگر، اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، با حمایت از تشدید فعالیت گشت‌های ارشاد و تشدید برخوردها با زنان در دولت ابراهیم رئیسی، گفت که «گشت ارشاد یک نهاد قانونی است» و برای این راه‌اندازی شده است تا «اگر زنی رعایت مسائل قانونی را در معابر نکرد و خواست لخت شود»، با او برخورد کند و اجازه ندهد هرکسی هرجا خواست، برقصد.

با افزایش قیمت دلار و از بین رفتن امکان سفرهای خارجی، بسیاری از شهروندان ایرانی به تورهای داخلی و بوم‌گردی روی برده‌اند و حالا سختگیری‌ها ممکن است بر کسب‌وکار مسافرتی تاثیر بگذارد.