فعالیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا پس از گلوله‌باران روسيه متوقف شد

در يک ماموريت خطرناک، کارشناسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته با عبور از منطقه جنگی، وارد این نیروگاه شدند

در روز دوشنبه، ارتش روسيه نيروهای اوکراين را به اقدامات تحریک‌‌کننده در اين نیروگاه متهم کرده بود- REUTERS/Alexander Ermochenko

نیروگاه اتمی زاپوریژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، روز دوشنبه، پنجم سپتامبر (۱۴ شهریور) در اثر آتش‌سوزی ناشی از گلوله‌باران روسیه از کار افتاد. انرگواتوم، شرکت بهره‌بردار این نیروگاه، گفته است که نیروگاه از شبکه برق اوکراین خارج شده است.

 مقام‌های اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کردند که نیروهای روسیه در روزهای اخیر گلوله‌باران سنگین منطقه اطراف نیروگاه زاپوریژیا را ادامه داده‌اند. آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ضمن تایید توقف فعالیت این نیروگاه، به نقل از مقام‌های اوکراین اعلام کرد که به منظور مهار آتش‌‌سوزی، خط اتصال اضطراری نیروگاه به شبکه برق قطع شده است. آژانس می‌گوید که خط اضطراری آسیب ندیده است و بعد از مهار آتش، دوباره به شبکه برق متصل خواهد شد. هم‌زمان، اعلام شد که برای حفظ امنیت نیروگاه و سایر نیازهای داخلی آن، تنها رآکتور فعال نیروگاه، به صورت محدود به کار خود برای تولید برق ادامه خواهد داد.

اين تحولات يک روز پيش از آن صورت گرفت که قرار بود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تلاش‌های خود برای جلوگیری از يک فاجعه احتمالی در این نیروگاه گزارش دهند. پيش‌تر در روز دوشنبه، ارتش روسيه نيروهای اوکراين را به اقدامات تحریک‌‌کننده در اين نیروگاه متهم کرده بود. آن‌ها مدعی‌اند که نیروگاه در یک منطقه تحت کنترل روسیه است. وزارت دفاع روسيه ادعا کرده است که نيروهای اوکراینی روز يکشنبه، چهارم سپتامبر، محوطه این نیروگاه را با يک هواپيمای بدون سرنشين هدف قرار دادند، اما سربازان روسيه توانستند به سوی آن شلیک، و آن را سرنگون کنند. هر دو طرف یکدیگر را متهم می‌کنند که امنیت نیروگاه را به خطر انداخته‌‌اند. این نیروگاه از اواخر اسفند گذشته به دست نیروهای روسیه کنترل می‌شود، اما کارکنان اوکراینی در آنجا به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در يک ماموريت خطرناک، کارشناسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته با عبور از منطقه جنگی، وارد این نیروگاه شدند. شرکت دولتی بهره‌بردار نیروگاه، روز دوشنبه گفت چهار نفر از شش بازرس آژانس کار خود را به پايان رسانده‌اند و آنجا را ترک کرده‌اند. به گفته انرگوتوم، پیش‌بینی می‌شود که دو تن از کارشناسان به صورت دائمی در این  نیروگاه بمانند. میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین، تصمیم آژانس را برای خارج کردن برخی از کارشناسان تحسین کرد. پودلیاک گفت: «اکنون سربازان روسی‌اند که خطر این وضعیت را به درستی ارزیابی نمی‌کنند.» او افزود: «تعدادی از کارگران ما در آنجا حضور دارند و به نوعی حفاظت نیاز دارند؛ افرادی از جامعه بین المللی که در کنار کارکنان نیروگاه ایستاده‌ باشند و به سربازان روسی بگویند: به این افراد دست نزنید، اجازه دهید کار کنند.»

بازرسان سازمان ملل قرار است روز سه‌شنبه در مورد آنچه در بازدید خود مشاهده کرده‌اند، به شورای امنيت گزارش دهند. نیروگاه اتمی زاپوریژیا در بحبوحه تداوم جنگی که بازارهای انرژی را تکان داده است، تا حد زیادی از کار افتاده است. در همين حال، يک مقام ارشد روسیه روز دوشنبه ادعا کرد که تحريم‌های غرب عليه روسيه، مسئول توقف ناگهانی عرضه گاز طبيعی مسکو به اروپا است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در مورد چالش‌های مسکو و اروپای غربی بر سر منابع انرژی، تحریم‌ها را دلیل بروز مشکلات در پمپاژ گاز دانست. او گفت: «هیچ دلیل دیگری باعث مشکلات پمپاژ نشده است.» مقام‌های آلمانی این ادعا را رد کرده‌اند و آن را بازی سياسی کرملین می‌دانند. قیمت بالای انرژی و کمبود‌های احتمالی در زمستان امسال در اروپای غربی، زنگ خطر را در میان دولت‌ها، به ویژه در اتحادیه اروپا، به صدا درآورده است.

بیشتر از جهان