نمونه تازه دیگری از فساد؛ این بار پنج هزار میلیارد تومان گم شد

پتروشیمی مهر به علت فسادهای گسترده در آستانه ورشکستگی قرار گرفت

گم شدن پنج هزار میلیارد تومان دیگر در یکی از شرکت‌های پتروشیمی آن را به آستانه ورشکستگی رساند. براساس گزارش‌های منتشر شده، پتروشیمی «مهر» تولیدکننده پلی‌اتیل به ‌دلیل تخلفات سهام‌دار خارجی این شرکت در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار گرفته است.

این شرکت از زیرمجموعه‌های هلدینگ «خلیج فارس» است. براساس گزارش سازمان بازرسی در پرونده پتروشیمی مهر، واگذاری ۶۰ درصد از سهام شرکت به سرمایه‌گذار ایتالیایی و بیش از ۵ هزار میلیارد تومان ارز صادراتی گمشده و تبانی و بدهی ۳ هزار میلیاردی و حقوق‌های نجومی و تخلفات بورسی و... مشاهده می‌شود.

این خبر تنها چند هفته پس از رسوایی انتشار گزارش تحقیق و تفحص درباره اختلاس ۹۲ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه منتشر می‌شود و تازه‌ترین نمونه از فساد گسترده و سیستماتیکی است که تمامی اجزای جمهوری اسلامی را در برگرفته است.

پتروشیمی مهر سال ۸۴ با سرمایه‌گذاری ۶۰ درصدی کنسرسیوم ژاپنی- تایلندی و سرمایه‌گذاری ۴۰ درصدی شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران احداث شد. سال ۹۷ سهام‌دار خارجی درخواست فروش سهام خود را به هلدینگ «خلیج فارس» اعلام می‌کند. هلدینگ «خلیج فارس» از فرصت مالکیت صد در صدی این پتروشیمی استفاده نمی‌کند و با اختلاف نظر در مورد قیمت پیشنهادی طرف خارجی معامله لغو می‌شود. طرف خارجی سهام خود را به یک شرکت بی نام و نشان ایتالیایی در صنعت پتروشیمی می‌فروشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، عامل اصلی اختلاف نظر طرف ایرانی و طرف خارجی در این معامله شورای قیمت‌گذاری بود. شورای قیمت‌گذاری رقمی را به طرف ژاپنی- تایلندی پیشنهاد می‌دهد که بسیار پایین‌تر از ارزش اصلی سهام بود. اما اتفاق جالب اینجاست که پس از روی کار آمدن شرکت ایتالیایی، یکی از اعضای شورای قیمت‌گذاری به نام علی حسینی، به‌عنوان مدیرعامل جدید معرفی می‌شود و حقوق ۲۶ هزار دلاری علی حسینی یکی از تخلفاتی است که اکنون از آن سخن گفته می‌شود.

با روی کار آمدن مدیرعامل جدید و سهام‌دار ایتالیایی تخلفات گسترده‌‌ای در این پتروشیمی رخ می‌دهد. بزرگ‌ترین تخلف آنها مربوط به عدم بازگشت ارز صادراتی به ایران طی دو سال و نیم بوده است. گزارش سازمان بازرسی کل کشور میزان ارز صادراتی برگشت نشده به کشور را ۱۷۰ میلیون دلار معادل بیش از پنج هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

سازمان بازرسی در این گزارش در مورد تخلف مدیرعامل جدید نوشته است: «علی حسینی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی «مهر» در دریافت مطالبات شرکت از سهام‌دار خارجی با تساهل برخورد کرده و با اجرای مصوبه مخفیانه جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره مورخ ۹/۱/۹۹ منابع مازاد ریالی متعلق به شرکت پتروشیمی مهر را در اختیار سهام‌دار خارجی قرار داده است. سهام‌دار خارجی که تعهد داده بوده است بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای و با تقبل کلیه ریسک‌های مرتبط، نگهداری وجوه مزبور را تقبل کند، در حال حاضر باوجود نیاز مبرم شرکت به وجوه مزبور از استرداد وجوه یادشده استنکاف می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت همچنین مبلغ سه هزار میلیارد تومان به پتروشیمی‌های «جم» و «مروارید» بدهی دارد. شرکت پتروشیمی «جم» نیز در نامه‌ای برای وصول بدهی خود موضوع را به شورای عالی امنیت ملی اطلاع‌رسانی کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «پیش‌بینی بروز مشکلات امنیتی و سیاسی و اختلال اقتصادی ناشی از اقدامات مشکوک شرکت پتروشیمی مهر و تقاضای رسیدگی عاجل را داریم.»

سازمان بازرسی همچنین خبر از تخلف این پتروشیمی در بورس داد. به گزارش اقتصاد آنلاین سازمان بازرسی کل کشور در گزارش خود از سازمان بورس اوراق بهادار خواسته است که جهت پیگیری تخلفات مدیرعامل این پتروشیمی نسبت به تعقیب کیفری مشارالیه در مراجع قضایی اقدام کند و نوشته است: «باتوجه به اینکه علی حسینی، دارای قرارداد مشاوره با بانک شهر بوده و لذا در بند الف تبصره ۱ ذیل ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار قرار داشته و از آنجا که نامبرده به همراه برخی از مدیران شرکت پتروشیمی «مهر» با استفاده از اطلاعات نهانی در بازار بورس اوراق بهادار در نماد «وشهر» معاملاتی داشته و انتفاع سود داشته است.»

پیش از این انصاف نیوز در خبری اعلام کرده بود «در حالی که سازمان‌های نظارتی نسبت به تخلفات فردی که خود را اصولگرا و نزدیک به ستاد ابراهیم رئیسی می‌خواند، حساس شده‌اند و گزارش‌هایی در مورد تخلفات وی تهیه کرده‌اند، او با حمایت شریک خارجی به دنبال انتصاب به عنوان مدیرعامل پتروشیمی مهر است».

انصاف نیوز در ادامه این خبر مدعی شده بود فرد مذکور از یک هلدینگ بزرگ پتروشیمی به دلیل تخلف اداری و دریافت همزمان حقوق از دو مجموعه هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مهر اخراج شده است اما حالا این فرد که متهم است پاداش چند میلیاردی نیز در سال گذشته از شریک خارجی دریافت کرده، با حمایت برخی افراد که تخلف آنها همزمان در قوه قضاییه و سازمان بازرسی در حال بررسی است، به شدت برای کسب صندلی مدیرعاملی پتروشیمی مهر تلاش می‌کند.