گرانی سمساری‌ها را هم کساد کرد؛ مردم پول ندارند

بخش زیادی از مردم ایران دیگر توان خرید کالای دست دوم را هم ندارند

در بازار سمسار‌ها فقط «کالای معیوب یا بی‌نهایت فرسوده» خرید و فروش می‌شود- همشهری

ناتوانی مردم به بازار‌های دست‌ دوم هم رسید و گزارش‌ها از کساد شدن این بازار در ایران حکایت دارد.

داود عبداللهی‌فرد، رئیس اتحادیه سمساری‌ها و امانت‌فروشان تهران، تایید کرد که «بنیه مالی مردم حتی برای خرید کالای دست دوم ضعیف شده و در واقع نقدینگی مردم پایین است».

عبداللهی‌فرد گفت، وضعیت طوری شده است که «گاه مردم کالای دست دوم را قیمت می‌گیرند و به‌دلیل قیمت بالا، از خرید منصرف می‌شوند».

او افزود که «صنف ما وضعیت خوبی ندارد و به‌دلیل گرانی کالا، مشکلات زیادی داریم» و در بازار سمسار‌ها فقط «کالای معیوب یا بی‌نهایت فرسوده» خرید و فروش می‌شود.

عبداللهی‌فرد همچنین گفت که خرید کالای دست دوم در ایران پس از شیوع ویروس کرونا هم کاهش یافته است به این دلیل که فرد «با خود فکر می‌کند که ممکن است {این کالا} از خانه یک بیمار {مبتلا به کرونا} بیرون آمده باشد.»

گرانی و کرونا و البته سیاست‌های اقتصادی دولت، شرایط را برای مردم ایران و بسیاری از اصناف به‌شدت سخت کرده و باعث شده است که بسیاری از آن‌ها ورشکسته شوند یا به مرز ورشکستگی برسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

​​عباس گلشن، رییس اتحادیه آرایشگران مردانه تهران، هم به تازگی گلایه کرد که «آرایشگاه‌های تهران با این تورم توان فعالیت ندارند و در حال حاضر، وضعیت خوبی بر صنف ما حاکم نیست.»

گلشن افزود: «تیغ ۱۸ هزار تومانی آرایشگاه اکنون ۱۸۵ هزار تومان شده و در نتیجه آرایشگران نمی‌توانند با این تورم کاری از پیش ببرند و لازم است نرخ‌های ما نیز افزایش یابد.»

به گفته او، در حال حاضر میانگین نرخ اصلاح موی سر در تهران، ۷۵ هزار تومان است که این رقم قابل قبولی نیست.

افزایش نرخ کالا و خدمات در ایران با کاهش مصرف و سوء‌تغذیه و هزار و یک اثر زیان‌بار دیگر هم همراه شده است، به‌ طوری‌ که تعداد قابل توجهی از بیماران نیز دست از ادامه درمان خود شسته‌اند.

بیژن نوروزی مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران، هم اعلام کرد که موج گرانی‌ها به افزایش مصرف نان در ایران منجر شده است.

بخش قابل توجهی از مردم ایران برای تامین مواد غذایی خود به استفاده از نان و موادی روی‌ آورده‌اند که مصرف زیاد آن‌ها در بلندمدت می‌تواند برای سلامتی‌شان مضر باشد.

افزایش بیماری‌های ناشی از سوءتغذیه به نوبه خود می‌تواند بار مالی بر نظام سلامت ایران را افزایش دهد، نظامی که با جان و تن مردم سر و کار دارد، اما سال‌ها است درگیر کمبود‌ها و فساد‌هایی شده که مرگ بیماران یکی از نتایج تلخ آن است.

بیشتر از اقتصاد