آکسیوس: آمریکا تلاش می‌کند اسرائيل را مطمئن کند که توافق نزدیک نیست و امتیاز تازه‌ نمی‌دهد

مشاوران امنیت ملی اسرائیل و آمریکا روز سه‌شنبه در واشنگتن درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کنند

اگر «احیای برجام» پیش از شروع کارزای‌های انتخاباتی در اسرائیل اعلام شود، این امر می‌تواند به ضرر یائیر لاپید تمام شود -  MANDEL NGAN / AFP

نزدیک به یک هفته از ارائه پاسخ رسمی حکومت ایران به طرح پیشنهادی «اتحادیه اروپا» برای احیای توافق «برجام» می‌گذرد. کماکان گمانه‌زنی‌ها از پاسخ آمریکا و اروپا به خواست‌های ایران و البته نقش دولت اسرائيل در نتیجه نهایی مذاکرات وین ادامه دارد.

وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس، بامداد روز یک‌شنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۱ به نقل از چند مقام آمریکایی و اسرائیلی، نوشت دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، طی روزهای گذشته تلاش کرده تا مقام‌های اسرائیلی را نسبت به دو موضوع مطمئن کند. اول این که توافق هسته‌ای با حکومت ایران قریب‌الوقوع نیست و دیگر این که در صورت توافق، دولت او قرار نیست امتیازی تازه‌ای در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهد.

همزمان روزنامه تایمز اسرائیل روز شنبه در گزارشی خبر داد طی روزهای آینده ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، در واشنگتن با مقام‌های آمریکایی درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران، دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره تاکید کرد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، همچنان در حال بررسی پاسخ حکومت ایران به متن پیشنهادی «اتحادیه اروپا» است و هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

هرچند مقام‌های آمریکایی می‌گویند دولت بایدن هنوز تصمیم مشخصی درباره محتوای پاسخ ایران و مطالبات احتمالی تهران نگرفته است، اما مقام‌های مختلف آمریکایی، از جمله سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تاکید دارند دولت بایدن قرار نیست هیچ امتیاز جدیدی به حکومت ایران برای رسیدن به توافق دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سویی دیگر، نزدیک شدن به زمان شروع کارزارهای انتخابات ماه نوامبر اسرائیل، تنش‌ها و پیچیدگی‌های موجود را تشدید کرده است.

به‌نوشته آکسیوس، اگر توافق هسته‌ای با حکومت ایران، قبل از برگزاری انتخابات ماه نوامبر در اسرائیل اعلام شود، این موضوع می‌تواند به مثابه یک ابزار تبلیغاتی در اختیار بنیامین نتانیاهو، رقیب اصلی یائیر لاپید، نخست وزیر فعلی، قرار گیرد تا علیه او یک کارزار تبلیغاتی راه بیندازد.

با این همه، وب‌سایت خبری دهیل هفته پیش در گزارشی نوشت هرچند یائیر لاپید ممکن است در خصوص مسائل داخلی اسرائیل، نسبت به رقیب خود رویکردی «بازتر» داشته باشد، اما در مورد مسائل امنیتی، هم او و هم نتانیاهو، حکومت ایران را یک «تهدید وجودی» می‌دانند.

به‌نوشته دهیل، عملیات ۵۵ ساعته اخیر ارتش اسرائيل به نام «طلوع فجر» در نوار غزه که به کشته شدن تیسیر الجعبری فرمانده شاخه نظامی جهاد اسلامی، و شمار دیگری از نیروهای نظامی و غیرنظامی فلسطینی انجامید می‌تواند واجد یک پیام آشکار برای حکومت ایران باشد که دولت موقت لاپید می‌تواند در برابر حکومت ایران «ابتکارعمل» را به‌دست بگیرد و یک حمله «پیشگیرانه موفق»، همراه با بی‌اثر کردن واکنش‌ گروهای وابسته به تهران را پیش ببرد.

بیشتر از جهان