شاخه‌ خشک شده رود نیل در ساخت اهرام مصر موثر بود

کاهش سطح آب ممکن است در پی پایان دوره مرطوب آفریقا و در واکنش به بیابان‌زایی تدریجی شرق آفریقا رخ داده باشد

شاخه‌ای از رودخانه نیل که اکنون از بین رفته است به مصریان کمک کرد تا اهرام را در فلات جیزه بسازند - AFP

یک پژوهش جدید تایید می‌کند که شاخه‌ای از رودخانه نیل که اکنون از بین رفته است به مصریان کمک کرد تا اهرام را در فلات جیزه بسازند.

عموما این موضوع پذیرفته شده است که مهندسان مصر باستان برای انتقال مصالح و مواد ساختمانی به فلات جیزه از یک کانال مدت‌ها گمشده رود نیل استفاده می‌کردند، اما با این حال شواهدی در دست نیست که نشان دهد این چشم‌اندازهای باستانی چه زمانی، کجا و چگونه تکمیل شده‌اند.

این پژوهش جدید که روز دوشنبه در «مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا» (PNAS) منتشر شد، به ارزیابی شرایط محیطی پرداخت که ساخت اهرام جیزه - خوفو، خفرع و منکورع ​​- بر فراز ساحل غربی رود نیل را امکان‌پذیر کرد.

دانشمندان، ازجمله دانشمندان مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه (CNRS) می‌گویند که کارگران برای انتقال مصالح به فلات جیزه در سال‌های ۲۶۸۶-۲۱۶۰ پیش از میلاد از خوفو، شاخه گم‌شده بلندترین رودخانه آفریقا [نیل] استفاده می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان در این پژوهش به منظور برآورد شرایط محیطی که حمل‌ونقل مصالح را امکان‌پذیر کرده بود، دانه‌های گرده استخراج شده از درون حفاری‌هایی دشتی سیلابی را تجزیه‌وتحلیل کردند که زمانی شاخه خوفو را در خود جای داده بود.

دانشمندان ۶۱ رده (گونه) را شناسایی و آن‌ها را در هفت الگوی گیاهی دسته‌بندی کردند.

دانشمندان بر اساس این الگوها، افزایش و کاهش سطوح آب در شاخه خوفو را در تاریخ دودمانی مصر در یک بازه زمانی ۸۰۰۰ ساله ردیابی و مشخص کردند.

این پژوهش، شرح و بازنمودی از شرایط اقلیمی و مناطق آبی را که سبب تسهیل ساخت‌وساز در مجموعه بندرگاهی اهرام شد بازسازی کرد.

دانشمندان دریافتند که سطوح آب در این شاخه تقریبا بین ۱۴۸۰۰ تا ۵۵۰۰ سال پیش در طول دوره مرطوب آفریقا (AHP) بالا رفت.

اما پژوهشگران می‌گویند کاهش سطح آب ممکن است در پی پایان دوره مرطوب آفریقا و در واکنش به بیابان‌زایی تدریجی شرق آفریقا رخ داده باشد.

با این حال [دانشمندان] گمان می‌کنند که سطوح بالای آب در شاخه خوفو احتمالا این شاخه را به یک آبراهه با قابلیت کشتیرانی برای حمل‌ونقل بار در طول هزاره پنجم تبدیل کرده بود.

دانشمندان در این پژوهش نوشتند: «نواحی آبی جیزا به خشکیدگی تدریجی شرق آفریقا ناشی از قرار گرفتن در معرض خورشید واکنش نشان دادند و به این ترتیب در پایان دوره دودمانی مصر پایین‌ترین سطح آب در رود نیل ثبت شد.»

آن‌ها افزودند: «سطح آب در شاخه خوفو در دوران حکومت خوفو، خفرع و منکورع بالا باقی ماند و حمل‌ونقل مصالح ساختمانی به مجتمع اهرام جیزه را هموار کرد.»

این یافته‌های جدید، شرایط محیطی که ساخت این شگفتی دنیای باستان را امکان‌پذیر کرده است، روشن می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان