قبرس سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین را از اسرائیل می‌خرد

به گفته روزنامه قبرسی کاتیمرینی، این سامانه هم برای دفاع هوایی و هم برای مقابله با تهدید پهپادهای ترکیه مطلوب است

اثرگذاری سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین در رهگیری موشک‌های شلیک‌شده از غزه خودش را نشان داد- JACK GUEZ / AFP

روزنامه قبرسی کاتیمرینی می‌گوید سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین  قرار است پس از تایید وزارت دفاع قبرس، برای گارد ملی این کشور خریداری شود.

این گزارش که در روز جمعه،۱۹ اوت ۲۰۲۲، منتشر شد گفته است مقام‌های اسرائیلی و قبرسی توافقنامه خرید سیستم دفاع موشکی اسرائیل را امضا کرده‌اند.

طبق گزارش‌ها، گارد ملی قبرس مشتاق است تا سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین را به زرادخانه خود اضافه کند، زیرا برد آن به طور کامل مناطق مورد نیاز قبرس را پوشش می دهد. به گفته روزنامه کاتیمرینی، این سامانه هم برای دفاع هوایی و هم برای مقابله با تهدید پهپادهای ترکیه مطلوب است. این گزارش گنبد آهنین را برترین سامانه موجود در نوع خود توصیف کرده و اثربخشی خود را اخیرا در برابر راکت‌های شلیک‌شده از نوار غزه نشان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس گارد ملی قبرس، ژنرال دموکریتوس زرواکیس، در اوایل ماه مارس به عنوان مهمان ویژه آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، به این کشور سفر کرد. زرواکیس در این سفر به مرز لبنان نیز رفت و از یک باتری گنبد آهنین بازدید کرد.

در ماه ژوئن، قبرس توافق‌نامه‌ای را برای دریافت سامانه‌های تجهیزات حفاظت شخصی برای ارتش قبرس با اسرائیل امضا کرد.

وزیر دفاع قبرس، چارلامبوس پتریدس، در آن زمان گفت: «همکاری دفاعی بین قبرس و اسرائیل همچنان در حال رشد و گسترش است [و] ما مفتخریم که این همکاری با روابط عالی دوجانبه همراه است.» به‌گفته وزیر دفاع قبرس، این امر نشان می‌دهد که کشورهای همسایه چگونه باید برای ارتقای صلح و ثبات تلاش کنند.

پتریدس افزود: «جمهوری قبرس و دولت اسرائیل دیدگاه‌ها و مواضع یکسانی در مورد امنیت مدیترانه شرقی بر اساس قوانین بین‌المللی دارند. روابط دو کشور ما فراتر از منافع مشترک است و ما برای تقویت، گسترش و تعمیق همکاری دفاعی خود تلاش خواهیم کرد. خوشحالیم که یک مشارکت راهبردی بلندمدت دفاعی با دولت اسرائیل ایجاد کرده ایم.»

در ماه مه، ارتش اسرائیل در چارچوب رزمایش نظامی «ارابه‌های آتش»، رزمایش مشترکی را با نیروهای گارد ملی قبرس برای شبیه‌سازی جنگ علیه حزب‌الله لبنان در داخل خاک دشمن، انجام داد.

بیشتر از جهان