منابع خبری آمدنیوز و آغازِ پایانِ دولت روحانی

بخشی از جریان اصولگرا از ارتباط نزدیکان روحانی با آمدنیوز خبر داده‌اند

حسام ‌الدین آشنا در حال صحبت با حسن روحانی/ خبرگزاری فارس

روز ۲۲ مهرماه، سازمان اطلاعات سپاه در بیانیه‌ای خبر از دستگیری روح‌الله زم، مدیر و موسس کانال تلگرامی «آمدنیوز» داد. از لحظه انتشار آن خبر، ابعاد متفاوتی از این رویداد مورد توجه رسانه‌ها بوده است؛ از چگونگی دستگیری زم تا رابط‌های احتمالی او در داخل حکومت. موضوع رابط‌های روح‌الله زم از این جهت اهمیت دارد که کانال تلگرامی آمدنیوز، در زمان فعالیت خود، اخباری را منتشر کرده بود که برخی از آن‌ها «محرمانه» محسوب می‌شد. 

جزییات پرونده قاری قرآن نزدیک به دفتر رهبر ایران، حساب‌های رئیس سابق قوه قضاییه، و بازجویی از دختر صادق آملی لاریجانی به ظن جاسوسی و اختلافات داخلی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، از جمله خبرهایی بود که برای نخستین بار در این کانال تلگرامی منتشر شد. بعدتر، با تایید همه یا بخش‌هایی از آن خبرها از سوی چهره‌های سیاسی داخلی ایران، موضوع «رابطان خبری» روح‌الله زم مورد توجه قرار گرفت.

برای نمونه، احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی، پس از دستگیری زم، در توییتی از یکی از خبرهای جنجالی آمدنیوز درباره درگیری لفظی احمد توکلی و صادق لاریجانی در جلسه غیرعلنی مجمع تشخیص مصلحت نظام را تایید کرد و از لزوم توجه به رابطان داخلی او سخن گفت.

خبر مورد اشاره امیرآبادی در ۱۵ مرداد امسال، در کانال و وبسایت آمدنیوز منتشر شده بود. بر اساس آن خبر، در جلسه همان روز مجمع، احمد توکلی خواستار توزیع خلاصه‌ای از آمار و گزارش‌های اقتصادی میان اعضای مجمع تشخیص بوده است و زمانی که کارپرداز مجمع از این کار سرباز می‌زند، او به آملی لاریجانی، رئیس مجمع اعتراض می‌کند. لاریجانی نیز در پاسخ به توکلی می‌گوید: «این‌ها که کارپرداز جنابعالی نیستند و نمی‌شود که هرکی چهار تا برگه بیاورد و بگوید در جلسه مجمع تکثیر و پخش کنید!». این سخن صادق لاریجانی، باعث برآشفته شدن توکلی می‌شود و او نیز به لاریجانی می‌گوید: «اولا من هر کی نیستم، عضو مجمع تشخیص مصلحتم با حکم رهبری، ثانیا شما اگر جای دیگری مشکل دارید و آقای طبری را گرفته‌اند، چرا عصبانیت و حساب‌تان را با اعضای مجمع که منصوب رهبری هستند، تسویه می‌کنید؟ این غیر از دیکتاتوری چیست؟ بنده تا زمانی که شخص جنابعالی رئیس مجمع هستید، پایم را در این ساختمان و این سالن نمی‌گذارم».

امیرآبادی در توییت خود نوشته است: «دکتر توکلی می‌گفتند روزی که با آقای آملی، رئیس مجمع، بحثمان شد و جلسه را به نشانه اعتراض ترک کردم، به منزل (که) رسیدم آمدنیوز خبر جلسه را زده بود. مطالب دروغی هم اضافه کرده بود. پاسخی دادم، در جواب من نوشتند: «ما درهمه جای نظام آدم داریم».رابطان داخلی را رها نکنید».

این، نمونه‌ای از اخباری است که در زمان فعالیت آمدنیوز منتشر شده بود، و تایید آن از سوی نماینده قم، نشان می‌دهد که بخش‌هایی از حکومت در ایران، مدت‌ها در مورد منابع خبری آن در درون نظام سیاسی، سردرگم بوده‌اند.

از جمله این سردرگمی‌ها، می‌توان به سخنرانی حسن عباسی در قرچک ورامین در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ و در میانه اعتراضات در چندین شهر ایران اشاره کرد که در آن، محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی را به پشتیبانی خبری از آمدنیوز متهم کرده بود. آن سخنرانی در نهایت منجر به شکایت وزارت اطلاعات از عباسی، و صدور حکم زندان برای او شد. 

عباسی در آن سخنرانی گفته بود: «رفته یه چی‌چی نیوز (آمدنیوز) راه انداخته و از بالا تا پایین نظام رو به سخره می‌گیره؛ البته می‌رسه به وزیر محترم اطلاعات، با تقدیرات ویژه [یاد می‌کند.] هنوز هم وزیر اطلاعات به ما جواب نداده که چرا چی‌چی نیوز فلان شده، پسر فلانی در وزات نفت، به وزیر اطلاعات که می‌رسه این‌قدر تقدیر می‌کنه؟ خب آیا ما می‌تونیم شک کنیم که وزیر اطلاعات پشت سر چی‌چی نیوزه؟! چون لااقل دو تا فحش هم به وزیر اطلاعات می‌داد. اون مقام معظم رهبری رو، مراجع رو، همه رو به سخره می‌گیره!»

