یورو باز هم سقوط کرد؛ اتحادیه اروپا در انتظار تشدید گرانی‌ها

ارزش یورو روز دوشنبه به زیر یک دلار سقوط کرد که پایین‌ترین سطح دو دهه اخیر است

برخی نهاد‌های پولی و مالی پیش‌بینی کرده‌اند ارزش یورو تا پایان ماه سپتامبر احتمالا به ۰.۹۵ دلار برسد- AFP

رکود اقتصادی منطقه پولی یورو برای دومین بار در کمتر از یک ماه گذشته، ارزش یورو در برابر دلار آمریکا را کاهش داد.

ارزش یورو روز دوشنبه همین هفته به ۰.۹۹۳۵ دلار سقوط کرد که یکی از پایین‌ترین سطوح در دو دهه اخیر است.

افزایش نگرانی‌ها در مورد عرضه گاز روسیه به اروپا و احتمال خاموشی‌های گسترده در این قاره در این سقوط تاریخی یورو نقش دارد. روسیه هم اعلام کرد که قصد دارد عرضه گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم ۱ را در پایان ماه جاری به مدت چند روز متوقف کند. این مسئله به نگرانی‌های اقتصادی در اروپا دامن زد.

افزایش نرخ بهره در آمریکا و مقاومت بانک مرکزی اروپا برای چنین افزایشی و ثبات نسبی دلار از دیگر عوامل سقوط یورو محسوب می‌شوند؛ اما بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که قصد دارد نرخ بهره را ۲۵ واحد افزایش دهد که در ۱۰ سال اخیر اقدامی بی‌سابقه خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش نرخ بهره در اروپا می‌تواند به کاهش سرمایه‌گذاری‌ و مصرف منجر شود که این وضعیت اقتصاد اروپا را به رکودی نسبی وارد خواهد کرد.

برخی نهاد‌های پولی و مالی پیش‌بینی کرده‌اند که ممکن است ارزش یورو تا پایان ماه سپتامبر، به ۰.۹۵ دلار هم برسد.

پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، روند کاهش ارزش یورو در برابر دلار آغاز شد و حالا به پایین‌ترین سطح خود در ۲۰ سال گذشته رسیده است.

 پیش از آغاز جنگ، نرخ هر یورو حدود ۱.۱۵ دلار بود که این نرخ به‌تدریج کم و کمتر شد.

روند نزولی یورو به افزایش فشار‌های اقتصادی به ساکنان منطقه یورو و افزایش قابل توجه نرخ کالا و خدمات منجر شد. آمار‌ها نشان می‌دهد که در ماه گذشته، رشد کسب‌وکار در سراسر منطقه یورو نسبت به گذشت بیشتر کاهش یافته است و شاخص‌ها از سقوط احتمالی وضعیت این منطقه در سه ماهه جاری حکایت دارند؛ زیرا بحران هزینه‌های زندگی باعث شده است مصرف‌کنندگان با احتیاط عمل کنند.

افزایش هزینه واردات به اروپا و کاهش هزینه‌ سفر آمریکایی‌ها به اروپا از دیگر نتایج این سقوط و افزایش صادرات از حوزه یورو به سایر کشور‌ها از نتایج مثبت این کاهش ارزش پول واحد اروپا ارزیابی می‌شوند؛ چرا که تولید‌کنندگان می‌توانند با قیمت کمتری محصولات خود را صادر کنند و توان رقابتی آن‌ها افزایش می‌یابد.

یورو واحد پول مشترک کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و یکی از باثبات‌ترین ارزها در بازار‌های مالی جهان شناخته می‌شود.

بیشتر از اقتصاد