ترامپ با کشتن بغدادی جان تازه‌ای به داعش داد

در ارتباط با این که «جهان مکان بسیار امن‌تری شده»، باید صبر کرد و دید

معمولا این پروردگار است که جان می‌دهد و جان می‌گیرد. اما در کاخ سفید آسمانی در دو روز شنبه و یکشنبه، این روند معکوس شد. دونالد ترامپ در نقش خدا، جان ابوبکر البغدادی را گرفت اما به داعش جان تازه‌ای بخشید. او به همه ما گفت بازمانده قاتلین داعش را به مرزهای بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی خواهد فرستاد.

می‌توان تصور کرد مردان داعش چطور به این پیشنهاد شگفت انگیز خندیده‌اند؛ چطور رفقایشان که همچنان در میان مرزهای ما در حال شکل گرفتن هستند، از این برخورد، دلگرم شده‌اند. ما سال‌ها با خشم با فرقه شریر داعش مقابله کردیم اما فرقه ترامپ را نادیده گرفتیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درست است که دیوانگی خاص ترامپ به اندازه داعش هزینه جانی بیگناهان را ندارد (البته مگر این که فلسطینی یا کُرد یا یکی از ۶۰ هزار زندانی سیاسی ژنرال سیسی باشید). و از آنجایی که آمریکایی‌ها و روس‌ها پیش از این هم ادعای قتل بغدادی را کرده بوده‌اند، عاقلانه است بگذاریم سه روزی بگذرد تا ببینیم این مرد لعنتی در ویدئوی دیگری ظاهر خواهد شد یا نه. یادتان باشد ما اسامه بن لادن را چهار بار کشتیم تا بالاخره پیدایش کردیم.

اما این‌بار ترامپ حتی از روسیه، سوریه و عراق تشکر کرد – سوریه که در واقع رژیم اسد است؟ اگر چنین است، بدون تردید تعامل‌هایی باید در کاخ ریاست جمهوری در دمشق صورت بگیرد که ارتش‌اش در مقایسه با ارتش آمریکا سال‌های بیشتری را در جنگ با داعش – و دیگران – گذرانده است.  

ترامپ گفت حمایت‌های کشورهای اروپایی «بسیار مایوس کننده» بود زیرا آن‌ها اجازه نمی‌دهند اعضای داعش به کشورهایشان (در اروپا) بازگردند. دونالد ترامپ افزود:«در واقع به آن‌ها (دولت‌های اروپایی) گفتم، اگر آن‌ها را نپذیرید، دم مرزهایتان پیاده‌شان خواهم کرد... می‌توانید با بازداشت مجددشان تفریح کنید... می‌توانند پیاده برگردند – اما نمی‌توانند به کشور ما (آمریکا) بیایند. آب‌های زیادی (اشاره به اقیانوس) میان کشور ما و آن‌هاست.»

این اظهاراتی عجیب و غریب یا زبان دیوانه خانه نبود. این انگیزه‌ای واقعی برای باقیمانده افراد داعش است.

اگر این مثل «تماشا کردن یک فیلم سینمایی» بود، البته باید نقش هالیوودی ترامپ هم در آن گنجانده می‌شد. 

ترامپ گفت بغدادی «مثل یک سگ مرد، مثل یک ترسو مرد...گریه می‌کرد...زجه می‌زد و جیغ می‌کشید». شاید! این بیشتر شبیه مرگ کودکان است. دقیقا بگویم، سه کودک بغدادی. مشکل می‌توان تصور کرد بغدادی در به اصطلاح تونل بن‌بست‌اش در حال بستن ناشیانه جلیقه انفجاریش، گریه می‌کرده و زجه می‌زده ( که البته ثابت می‌کند او همواره حدس می‌زده نیروهای آمریکایی سر برسند). و در ارتباط با این که «جهان مکان بسیار امن‌تری شده»، باید صبر کرد و دید. این فرقه‌های اسلامی اغلب رهبرانی در نطفه دارند که جای رهبران متوفی‌شان را بگیرند، یا نسخه خوفناک‌تری از نهاد بی‌رحم خودشان (ایجاد می‌کنند که جای سازمان اولیه را بگیرد).  

طبق معمول، باید چند روزی صبر کنیم تا ببینیم چند بیگناه دیگر در این حمله کشته شده‌اند. این که همه آن‌ها اعضای داعش بوده‌اند هم قدری هالیوودی است.

اما از یک چیز مطمئن باشید. داستان اولیه حمله به بغدادی تغییر خواهد کرد. بیشتر خواهیم دانست. آیا اسرائیل در آن دخالت داشته؟ روس‌ها تا چه حد کمک کردند؟ یا سوریه؟ یا کردها؟ یا شاید حتی افراد داعش اگر از رهبری بد طینت‌شان خسته شده بودند؟ یا کسی که خواهان ۵/۱۹ میلیون پوند جایزه بوده ...

اما در حال حاضر، ترامپ در چشم حامیان محافظه کارش می‌درخشد. اگر ارتش‌اش – یادتان باشد با توجه به حمایت ارتش از ترامپ، این ارتش احتمال ارتش خود اوست – می‌تواند تحت تعقیب‌ترین تروریست جهان را بکشد، دیگر این بساط استیضاح پرزیدنت توسط دشمنان دموکرات او چیست؟ چطور می‌توان کشتن بغدادی و امن‌تر کردن دنیا را با این همه حرف بیهوده در مورد اوکراین مقایسه کرد؟

و ترامپ توانست همه (مراحل حمله) را بصورت زنده تماشا کند. مثل اوباما که کشتن اسامه بن لادن را زنده تماشا کرد.  در زمانه‌ای که می‌توانید قتل مردم بیگناه را زنده تماشا کنید، دست‌کم آن‌ها آدم‌های بد را به تله انداختند. 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه