تهدید بالقوه کابل‌های اینترنتی زیردریایی تایوان، خطری برای اقتصاد جهانی

کارشناسان هشدار دادند «هزینه‌های اختلال به‌ سرعت افزایش خواهد یافت»

در ماه‌های اخیر تنش میان تایوان و چین افزایش یافته است-Sam Yeh / AFP

در بحبوحه افزایش تنش‌ها با چین کارشناسان هشدار داده‌اند اختلال احتمالی در کابل‌های اینترنتی زیردریایی در تنگه تایوان می‌تواند «خطرات فوری» برای اقتصاد جهانی ایجاد کند.

در گزارشی که اوایل این هفته منتشر شد، یک پایگاه داده‌ای چین متشکل از هزاران هدف اقتصادی و نظامی بالقوه در تایوان ارزیابی و نقاط راهبردی مورد توجه شناسایی شده است.

طبق یافته‌های محققان مرکز مرکاتوس دانشگاه جورج میسون، اختلال در کابل‌های ارتباطی زیردریایی - که برای صنعت نیمه‌هادی تایپه اهمیت حیاتی دارد – می‌تواند تاثیر منفی زیادی بر اقتصاد ایالات متحده و جهان داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست (South China Morning Post)، بروس جونز، یکی از اعضای ارشد موسسه بروکینگز و مشاور این مطالعه، گفت اگرچه ممکن است جنگ تمام عیاری درنگیرد و شاید چین هم در صورت قطع کابل‌های زیردریایی بهایی بپردازد، این کشور «مایل به پرداخت چنین بهایی برای رسیدن به اهداف راهبردی خود است.»

در این گزارش آمده است: «به نظر می‌رسد ارتش آزادی‌بخش خلق چین برای طرح‌های حمله، برنامه‌ریزی گسترده‌ای کرده است. طبق تجزیه‌وتحلیلی که روی داده‌های در دست همگان (منبع‌باز (Open source)) انجام داده‌ایم، نقاط راهبردی مورد علاقه چین عبارتند از مکان‌های دارای اهمیت اقتصادی، اماکن بالقوه نظامی، و زیرساخت‌های دیجیتالی کلیدی مانند مقرهای فرود کابل زیردریایی.»

کابل‌های فیبر نوری زیردریایی بین قاره‌ای، ارتباطات دیجیتالی مانند تماس‌های تلفنی، پست الکترونیکی و (دسترسی به) صفحات وب را امکان پذیر می‌کنند.

به گفته کارشناسان، در حال حاضر، بیش از ۴۵۰ کابل در سراسر کف اقیانوس وجود دارد و بیش از هزار و ۳۰۰ مقر فرود ساحلی منحصربه‌فرد در تایوان وجود دارد که تا اوت ۲۰۲۲ به ۱۵ کابل زیردریایی متصل بوده است.

واشنگتن باید با متحدان و شرکای خود در منطقه #اقیانوس آرام و هند همکاری کند تا امنیت کابل‌های زیردریایی و برنامه‌ریزی احتیاطی برای مقابله با اختلال در تجارت را افزایش دهد.

شکل زیر: تایوان از دیدگاه #نقشه کابل زیردریایی

با این حال، کارشناسان گفتند که این کابل‌ها علی‌رغم اهمیتی که دارند «به‌طرز شگفت‌انگیزی آسیب‌پذیر» باقی مانده‌اند.

این کارشناسان خاطرنشان کردند: «با توجه به اینکه کابل‌های زیردریایی می‌توانند به طرق بسیاری آسیب ببینند، آشکارترین تهدیدها، تهدیدهای فیزیکی‌اند مثل گازگرفتن کوسه‌ها، ضربه ناشی از لنگر کشتی، لرزش در اثر زلزله، خرابکاری از طرف خرابکاران و غیره.»

محققان واقعه سال ۲۰۱۸ را مثال می‌زنند که کابل پیونددهنده ساحل غرب آفریقا به اروپا به دلایل نامعلومی قطع شد و بر شش کشور آفریقایی  که برای اتصال به شبکه کابلی زیردریایی به این کابل اتکای کامل داشتند، اثر منفی گذاشت.

هزینه اقتصادی ایجاد اختلال در ارتباطات دیجیتالی تایوان به‌طور دقیق مشخص نیست، اما طبق برآورد کارشناسان با توجه به جمعیت ۲۳ میلیون و ۵۷۰ هزار نفری تایوان ممکن است به روزی ۵۵ میلیون و ۶۳۰ هزار دلار (۴۸ میلیون پوند) یا ماهی ۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار برسد.

محققان افزودند: «البته اثرات اقتصادی در گذر زمان حالت خطی ندارد و اگر درگیری به درازا بکشد و شرکت‌ها مجبور شوند تغییرات بیش‌تری در تولید ایجاد کنند، هزینه‌های اختلال به‌سرعت افزایش می‌یابد.»

به گفته آن‌ها، مقرهای فرود کابل زیردریایی در تایوان می‌تواند خیلی آسیب‌پذیر باشد.

این ساختارها که اغلب سازه‌های خارق‌العاده‌ای نیستند، زیرساخت‌هایی حیاتی برای شبکه‌اند و به کابل‌های پرظرفیت اتصال دارند.

 برای مثال، شبکه کابل نوری اقیانوسیه که تحت مالکیت گوگل و شرکت مادر فیسبوک یعنی متا است دارای مقرهای فرود در توچنگ (تایوان)، بیلر (فیلی‌پین) و ال سگوندو (کالیفرنیا) است.

طبق نوشته کارشناسان در این گزارش، «بنیاد و پایه اینترنت کابل‌های زیردریایی گذرنده از کف اقیانوس است و طبق شواهد جدید کانون‌های اقتصادی، اماکن بالقوه نظامی و مقرهای فرود کابل زیردریایی از نقاط جالب توجه برای چین‌اند.»

این کارشناسان به ایالات متحده و متحدانش اعلام کردند امنیت کابل‌های زیردریایی و مقرهای فرود آن‌ها را با همکاری مقام‌های تایوان افزایش دهند و همچنین برنامه‌ریزی‌های احتیاطی انجام دهند.

© The Independent

بیشتر از جهان