هزاران عراقی به رغم محدودیت‌ها در خیابان‌ ماندند

دانشجویان و دانش‌آموزان می‌گویند تا زمانی که رژیم سرنگون نشود از درس و مدرسه خبری نیست

AFP

باوجود اعلام محدودیت‌های رفت و آمد از سوی ارتش عراق، در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه، خیابان‌های بغداد، پایتخت عراق مملو از خودروهایی شد که بوق می‌زدند و موسیقی با صدای بلند پخش می‌کردند.

ارتش از دوشنبه عصر اعلام کرد تا اطلاع ثانوی از نیمه شب به مدت شش ساعت ممنوعیت رفت و آمد خودروها و مردم برقرار خواهد بود. ارتش از مردم خواسته بود پس از نیمه‌شب، میدان تحریر را که به کانون اعتراض‌ها در بغداد تبدیل شده، ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران معترض عراقی که اکنون دانش‌آموزان و دانشجویان نیز آنها را همراهی می‌کنند،‌ به رغم محدودیت‌ها همچنان در خیابان‌ها حضور دارند. دانش‌آموزان اکنون شعار می‌دهند تا زمانی که رژیم سرنگون نشود، از درس و مدرسه خبری نخواهد بود.

این در حالی است که ۶۰ درصد از جمعیت ۴۰ میلیون نفری عراق زیر ۲۵ سال دارند . نرخ بیکاری در بین جوانان بیش از ۲۵ درصد است و از هر پنج عراقی، یک نفر زیر خط فقر زندگی می‌کند. آن هم در کشوری که دومین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک به‌شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراض‌های مردمی نسبت به فساد حکومت، بیکاری و وضعیت معیشتی از یک ماه پیش ادامه دارد و اکنون اغلب معترضان خواستار سرنگونی رژیم هستند.

در جریان این اعتراض‌ها که از اول اکتبر آغاز شده، هزاران نفر زخمی و بازداشت و ۲۴۰ نفر کشته شده‌اند. تنها در روز گذشته (دوشنبه) پنج نفر از معترضان در بغداد جان باختند. الجزیره نیز به نقل از مراکز درمانی تعداد کشته‌ها را ۲۰ نفر اعلام کرده است. 

عادل عبدالمهدی، ‌نخست‌وزیز عراق که اکنون جمعیت معترض خواستار کناره‌گیری او است، تا کنون بسته‌های اصلاحاتی را به منظور افزایش خدمات اجتماعی و رفاهی برای مردم معرفی کرده و ادعا می‌کند که ریشه فساد را قطع خواهد کرد.همچنین مجلس عراق نیز به لغو امتیازهای رئیس‌جمهور، ‌نخست‌وزیر و اعضای کابینه و نمایندگان رای داده است.

اما به نظر می‌رسد این وعده‌ها برای معترضان عراقی کافی نیست و آنها قصد ندارند تحت تاثیر فشار و سرکوب از اعتراض دست بردارند. دولت عراق از آغاز اعتراض‌ها با قطع اینترنت و فیلتر شبکه‌های اجتماعی و برخورد خشن نیروهای امنیتی قصد داشت تظاهرات را کنترل کند. از سوی دیگر تک تیراندازهایی که دولت می‌گوید نمی‌داند به چه گروهی تعلق دارند، با شلیک به سر و سینه معترضان آنها را هدف قرار می‌دهند.

برخی گزارش‌ها این تک‌تیراندازها را با گروه حشد‌الشعبی مرتبط می‌دانند که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد.

در جریان اعتراض‌های عراق شعارهایی نیز علیه نفوذ جمهوری اسلامی در این کشور سر داده می‌شود و معترضان پوستر‌های حاوی تصاویر آیت‌الله خامنه‌ای و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را پاره می‌کنند. مقامات جمهوری اسلامی از آغاز تظاهرات در عراق مدعی شدند که آمریکا و اسرائیل پشت این اعتراض‌ها قرار دارند. 

بیشتر از