تا پیش از دستگیری زم، سردرگمی درباره منابع خبری آمدنیوز سبب شده بود تا در مقاطع مختلف، گروه‌های سیاسی متفاوت در مظان اتهام همکاری با آمدنیوز باشند. انتشار اخبار جاسوسی دختر صادق لاریجانی در میانه محاکمه حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی، بخش‌هایی از اصولگرایان را به این نتیجه رسانده بود که منبع خبری آمدنیوز، نزدیکان احمدی‌نژادند. این گمانه، زمانی بیشتر مطرح شد که احمدی‌نژاد با انتشار نامه‌ای خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، از ظلم و فساد شیخ صادق آملی شکایت کرد. احمدی‌نژاد همچنین با انتشار ویدیوهایی، برادران لاریجانی را به «کارچاق‌کنی» و زمین‌خواری متهم کرد و با کنایه گفت که «فرزندان من جاسوس نیستند.» همزمانی انتشار این سخنان از سوی احمدی‌نژاد با انتشار خبر بازجویی از دختر صادق لاریجانی به ظن جاسوسی برای بریتانیا، اصولگرایان را در ظن‌شان در مورد منابع خبری آمدنیوز، محکم‌تر کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستگیری روح‌الله زم، فصلی جدید در پیوند با موضوع داغ «منابع خبری آمدنیوز» گشود. بلافاصله پس از دستگیری وی، حساب‌های کاربری منتسب به فعالان سایبری سپاه در توییتر، استعفای پرویز اسماعیلی، معاون سابق ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر حسن روحانی، در روز قبل از دستگیری زم را با پرونده منابع خبری آمدنیوز مرتبط دانستند، و مدعی شدند که اسماعیلی، از منابع خبری روح‌الله زم بوده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت، بلافاصله به این خبر واکنش نشان داد و گفت: «باید از قضاوت‌های تند صرفنظر کرد و اجازه دهیم دوستان ما در سازمان اطلاعات سپاه با همان صداقتی که کار را دنبال کردند، موضوع را دنبال کنند.» پرویز اسماعیلی نیز در صفحه توییتر خود با انتشار حدیثی از پیامبر اسلام، نوشت: «هرگاه شرم و حیا نداشتی، هر چه خواستی، بکن.»

گرچه آن موضوع از سوی پرویز اسماعیلی و دفتر رئیس ‌جمهوری ایران تکذیب شد، ولی چهره‌های سیاسی اصولگرا و مرتبط با نهادهای نظامی و امنیتی، همچنان خبرهایی در مورد دست داشتن نزدیکان حسن روحانی در پشتیبانی خبری از آمدنیوز مطرح می‌کنند. 

در یکی از جنجالی‌ترین این اتهامات، جوادکریمی قدوسی، نماینده سابق مشهد و از چهره‌های جنجالی اصولگرا، در توییتی، محمود واعظی، رئیس ‌دفتر حسن روحانی را مرتبط با آمدنیوز دانست، و نوشت: «دونفر از خبرنگاران و ادمین‌های تلگرامی و آمدنیوز و رسانه‌های زنجیره‌ای که درسال ۹۵ و ۹۶ دستگیر شدند، اعتراف کردند با یکی از وزرای وقت ارتباط مستقیم داشته و از آقای واعظی وزیر ارتباطات وقت کمک مالی دریافت می‌کرده‌اند.»

اشاره کریمی قدوسی، به موضوع دستگیری ادمین‌های چند کانال تلگرامی اصلاح‌طلب، پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ است. این نماینده سابق مجلس مدعی است که ادمین‌های این کانال‌ها، رابط خبری میان واعظی و آمدنیوز بوده‌اند.

واعظی نیز در واکنش به آن توییت، در مصاحبه‌ای با یکی از سایت‌های خبری داخلی گفت که انتشار این اخبار، محصول فعالیت اتاق‌های فکر برای تخریب دولت است، و هدف، تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات آینده مجلس است. 

مشابه این اتفاق، در مورد حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، نیز در روزهای گذشته رخ داده است و او نیز به تامین خبر برای آمدنیوز متهم شده است. 

تمرکز انتشار گمانه‌زنی‌ها و اخبار تایید نشده درباره منابع خبری آمدنیوز در میان نزدیکان حسن روحانی، به گمانه‌زنی در مورد این احتمال دامن زده است که سازمان اطلاعات سپاه، پروژه خارج کردن تدریجی حسن روحانی از هسته قدرت را کلید زده است. 

مشابه این اتفاق در سال ۱۳۹۰ و با گشوده‌ شدن تدریجی پرونده‌های گوناگون برای نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، نیز رخ داد. اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی و محمدرضا رحیمی که یکی معاون اول و دو نفر دیگر از نزدیک‌ترین افراد به احمدی‌نژاد بودند، از آن سال درگیر پرونده‌هایی شدند که سپاه برای آن‌ها گشوده بود. 

مدل حذف چهره‌های سیاسی ارشد با هدف قرار دادن اطرافیان که غالبا نیز از سوی سپاه هدایت می‌شود، تا کنون توانسته است احمدی‌نژاد، هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را به حاشیه قدرت براند. گذشته از روسای جمهوری، صادق آملی لاریجانی و علی لاریجانی نیز مدت‌ها است که در مخمصه چنین پروژه‌ای گرفتارند. 

از زمان دستگیری زم تاکنون، سازمان اطلاعات سپاه فقط اعترافات او در مورد محمد حسین رستمی، مدیر پیشین سایت «عماریون» را منتشر کرده است و نسبت به خبرهایی در مورد دست داشتن نزدیکان حسن روحانی در رساندن خبر به زم، ساکت بوده است. 

بیشتر از