یک طراحی بلندپروازانه بر فراز برج خلیفه؛ حلقه مرکز شهر

معماران در دبی رویای ساخت یک حلقه عظیم در فضا را روی بلندترین ساختمان جهان در سر می‌پرورانند

«ما می‌خواهیم نوید شهر پایدار را بدهیم و مردم و مسئولان را به بازاندیشی در مورد توسعه شهری دعوت کنیم» - Cnntravel

شرکت معماری «زی‌نرا اسپیس» ZNera Space در دبی طرحی شامل یک سازه دایره‌ای عظیم پنج طبقه ارائه کرده است. این سازه به این منظور طراحی شده است که در اطراف بلندترین آسمان‌خراش جهان، برج خلیفه، پیچیده شود.

به گزارش سی‌ان‌ان، این طرح که با نام «داون تاون سیرکل» (حلقه مرکز شهر) شناخته می‌شود، با ایده‌های بلندپروازانه‌ای همراه شده و برنامه‌ریزی شهری آینده‌نگر را مد نظر قرار داده است.

نجموس چاودری و نیلز رمس، معماران شرکت زی‌نرا اسپیس، حلقه مرکز شهر را به عنوان یک سازه افقی عظیم بر فراز بناهای بلندمرتبه و آسمان‌خراش‌های به ظاهر بی‌پایان دبی تصور می‌کنند. هرچند که این دو طراح اذعان دارند، چنین طرحی همان‌قدر که قانع‌کننده و روبه‌جلو است، از نظر مالی و عملی نیاز به منابع زیادی دارد.

چاودری درباره ایده ساخت این سازه افقی عظیم بر فراز شهر می‌گوید: «ایده ما درواقع شروعی برای یک گفتگو است. ما می‌خواهیم نوید شهر پایدار را بدهیم و مردم و مسئولان را به بازاندیشی در مورد توسعه شهری دعوت کنیم.»

رمس نیز تاکید می‌کند: «ما روی جنبه‌های بسیار مهمی کار می‌کردیم که چگونگی برنامه‌ریزی ساخت شهرها یکی از آنهاست. دلیل این که ما برج خلیفه را انتخاب کردیم این بود که در یک منطقه بسیار متراکم قرار دارد و ما می‌خواهیم به مسائلی بپردازیم که با جمعیت متراکم شهر همراه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازه که برای ساخت در ارتفاع ۵۵۰ متری بالاتر از سطح شهر طراحی شده است، محیطی بیش از سه کیلومتر خواهد داشت. این حلقه همچنین به وسیله پنج ستون بزرگ (با قرار گرفتن پایه‌هایی در زمین‌های خالی) پشتیبانی می‌شود. 

طراحان این سازه می‌گویند که از این ستون‌های عمودی می‌توان به عنوان تصفیه کننده هوای شهر استفاده کرد. به گفته آنها، ساختار ستون‌ها می‌تواند یکی از طراحی‌های خلاقانه فیلتر هوا را که پیش از این از سوی شرکت زی‌نرا اسپیس انجام گرفته در خود جای دهد. این فیلترها در فهرست نهایی جشنواره جهانی معماری ۲۰۱۸ در بخش «پروژه آزمایشی آینده» قرار گرفتند.

طراحی پایدار برای آینده

در دبی، دما اغلب از ۴۰ درجه سانتیگراد فراتر می‌رود و معماران می‌خواهند طراحی‌هایشان بر ویژگی‌های مختلف محیطی منطبق باشد. بنابراین چاودری در این زمینه می‌گوید: «تمام سقف سازه پیشنهادی ما شامل پنل‌های خورشیدی خواهد بود. آنچه ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که فناوری‌ای را پیاده‌سازی کنیم که پیشتر در پروژه قبلی به نام سلول‌های هیدروژنی خورشیدی از آن استفاده کرده‌ایم.»

به گفته او، این فناوری از انرژی خورشیدی برای تبدیل آب به هیدروژن استفاده می‌کند، می‌تواند تهویه مطبوع را فراهم و انرژی ساختمان را تامین کند.

ایده پیشنهادی این دو معمار برای همسویی با طرح جامع دبی به منظور فراهم شدن محیط شهری پایدار تا سال ۲۰۴۰ انجام گرفته است. از این رو آنها گزینه‌های حمل‌ونقل از یک سر تا سر دیگر را نیز پیشنهاد کرده‌اند، از جمله یک سیستم تراموای الکتریکی که می‌تواند تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و زیرساخت‌هایی برای قرار دادن تاکسی‌های آسمانی فراهم کند.

این دو معمار به خوبی می‌دانند که این مقدار جاه‌طلبی‌ بدون چالش‌های مهندسی ممکن نیست. آنها خودشان را برای مواردی مانند ایجاد ساختاری قوی و در عین حال به اندازه کافی سبک آماده کرده‌اند.

چاودری تاکید می‌کند: «سازه پیشنهادی ما به خودی خود بسیار سبک است. من آن را به عنوان یک هواپیما تصور می‌کنم که داخل آن توخالی است اما در عین حال به وسیله ستون‌ها و حلقه دایره محکمی پشتیبانی می‌شود.»

این دو معمار درباره ساخت دایره‌گونه ایده‌شان هم می‌گویند: «ما تصمیم گرفتیم آن را به شکل دایره طراحی کنیم زیرا پایدارترین قالب ساختاری است. دایره مرکز شهر پیشنهادی ما، فضای مسکونی را در میان مناطق تجاری، شرکتی و فرهنگی در بر می‌گیرد تا یک «شهر پایدار در درون یک شهر دیگر» را تشکیل دهد. در فضای مد نظر ما شما می‌توانید با ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی به خانه خود برسید. همانطور که می‌دانید در حال حاضر در دبی، انجام این کار سخت است.»

یکی از ویژگی‌های برجسته طراحی داخلی این سازه، یک کمربند سبز پیوسته به نام  «اسکای پارک» است که هر پنج طبقه سازه را به هم متصل می‌کند.
چاودری درباره اسکای پارک می‌گوید: «این بخش، یک فضای سبز با کاربری ترکیبی خواهد بود و به عنوان فضایی برای بازنگری در نحوه انجام کشاورزی در آینده، به ویژه در شهرها عمل خواهد کرد.»

رمس نیز می‌افزاید: «از نگاه تاریخی در ابتدا کشاورزی آمد و سپس ما شروع به ساختن شهرها کردیم. اکنون ما این مفهوم را از دست داده‌ایم. ما می‌خواهیم با ایجاد این کمربند سبز در داخل ساختار مورد نظرمان، کشاورزی و تولید مواد غذایی را به مرکز شهر بازگردانیم.»

با این که به نظر می‌رسد سازه مورد نظر این دو معمار می‌تواند توجه زیادی را به خود جلب کند، اما همه نظرها درباره آن مثبت نیست. از زمان انتشار نمونه این سازه در صفحه اینستاگرام این شرکت، برخی از کاربران گفته‌اند که چنین طرحی می‌تواند بافت مرکز شهر را از بین ببرد.

چاودری درباره نظرهای مخالفان می‌گوید: «بله ما می‌دانیم که نظرهای منفی نیز وجود دارد اما کدام بهتر به نظر می‌رسد: انگشت خالی یا انگشتی که یک حلقه روی آن است؟ ما معتقدیم این سازه افقی می‌تواند به ارزش برج خلیفه عمودی بیفزاید.»

بیشتر از جهان